۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۷۱۲۱۵۳
به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «جهاد فرهنگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت» منتشر شد

کتاب «جهاد فرهنگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت» منتشر شد
کتاب «جهاد فرهنگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر عباس کوثری در ۱۳۷ صفحه به چاپ رسید.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «جهاد فرهنگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)»، اثر عباس کوثری است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۳۷ صفحه منتشر شد.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره گیری از آموزه های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگ نامه سبک زندگی، کاربردی ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل های این فرهنگنامه، برخی موضوعات فرهنگی ویژه ای برخوردارند و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه های مربوط به جهاد فرهنگی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) تهیه می شود و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

ساختار اثر

در این کتاب، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و بیان مبانی سبک زندگی اسلامی و گستره آن، جهاد فرهنگی در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) تشریح و ضمن بیان فرق فرهنگ و علم، نسبت میان فرهنگ و تمدن بررسی شده است.

نویسنده در ادامه این اثر، ضمن بیان مبانی جهاد فرهنگی (مبانی عقلی و مبانی قرآنی)، ویژگی های فرهنگ اسلامی را برشمرده است.

از دیگر مباحث این اثر می توان به اهداف جهاد فرهنگی اشاره کرد که در این راستا، راهکار اجرایی در تبیین منطقی امامت اهل بیت(ع) مطرح شده است.

«مجاهدان فرهنگی»، از دیگر مباحث مطرح شده در اثر مذکور می باشد که در این راستا، ویژگی های مجاهدان فرهنگی (ایمان خالصانه، دانش، عدم شیفتگی به دنیا، مرزبانی از ارزش‌های الهی، زمان شناسی، گسترش عدالت، همراهی با مستضعفان، و تربیت افراد متخصص) بیان شده است.

همچنین، شیوه های جهاد فرهنگی، جهاد فرهنگی و تقیه، و اصول اجرایی برای عمل به جهاد فرهنگی، از دیگر مباحث مطرح شده در این اثر است.

برشی از اثر

اصول اجرایی برای عمل به جهاد فرهنگی

اصول اجرایی اموری هستند که رسیدن به هدف را تسهیل می‌کند. برای جهاد فرهنگی نیز که از مسائل مهم و سرنوشت ساز است، کاری است ضروری و بایسته که لازم است در سطح نخبگان و مقامات اجرایی جلسات پیوسته و همایش های جهت­دار با انتخاب درست متخصصان تشکیل شود، ولی به دلیل اینکه این اثر از عناوین اصول اجرایی برای عمل به جهاد فرهنگی خالی نباشد، مواردی یادآور می شود که عبارتند از: هماهنگی و اتحاد، استفاده از تخصص های مرتبط، ایجاد جایگزین، فرهنگ سازی، ایجاد تشکیلات مردمی، مسئولیت پذیری حکومت.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/  مراجعه کنند.

کتاب «جهاد فرهنگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

ارسال نظرات