۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۱۲۳۰۷
حجت الاسلام والمسلمین مومنی در گفت‌وگو با رسا:

تبیین حدود و ثغور وحدت در جامعه اسلامی امری ضروری است

تبیین حدود و ثغور وحدت در جامعه اسلامی امری ضروری است
استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت تبیین حدود و ثغور وحدت، گفت: اصل مقوله وحدت باید براساس منویات رهبر معظم انقلاب کاملاً علمی و تخصصی در حوزه های دینی بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب دباره ضرورت حفظ وحدت جهان اسلام گفت: موضوع وحدت و عقب نشینی از ارزش و آرمان ها بحث کاملاً جداگانه ای است که خود حضرت آقا هم نظر به این امر ندارند که ما از اصولمان عقب نشینی کنیم.

وی افزود: گاهی رفتاری از برخی افراد دیده می شود که به نحوی عقب نشینی از ارزش ها، اصول و فاصله گرفتن از آن اعتقاداتی است که شیعه و فرهنگ تشیع دارد ما این را فرهنگ نمی دانیم و در سیره مقام معظم رهبری این مطلب وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تبیین حدود و ثغور وحدت در جامعه اسلامی ابراز کرد: اصل مقوله وحدت باید براساس منویات رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته و تاکید ایشان در سال جاری کاملاً علمی و تخصصی در حوزه های دینی بررسی شود که بحث وحدت کجا صدق می کند تا بر حدود و ثغور وحدت کاملاً اشراف پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی نزاع و اختلاف های مذهبی را به علت عدم تبیین حدود و ثغور وحدت دانست و اظهار داشت: کلیات توسط رهبر انقلاب بیان شده و حتی در مواردی جزئیاتی مثل حضور در نماز اهل سنت و توهین نکردن به مقدسات آنها بیان شده که باید این موضوع کاملاً به صورت تخصصی مورد بحث و تبیین قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر حدود و اصل وحدت تبیین شود طبیعتاً نزاع ها به حداقل می رسد، تصریح کرد: از آنجایی که حدود بیان نشده و تبیین علمی دقیقی صورت نگرفته است، اقدام غرض ورزانه یا از سر ناآگاهی و جهل افراد مشخص نیست، برخی از افراد عامدانه سخن نمی گویند بلکه از سر جهل حرکت یا حرفی را می زنند اما برخی واقعاً از سر علم، غرض ورزی و دشمنی در صدد ایجاد نزاع و شکاف بین شیعه و سنی و جامعه اسلامی هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وحدت و رعایت ادب باید طرفینی باشد، عنوان کرد: اگر قرار بر وحدت اسلامی است که حقیقتاً باید صورت بگیرد، باید هر دو مذهب شیعه و سنی وحدت را رعایت کنند و نباید از وحدت به عنوان یک حربه علیه دیگری استفاده کنند تا از این طریق به مقصود و مطلوب خود دست یابند.

ارسال نظرات