۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۷۱۲۱۱۰

چه زمانی موضع خاتمی در مقابل آمریکا تغییر کرد؟

چه زمانی موضع خاتمی در مقابل آمریکا تغییر کرد؟
چرخش موضع خاتمی در قبال آمریکا از زمان مسوولیتش در روزنامه کیهان و عضویت در مجمع روحانیون تا ریاست دولت اصلاحات بیانگر چرخش یک سوپرانقلابی از مواضع تند و آتشین به موضعی غربگرایانه است. برخی از این مواضع را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس پلاس؛ پرونده سوپرانقلابی‌ها: محمد خاتمی را باید از زمان مسوولیتش در روزنامه کیهان تا به الان بررسی کرد. او که زمانی مسوول تبلیغات جنگ بود و بعدتر وزیر فرهنگ و بعد تر رئیس جمهور ایران شد یک سیری طی کرد که می‌توان به عنوان یک مصداق جدی در مفهوم سوپرانقلابی‌گری مورد بررسی قرار داد. در ادامه گزیده‌ای از مواضع سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق آمده که در قالب بیانیه‌های جمعی و مقاله با کلیدواژه‌های خاص از آمریکا منتشر شده است.  

 

مقاله کیهان| مراد از آمریکایی بودن چیست؟ (۱۳۶۰)

سید محمد خاتمی در ۱۸ مهر ۱۳۶۰ در روزنامه کیهان در بخشی از یادداشت خود تحت عنوان «چه کسی آمریکایی است؟» علیه بازرگان و امیرانتظام نوشت: «مراد از آمریکایی بودن نحوه‌ای از دید و بینش است که به‌سادگی ابزار دست سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا می‌شود و به‌خاطر برخورداری از همین دید و بینش جریانی که شما (منظور بازرگان) در رأس‌ آن قرار دارید، همواره از مواضع ضدآمریکایی جمهوری اسلامی اظهار نارضایتی و حتی مخالفت قولی و عملی کرده است. چه‌نقصی در کار شما است که فردی چون امیر انتظام  جاسوس و مزدور آمریکا تا سطح معاونت نخست‌وزیری و سخنگویی دولت بالا می‌آید...؟.»

«عباس امیر انتظام» از دیپلمات‌های دولت موقت بازرگان اندکی بعد از اشغال سفارت  آمریکا در تهران به دست دانشجویان پیرو خط امام روز ۲۸ آذر ۱۳۵۸ به اتهام ارتباط پنهانی با آمریکا بازداشت شد. 


مقاله «چه کسی آمریکایی است؟» در روزنامه کیهان

 

امیر انتظام روز ۲۱ تیر۹۷ درگذشت. سید محمد خاتمی پیام تسلیت داد و خطاب به همسر وی نوشت: «درگذشت همسر ارجمندتان آقای عباس امیرانتظام را به سرکار عالی و همه بستگان عزادار تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت احدیت برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان محترم تندرستی و شکیبایی و پاداش نیکو مسألت می‌کنم. با احترام، سید محمد خاتمی»

 

تشکیل مجمع روحانیون مبارز  | آمریکای جهانخوار (۱۳۶۷)

جمعی از مقامات سیاسی کشور، ۲۵ فروردین ۱۳۶۷ در نامه‌ای به امام خواستار انشعاب از «مجمع روحانیت مبارز» و تشکیل مجمعی با عنوان «مجمع روحانیون مبارز» شدند. این مجمع  یکی از ۲ قطب سیاسی اصلی جمهوری اسلامی است.

مجمع روحانیون مبارز پایه تشکیل جریان موسوم به اصلاحات در دهه ۸۰ شمسی شد. یکی از اعضای اولیه این مجمع سید محمد خاتمی است. 


امضاء کنندگان نامه به امام برای تشکیل مجمع روحانیون مبارز

 

موضوع تشکیل این مجمع نیست بلکه عبارتی است که خطاب به آمریکا در این نامه آمده و امضاء محمد خاتمی ذیل آن است. در انتهای این نامه آمده است: «در خاتمه پیروزى نهایى رزمندگان اسلام و شکست قطعى دشمن بعثى- صهیونیستى و نابودى صدام و سایر دشمنان اسلام، خصوصا امریکاى جهانخوار و طول عمر و سلامت آن امام عزیز و بزرگوار را از خداوند متعال مسألت می‌‏نماییم.»

 

*حمله اول ائتلاف آمریکا به عراق| آماده باش برای ضربه به منافع آمریکا  (۱۳۶۹)

ارتش بعث عراق مرداد ۱۳۶۹ به کویت حمله و این کشور را تبدیل به یکی از استان‌های عراق کرد. صدام این استان جدید را «کاظمه» نامگذاری کرد. 

آمریکا که توانسته بود در جنگ سرد بر رقیب شرقی خود غلبه کند، بزرگترین ائتلاف نظامی بعد از جنگ جهانی دوم را به استعداد ۷۵۰ هزار نیروی نظامی برای لشکرکشی به عراق تشکیل داد.

روز ۲۶ دی ۱۳۶۹ عملیات آزادسازی کویت موسوم به «طوفان صحرا» آغاز شد. آمریکا از ایران در خواست کرد که از جبهه شرقی به سمت بغداد حرکت کند. امّا ایران تصمیم گرفت نظاره‌گر جنگ ۲ دشمن اصلی خود باشد (بیشتر بخوانید). بالاخص که هنوز ۲ سال از اتمام جنگ تحمیلی در مرداد ۶۷ نگذشته بود.  شورای عالی امنیت ملی سه روز پس از آغاز حمله آمریکا تشکیل جلسه داد. مفاد تصمیم نهایی نظام از این قرار بود: «بی‌طرفی در جنگ»، «بازگشت طرفین به مرزهای بین‌المللی» و «خروج  ائتلاف از منطقه».

 عملیات موسوم به «طوفان صحرا» روز ۸ اسفند ۱۳۶۹ با عقب نشینی کامل نیروهای بعثی به پایان رسید و جرج بوش پدر آزادسازی کویت را در این روز اعلام کرد. روز ۹ اسفند ۱۳۶۹ بیانیه‌ای از سوی مجمع روحانیون که خاتمی هم عضوی از آن مجمع مذکور بود در روزنامه کیهان منتشر شد.

 در این بیانیه آمده است:

  • «از هسته های انقلابی جهان اسلام و خصوصآ منطقه خلیج فارس می خواهیم که صفوف خود را هرچه فشرده تر سازند و خود را برای ضربه زدن به منافع آمریکا در منطقه و سراسر جهان آماده کنند. .. در این لحظات حساس از شورای عالی امنیت ملی درخواست می کنیم که. .. با الهام از تعالیم و سیره مبارک امام راحلمان. .. در مقابله با آمریکا تدبیری همه جانبه و با استظهار به نیروی انقلابی ملت بزرگوار ایران و اعتماد به خواست و اراده ملتهای مسلمان برای مقابله با خطرات و نقشه شوم آمریکا و تامین منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران ... با قاطعیت به بهره گیری از فرصتها و اتخاذ تصمیم های مناسب بپردازد.»

مطالب فوق بخشی از مواضع خاتمی است.

او در سال ۱۳۷۶ به ریاست جمهوری رسید. فاتحان سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ در کسوت اصلاح طلبی توانستند قوای مجریه و مققنه را به دست بگیرند. امّا دیگر از آن مواضع پر شور و حرارت خبری نبود.

مشخص نیست دقیقاً کدام مولفه آمریکا از دید تسخیرکنندگان سفارت نسبت به سال ۵۸ تغییر کرده بود که مواضع جریان اصلاحات تا حد گسترده‌ای تغییر کرد.

خاتمی در سال ۱۳۷۷ به عنوان رئیس‌جمهور ایران مقابل خبرنگار CNN نشست و از کلیدواژه‌هایی خاص نظیر شهید «آبراهام لینکلن» استفاده کرد. دولت خاتمی به ادعای مقامات و رسانه‌های غربی،‌ همکاری بی‌نظیری در امر افغانستان پس از یازده سپتامبر انجام داد. (بیشتر بخوانید)

در «جدول زمانی روابط تهران-واشنگتن» منتشره از سوی شورای روابط خارجی آمریکا در سال ۲۰۰۱ آمده: رئیس جمهور جرج بوش [پسر] پس از حملات یازده سپتامبر یک کانال محرمانه با ایران ایجاد کرد تا به روند هماهنگی برای شکست دشمن مشترک در افغانستان کمک کند. ایالات متحده و ایران همچنین در چارچوب «توافق بن» برای دولت سازی و بازگرداندن پناهجویان افغانستان همکاری کردند.

 


جدول زمانی روابط تهران - واشنگتن |‌منبع: شورای روابط خارجی آمریکا

 

اندیشکده انجمن آسیا (Asia Society) نوشت: «ایران یکی از اولین کشورهای جهان بود که پس از یازده سپتامبر پیام تسلیت به ایالات متحده فرستاد. خاتمی این حمله را محکوم کرد و دوران پسا-یازده سپتامبر را به عنوان فرصتی برای حرکت سیاست خارجی ایران به سمت مسیری آشتی جویانه‌تر با آمریکا دانست.»

امّا رئیس جمهور آمریکا  روز ۹ بهمن ۱۳۸۲ نتیجه ۶ سال راهبرد تنش زدایی خاتمی را در کنگره داد.

موضوع سخنرانی بوش «جنگ علیه ترور» بود. بوش پسر در این سخنرانی اظهار داشت که تروریسم منحصر به افغانستان نیست بلکه آنچه او از آن «رژیم‌های سرکش» نام برد، همچون بمب‌های ساعتی در سراسر جهان پخش شده‌اند! رئیس جمهور آمریکا سپس نام ایران را در کنار عراقِ صدام! و کره شمالی قرار داد و این کشورها را محور شرارت در جهان نامید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات