۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۷۱۱۵۷۷

کتاب «آسمان و آینه» درباره ادبیات دینی منتشر شد

کتاب «آسمان و آینه» درباره ادبیات دینی منتشر شد
کتاب «آسمان و آینه» نوشته سیدعلی کاشفی خوانساری در ژانر ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط نشر خزه منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «آسمان و آینه» مجموعه نوشته‌های سیدعلی کاشفی خوانساری درباره ادبیات دینی کودک و نوجوان توسط انتشارات خزه منتشر شده است.

کتاب حاضر شامل یازده مقاله، هفت نقد، بیست یادداشت و دو گزارش به قلم سیدعلی کاشفی خوانساری است که طی سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۴۰۰ در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌اند. همچنین چهار نمایه مختلف ضمیمه این کتاب است.

این نوشته‌ها پیشتر در نشریاتی مثل پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، کتاب ماه کودک و نوجوان، فصلنامه نقد کتاب، گاهنامه نقد کتاب کودک، نیستان، حیات معنوی، رشد معلم، ادبیات داستانی، همشهری داستان، کتاب هفته و … منتشر شده بود.

کتاب «آسمان و آینه» در ۲۴۳ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با بهای ۹۰,۰۰۰ تومان توسط نشر خزه به چاپ رسیده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

منظور ما از داستان دینی، اثری ادبی و داستانی ویژه کودکان و نوجوانان است که مضمون اصلی آن شخصیت‌ها و رویدادهای تاریخی مرتبط با دین باشد. به این ترتیب ادبیات دینی یکی از شاخه‌ها و ژانرهای داستان کودک و نوجوان به حساب می‌آید و منظور از این عبارت، تقسیم داستان‌ها به دو دسته کلی دینی و غیردینی و یا ضد دینی نیست.

بسیاری از داستان‌های دینی بازنویسی‌های ساده قصه‌های قرآن یا شرح حال پیشوایان دینی بود. از دهه چهل چند مجله دینی ویژه کودکان فعالیت خود را آغاز کردند. داستان‌های این مجلات معمولاً از ابتکارات و امتیازات ادبی خالی بود، با این حال این زمینه را فراهم آورد که در دهه پنجاه چند ناشر تخصصی کتاب‌های دینی برای کودکان، عمدتاً در شهر قم، فعالیت خود را آغاز کنند.

در سال‌های پایانی حکومت پهلوی شاهد شکل گیری جریان داستان‌های سیاسی اسلامی در ادبیات کودک هستیم؛ داستان‌هایی که شخصیت‌هایی دینی دارند، اما برای تهییج نوجوانان علیه حکومت پهلوی و تلاش برای شکل گیری حکومت اسلامی نوشته شده اند. در این داستان‌ها که در یکی از مقاطع تاریخی قرون پیش و یا در کشوری دوردست می‌گذرند، مسلمانان علیه حاکمان ظالم و یا بیگانگان دست به قیام می‌زنند...

ارسال نظرات