۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۷۱۲۰۱۵
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

علت ایجاد جریان تحریف اندیشه های امام خمینی

علت ایجاد جریان تحریف اندیشه های امام خمینی
حجت‌الاسلام هدایت گفت: ایجاد گفتمان اندیشه امام خمینی (ره) امری ضروری و بسیار مهم است. باید با پیگیری جدی، اندیشه ها و مبانی امام راحل به صورت صحیح بازخوانی شود تا از تحریف شخصیت و مبانی امام راحل جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد هادی هدایت استاد حوزه و دانشگاه در نشست خطرهای تحریف مکتب امام خمینی(ره) و مسئولیت های ما، از سلسله نشست های بازخوانی صحیفه امام خمینی (ره) که در محل خبرگزاری رسا برگزار شد اظهار داشت: اگر ما بتوانیم نظام و مکتب امام خمینی (ره) را خوب بفهمیم و آن را به صورت صحیح در جامعه پیاده سازی کنیم، از تحریف این مکتب جلوگیری خواهیم کرد و این نکته را باید بدانیم که محور تفکرات امام خمینی(ره) توحید است.

وی در ادامه ابراز کرد: جامعه غربی انسان را به امور باطل و کسرات متوجه می‌کند و باید ما، به توحید که یکی از اصول اندیشه های امام خمینی(ره) است، بپردازیم؛ زیرا که توحید امام خمینی(ره) عین مبارزه با طاغوت است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: کلید واژه فهم اصل توحیدی امام خمینی(ره) کلمه «دست خدا» است که امام راحل بارها و بارها آن را تکرار می‌کردند؛ چرا که اثر و سببیت را تنها از طرف خدا می‌دانستند؛ چنانکه در قضیه فتح خرمشهر نیز فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.

حجت‌الاسلام هدایت ابراز کرد: ما یک نظامی در دین داریم که اگر از  نظامات آن بکاهیم، تحریف آن دین کرده ایم و متأسفانه چون نظام ما با منافع برخی افراد در تضاد بود، سعی کردند تا از ابعاد آن فرو بکاهند تا از این طریق بتوانند منافع خودشان را در نظر گرفته و حفظ کنند و در نظام اندیشه های امام راحل نیز چنین بود و به همین خاطر بود که جریان تحریف اندیشه های امام خمینی(ره) ایجاد شد.

استاد حوزه و دانشگاه راهکار مبارزه با تحریف را بازخوانی صحیح صحیفه امام راحل دانست و اظهار داشت: اگر ما بخواهیم آثار هر بزرگی را درست بخوانیم باید در ابتدا، طرح واره و نظام واره ایی از تفکر او را استخراج کنیم و براساس آن نظام واره بر روی آثار کار کنیم.

وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) کلمه «لا اله الا الله» را به دو بخش اثبات خداوند متعال و اجتناب از طاغوت معنا می کنند و این به معنای این است که توحید امام راحل، عین مبارزه با طاغوت است و کلید واژه اساسی برای فهم توحید امام خمینی(ره) کلمه «دست خدا» است که ایشان تحقق همه امور را تنها به دست خداوند و اراده او می دانستند.

حجت‌الاسلام هدایت ایجاد گفتمان اندیشه امام خمینی(ره) امری ضروری و بسیار مهم دانست و اظهار داشت: باید با پیگیری جدی، اندیشه ها و مبانی امام راحل بازخوانی شود و در کتب درسی فرزندان ما گنجانده شود تا از تحریف شخصیت و مبانی امام راحل راه جلوگیری شود.

رسا_ امروزه چه مقدار از محتوای کتاب های درسی ما، اندیشه امام خمینی (ره) را به دانش آموزان می‌آموزد؟

حجت‌الاسلام هدایت در پاسخ به این سوال اظهارداشت: من به شدت معتقد هستم که در مسئله و اندیشه «الّا الله» امام راحل، تا حد خوبی کار شده است؛ یعنی اثبات اینکه قدرت ها و مالکیت در دست خدا است؛ اما روی اندیشه «لا الهَ» امام راحل، هنوز زیاد کار نشده و جای کار بسیاری دارد که معنای آن نیز همان «مبارزه با طاغوت و مبارزه با اندیشه استعماری غرب» است.

وی در ادامه افزود: درباره طاغوت شناسی و غرب شناسی و اینکه ما در همه شئون حرفی برای گفتن داریم، باید دید که چقدر فرزندان و نوجوانان ما از کتاب های درسی خود این را متوجه می‌شوند که قرآن کریم برای تک تک ابعاد اقتصادی بشر حرف دارد؟ در صورتی که در همین کتاب های دبیرستانی و دانشگاهی ما از نظام های اقتصادی غربی استفاده می شود و در این مراکز آثار غربب برای ما ترجمه و تدریس می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاثیرگذاری شگرف سرود سلام فرمانده در افکار جامعه ابراز کرد: امروز سرود سلام فرمانده بیداری عجیبی را در نسلی ایجاد کرد؛ درحالی که برخی از حواس پرتی های فرهنگی ما را در برخی از مواقع به خواب فرو برده بود و اگر همین شور و حماسه در جهت اهداف مقدسی که سرود سلام فرمانده دنبال آن است به کار گرفته نشود منحرف خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های خوب سرود سلام فرمانده افزود: شخصیتی که امام راحل و انقلاب اسلامی به جوانان و نوجوانان داده بود در حال فراموش شدن بود که سرود سلام فرمانده توانست آن را زنده کند و ما باید فرصت را از دست ندهیم و کارها را به صورت انقلابی و عملیاتی پیگیری و ادامه دهیم و برنامه هایی را تدوین و انتشار دهیم که در آنها اندیشه های امام راحل به فرزندان امروز و نسل آینده انتقال داده شود.

حجت‌الاسلام هدایت با اشاره به سعی دشمنان برای الگوسازی از شخصیت های غیر واقعی مثل بتمن و مرد عنکبوتی در افکار فرزندان کشور ما خاطر نشان کرد: آیا الگوسازی از شخصیت هایی مثل بتمن و مرد عنکبوتی و دیگر الگو های خیالی غربی با شخصیت امام خمینی(ره) قابل مقایسه است؟ دشمنان حتی در روی جلد کیف بچه های ما عکس های الگوهای غربی را به عنوان قهرمان های خود درج کرده و به فرزندان ما می فروشند؛ درحالی که ما با وجود شخصیت های کم نظیری مثل امام خمینی(ره) در کشور، آنان را به فرزندان خود معرفی نمی کنیم فلذا امامین انقلاب را که بهترین الگوها هستند را در فرآیند الگوسازی برای کودکان و نوجوانان کنار گذاشته و به شخصیت های خیالی یا پست مایه می‌پردازیم.

وی در پایان اظهار داشت: ما چقدر با الگوسازی از شخصیت امام خمینی (ره) ایشان را به فرزندان جامعه اسلامی خود معرفی کرده ایم؟ باید تفکرات و اندیشه های امام راحل را با تدوین برنامه هایی ویژه و عملیاتی، به نسل جوان انتقال دهیم و ایشان را به عنوان الگوی همگان معرفی کنیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مروتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
محرمانه ( فقط نوه ی امام بخواند ؛ اميدوارم كه احمد ... براى بدست آوردن هيچ مقامى قدم برندارد. و چون او را شخص مفيد براى انقلاب مى‏دانم اميدوارم در كنار وفاداران به انقلاب و متعهدان در راه اسلام و هدف به خدمت هرچه بيشتر قيام كند. و با برادران انقلابى و ايمانى در خط انقلاب و اسلام كوشش كند و از هيچ خدمتى مضايقه ننمايد و پاداش از هيچ مخلوقى نخواهد ( صحیفه امام جلد 17 صفحه 92 )
0
0
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵
قضاوت بر اساس معیار حال فعلی افراد؛ یکی از اصولی که در ذیل اصل جاذبه و دافعه امام قرار می‌گیرد، میزان بودن حال فعلی افراد برای قضاوت در مورد آنهاست. بدین معنا که اگر چه ممکن است فردی یا گروهی در برهه‌ای از زمان دارای سابقه انقلابی و مجاهدت در جبهه حق باشد اما در شرایط کنونی و روز جامعه مواضعی خلاف مواضع قبلی خود داشته باشد، در قضاوت نسبت به آن افراد یا گروه‌ها میزان و ملاک وضعیت و حال کنونی آنهاست. مقام معظم رهبری در توضیح این اصل در منطق و خط امام(ره) می فرمایند: «یک نکتة اساسی دیگر در مورد خط امام و راه امام، این است که امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص، باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد. گذشتة اشخاص، مورد توجه نیست. گذشته مال آن وقتی است که حال فعلی معلوم نباشد؛ انسان به آن گذشته تمسک کند. اگر حال فعلی اشخاص در نقطة مقابل آن گذشته بود، آن گذشته، دیگر کارایی ندارد. این، همان قضاوتی بود که امام امیرالمؤمنین علیه السّلام، با جناب طلحه و جناب زبیر کرد.
0
0