۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۷۱۱۶۸۳

تکذیب یافت نمونه مبتلا به آبله میمونی در کشور

تکذیب یافت نمونه مبتلا به آبله میمونی در کشور
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تزریق واکسن آبله برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی توصیه نمی‌شود، گفت: شناسایی ۱۰ مورد مشکوک به آبله میمونی در کشور تایید نشد و نگرانی در مورد شیوع این بیماری نداریم.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  جام جم آنلاین، دکتر محمد مهدی گویا افزود: تا کنون ابتلای قطعی به بیماری آبله میمونی که در بسیاری از کشور‌های آمریکایی و اروپایی شایع شده در کشور ما و حتی کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: آبله میمونی عفونت ویروسی است که بصورت ضایعات جلدی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. عفونت در نتیجه تماس مستقیم با خون، مایعات بدن، ضایعات پوستی یا مخاطی حیوانات آلوده اتفاق می‌افتد.

گویا ادامه داد: در آفریقا، شواهدی از عفونت ویروس آبله میمون در بسیاری از حیوانات یافت شده و دلیل انتقال آبله میمونی کاملا مشخص نیست، اما خوردن گوشت نپخته و سایر محصولات دامی حیوانات آلوده، یک عامل خطر احتمالی است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: گزش حیوان، تماس مستقیم با ضایعات یا مایعات بدن حیوان آلوده، از دیگر راه‌های انتقال آبله میمونی هستند. این بیماری همچنین می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، در انتقال انسان به انسان بیماری، تصور می‌شود که ویروس توسط قطرات تنفسی در هنگام تماس مستقیم و طولانی مدت چهره به چهره، منتقل می‌شود.

به گفته گویا، وزارت بهداشت به طور کامل تمامی موارد مربوط به آبله میمونی را رصد می‌کند و موارد مشکوک به این بیماری با بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی تاکنون تایید نشده اند و ما موردی از ابتلای قطعی به این بیماری در کشور نداریم.

ضرورتی برای تزریق واکسن آبله نیست

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آبله برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی توصیه نمی‌شود، اظهار داشت: این واکسن فقط برای افرادی که در آزمایشگاه‌های خاص و بیمارستان‌ها کار می‌کنند و در تماس با افراد مبتلا به آبله میمونی هستند، توصیه می‌شود و با توجه به اینکه در کشور ما شیوع نیافته، ضرورتی برای تزریق واکسن نیست.

آبله میمونی توسط یک ویروس با DNA دو رشته‌ای که به خانواده اورتوپاکس ویروس‌ها تعلق دارد ایجاد می‌شود. از لحاظ ژنتیکی دو نوع ویروس مانکی پاکس آفریقای مرکزی (کنگویی) و غرب آفریقا وجود دارد که نوع کنگویی بیماری خطرناک‌تر، شدیدتر و با قدرت سرایت و گسترش بیشتری همراه است. اکنون هنوز محل ذخیره طبیعی آن ناشناخته باقی‌مانده است، هرچند میمون‌ها و برخی جوندگان فعلاً متهم محسوب می‌شوند.

تاکنون سازمان جهانی بهداشت گزارشی از موارد تأیید شده از آبله میمونی در کشور‌های آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلستان، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد دارد، درحالی‌که ۵۰ مورد مشکوک دیگر هم در حال بررسی است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات