۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۷۱۱۴۳۷

لزوم رسیدگی به 300 ساختمان ناایمن در اصفهان

لزوم رسیدگی به 300 ساختمان ناایمن در اصفهان
گروه استان‌ها- مدیرکل مدیریت بحران استان از شناسایی بیش از ۳۰۰ ساختمان ناایمن درسطح کلان‌شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از اصفهان، درخصوص شناسایی و تعداد ساختمان‌های ناایمن در استان اظهار داشت: ما در استان کارگروهی به نام شناسایی سازه‌های آسیب‌پذیر در برابر حوادثی مثل حریق و غیره در شهرداری تعیین کردیم که متشکل از عوامل نظام مهندسی ساختمان، شهرداری در حوزه شهرسازی و معماری، آتش‌نشانی، شرکت گاز و برق و اداره راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: کارگروه تشکیل شده در این مدت بررسی‌هایی را در سطح استان به انجام رساندند و ما چند روز پیش جلسه‌ای را با هدف بررسی گزارش تیم‌های تخصصی را برگزار کردیم. طبق گزارش کارگروه شناسایی سازه‌های آسیب‌پذیر در سطح شهر اصفهان بیش از 300 ساختمان وجود دارند که فاقد استاندارهای ایمنی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان بیان کرد: کارگروه تشکیل شده برای شناسایی و ارزیابی ساختمان‌ها فهرستی داشتند که شامل نواقص در بخش برق، فرسودگی، استحکام سازه و غیره بود و بر اساس آن ساختمان‌های موجود در مراکز اداری و تفریحی، فضاهای عمومی و خصوصی، بناهای تاریخی، فضاهای فرهنگی_مذهبی و همچنین مجموعه‌های مسکونی، تجاری و تاریخی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در جلسه مذکور قرار شد که شهرداری براساس فهرستی که در اختیار دارد و نوع نواقص و ناایمنی که در ساختمان‌ها وجود دارد، به مالک آن ساختمان اخطار و هشدار رسمی بدهند و یک زمان‌بندی برای رفع نواقص ایمنی توسط اعلام کنند. نماینده دادستان نیز در جلسه مذکور بودند و قرار شد که اگر اخطار ابلاغ و در زمان اعلام شده نواقص برطرف نشوند، طبق قانون برخورد شود و با همکاری مراجع قضایی از بهره‌برداری این مراکز جلوگیری به عمل بیاید.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: در جلسه تاکید شد که مطابق با بند 14 ماده 55 قانون شهرداری پس از شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر شهرداری مکلف است که درخصوص بهره‌برداری از ساختمان‌های ناایمن هشدارهای لازم را به صورت رسمی و با تعیین مهلت مقرر برای رفع عوامل خطر به مالک ابلاغ کند و بعد از پایان مهلت تعیین شده و عدم اقدام مالک برای رفع خطر، شهرداری باید با همکاری مراجع قضایی نسبت به جلوگیری از بهره‌برداری این ساختمان‌ها اقدام کند. بنابراین این الگو و شیوه‌نامه طراحی شده به همه شهرهای استان ابلاغ شده و قرار است که شهرداری‌ها بر اساس آن برای ساختمان‌های موجود اقدام کنند.

وی با تاکید بر الزام رعایت کلیه مقررات در مراحل مختلف ساخت ساختمان‌ها متذکر شد: در مرحله صدور پروانه ساختمان رعایت دقیق ضوابط طرح توسعه از جمله ضوابط طرح جامع، هادی و غیره و مقررات ایمنی ساختمان توسط مراجع صدور پروانه مورد ملاک عمل قرار بگیرد و شهرداری‌ها در مرحله صدور پروانه این موارد را رعایت کنند و مطابق ضوابط طرح جامع، هادی و توسعه در مناطق شهری_روستایی عمل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تصریح کرد: همچنین قرار شد که در بررسی پرونده تخلفات ساختمان‌های در حال ساخت در کمیسیون ماده 100 و ماده 99 قانون شهرداری، ترتیبی اتخاذ شود که تخلفات مربوط به پایداری و ایمنی ساختمان از طریق پرداخت جریمه جبران نشود. بر این اساس اگر پرونده تخلفات ساختمانی در سازه‌های در حال ساخت به شهرداری رسید، باید این پرونده در کمیسیون ماده 100 و ماده 99 شهرداری مطرح شود و در این کمیسیون‌ها ترتیبی اتخاذ شود که تخلفات مربوط به پایداری و ایمنی ساختمان از طریق پرداخت جریمه مالی جبران نشود. همچنین با تغییر نوع استفاده و بهره‌برداری‌های غیراصولی از ساختمان‌های ناایمن برخورد قانونی شود.

وی در تشریح وظایف مراجع صدور پروانه گفت: طبق شیوه‌نامه اعلام شده، مراجع صدور پروانه باید نسبت به شناسایی ساختمان‌های بدون پایان کار با اولویت ساختمان‌های عمومی و بلند مرتبه اقدام کنند و درصورت بروز هرگونه تخلف به ویژه در مسائل مربوط به ایمنی، پایداری و استحکام بنا باید با تشخیص کارشناس رسمی دادگستری و یا مهندس ناظر گزارش تخلفات این قبیل ساختمان‌ها سریعاً برای صدور رای به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده شود.

شیشه‌فروش بیان کرد: طبق قوانین رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی و اصول ایمنی، بهداشتی در تمام مراحل طراحی، صدور پروانه، اجرای ساختمان، پایان کار و بهره‌برداری از ساختمان توسط مالک، مهندس طراح، پیمانکار و مجری ساختمان و نظارت بر آن از طریق مهندسین ناظر الزامی است. بنابراین قرار شد مراجع صدور پروانه مثل شهرداری‌ها بلافاصله پس از گزارش مهندس ناظر مبنی بر هرگونه تخلف از ضوابط و مقررات و عدول از پروانه ساخت ساختمان از ادامه عملیات ساخت جلوگیری به عمل بیاورند.

وی تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: اداره راه و شهرسازی استان مکلف شد که ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست را انجام دهد و پس از جمع‌بندی به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی جهت برنامه‌ریزی منعکس کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه داد: همان طور که می‌دانید مدیریت بحران در سطح شهرها بر عهده شهرداری‌هاست و قرار شد که برای آماده بودن سیستم شهرداری‌ها در برابر هرگونه حوادث، ستاد مدیریت بحران در شهرها فعال شود و یک برنامه اضطراری برای پیش‌گیری و مقابله با هر گونه بحران و حوادث در شهر را تهیه کنند، راهکارهای پیش‌گیری و کنترل این حوادث را تدوین کنند و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای مقابله با حوادث را توسعه دهند.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها مکلف شدند که نسبت به ایمنی تاسیسات، اموال منقول و غیر منقول در برابر حوادث اقدام کنند و تقویت و توسعه زیرساخت‌های آتش‌نشانی، امدادی را داشته باشند. ما باید از حوادث تلخ کشور از جمله پلاسکو و متروپل درس‌آموزی داشته باشیم و برای مقابله آن برنامه‌ریزی کنیم. بر همین اساس در برنامه‌های استان سیاست‌ها بر این استوار است که برای کاربری‌ها و تاسیسات حساس و مهم در مکان‌های جمعیتی شهری و روستایی مطابق با پهنه‌بری فرونشست، زلزله و غیره مکان‌یابی شود. نظارت بر ساخت و سازها با بکارگیری از نیروهای متخصص باید بهبود یابد و با بکارگیری نیروی کار ماهر در کلیه سطوح روند ساخت‌ و سازها تقویت شود.

انتهای پیام/170/ش

ارسال نظرات