۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۷۱۱۹۸۰

حماس از خصومت‌ها با امریکا قوی‌تر از گذشته بیرون آمده است

حماس از خصومت‌ها با امریکا  قوی‌تر از گذشته بیرون آمده است
یک کارشناس فلسطینی مسائل منطقه با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه جنبش مقاومت حماس گفت: حماس از این خصومت‌ها قوی‌تر از گذشته بیرون آمده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، طی سال‌های گذشته، واشنگتن چندین دور تحریم را علیه گروه مقاومت فلسطینی حماس که از سال ۲۰۰۷ مدیریت نوار غزه را بر عهده دارد، اعمال کرده و اعضای آن را هدف قرار داده است.

همچنین به تازگی گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده یک مقام مالی حماس و تعدادی از شرکت‌هایی را که از این گروه مقاومت حمایت مالی کرده اند، تحریم کرده است.

اقدامات اخیر تحمیل شده توسط دولت «جو بایدن»، برای «طلال اوکال»، تحلیلگر سیاسی مستقر در غزه تعجب آور نیست. این کارشناس سیاسی می‌گوید که اقدامات کاخ سفید با سیاست کلی ایالات متحده برای کمک به منافع تل آویو مطابقت دارد.

این کارشناس مسائل فلسطین معتقد است: «آمریکا به حمایت از منافع تل آویو در جهان معروف است. به محض دریافت اطلاعاتی مبنی بر تأمین مالی یا کمک برخی از نهاد‌ها به حماس یا هر جناح فلسطینی دیگر، واشنگتن تحریم‌هایی را برای محدود کردن آن‌ها و توقف هرگونه توسعه مالی یا نظامی فلسطینی‌ها اعمال می‌کند.»

به گفته طلال اوکال، نه محاصره در ۱۵ سال گذشته و نه چهار جنگ اسرائیل؛ هیچکدام حماس را ضعیف نکرد و بنابراین بعید است که تحریم‌های آمریکا تأثیری بر قدرت حماس داشته باشد.

اوکال می‌گوید: «حماس از این خصومت‌ها قوی‌تر از گذشته بیرون آمده است و دلیل این امر منابع درآمدی متنوع آن است که با وجود تحریم‌ها بعید است کاهش یابد. حماس هرگز منابع درآمد خود را اعلام نمی‌کند و بودجه خود را نیز فاش نمی‌کند. اما ما می‌دانیم که منابع مالی متنوع و قوی دارد.»

طی یک ماه گذشته وزارت خزانه داری آمریکا ادعا کرد که تحریم‌هایی را علیه دفتر سرمایه گذاری حماس با دارایی‌هایی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار اعمال کرده است. گفتنی است که وزارت خزانه داری آمریکا سه هفته پپش نیز گفت که تحریم‌هایی را علیه ۶ فرد و ۸ نهاد به بهانه کمک به تأمین مالی فعالیت‌های مقاومت وضع کرده است.

ارسال نظرات