۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۱۱۷۲۰

دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با فضلا و مبلغین فعال در اروپا

دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با فضلا و مبلغین فعال در اروپا
آیت الله اعرافی و هیئت اعزامی حوزه های علمیه در مرکز اسلامی هامبورگ با فضلا و علمای شیعه اروپا دیدار کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی و هیئت اعزامی حوزه های علمیه در مرکز اسلامی هامبورگ با فضلا و علمای شیعه اروپا به ویژه کشورهای آلمان، اتریش، هلند و ترکیه دیدار کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در این دیدار از تلاش های روحانیت شیعه در ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام تقدیر و تشکر کرد و سلام، تحیت و قدردانی مراجع معظم تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامی را به آنان ابلاغ کرد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه گزارشی از دیدار با پاپ فرانسیس ارائه کرد و این سفر را فرصتی خوب برای توسعه تعاملات با کلیسای کاتولیک دانست.

وی در ادامه با اشاره به زندگی امام رضا علیه السلام، مقطع دو ساله هجرت آن حضرت به ایران را نقطه عطفی در تاریخ زندگی ائمه طاهرین معرفی کرد به نحوی که در یکی از سخت ترین شرایط سیاسی که علیه امامان اعمال می‌شد حضرت رضا علیه السلام توانستند مواجهه متمایزی از اهل بیت علیهم السلام  را به تصویر بکشاند.

وی افزود: آتش‌بس تحمیلی در دوران حضرت علی علیه السلام، مواجهه مستقیم و خونین امام حسین علیه السلام، مواجهه‌ی فرهنگی و علمی دوره صادقین(ع)، دوران تقیه پس از امام رضا(ع) برخی مواجهه‌های با امامان معصوم بود اما همه اینها غیر از راهبرد زمان امام رضا(ع) بود.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: مهمترین ویژگی دوران امام رضا(ع) استراتژی ویژه مامون بود که بدون سابقه و لاحقه بود و آن راهبرد هضم ولایت در خلافت بود و رفع دوگانه ولایت الهی و خلافت غاصبانه.

وی افزود: در تمامی راهبردهای مرتبط با سایر ائمه طاهرین جریان خلافت در برابر ولایت قرار داشت و مرزها شفاف بود ولی در دوران مامون، وی به دنبال برطرف کردن مبنای تقابلی ولایت و خلافت بود؛ این راهبرد در عین پیچیدگی بسیار خطرناک بود.

آیت الله اعرافی با اشاره به مواجهه امام رضا علیه السلام با این راهبرد بیان کرد: امام رضا علیه السلام در عین خنثی سازی این راهبرد و تبدیل کردن این راهبرد به ضد ،از این تهدید فرصتی بزرگ پدید آورد که همان رساندن پیام اهل بیت به بیرون از مرزها و گسترش معارف الهی در سرزمین های جدید بود.

وی ادامه داد: در این مواجهه جدید تعالیم اهل بیت علیهم السلام  وارد افق جدیدی گردید و همین امر موجب شد تا به شهادت امام رضا(ع) ختم شود و شرایط برای ائمه پس از امام رضا(ع)، شرایط اختناق، ظلم و سرکوب شد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به شخصیت والای حضرت امام خمینی بیان کرد: امام خمینی توانست تناقض‌های مهمی را حل کند.

وی با تبیین تعارض های متعدد و متنوعی که در مکتب و انقلاب امام خمینی به شکل مطلوب جمع و مرتفع گردید گفت: دوگانه دنیا و آخرت، سیاست و دیانت یا دوگانه دین و دنیا در طراحی و نظام سازی، دوگانه جمهوریت و اسلامیت، دوگانه توسعه و عدالت، دوگانه مذهب و امت اسلامی، دو گانه ملیت و اسلامیت، دوگانه نظام و انقلاب و تحول، دوگانه انقلاب و قواعد بین و دوگانه اصالت و تجدد برخی از دوگانه ها و تعارضات مهمی است که توانست ذیل انقلاب به جمع‌بندی برسد.

آیت الله اعرافی در بخش سوم سخنان خود به برخی تحولات و برنامه‌های مهم حوزه های علمیه اشاره کرد و یکصدمین سالگرد احیای حوزه علمیه قم را پاسداشت و برخی توسعه های جدید در قلمرو های دانشی و علمی حوزه های علمیه را برشمرد.

در پایان این جلسه، فضلاء و اساتید شیعه مقیم اروپا در فضایی صمیمانه با آیت الله اعرافی گفت‌وگو کرده و پیشنهادات و نقطه نظرات خود را نسبت به عرصه های تبلیغی دینی اروپا مطرح نمودند و مدیر حوزه‌های علمیه به پرسش های آنها پاسخ داد.

ارسال نظرات