۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۷۱۲۳۴۱
انتقاد آیت الله سیفی ماندرانی از برخی جریان های درون حوزه؛

تضعیف نظام و وهن روحانیت با نام انقلابی گری!

تضعیف نظام و وهن روحانیت با نام انقلابی گری!
آیت الله سیفی مازندانی گفت: حوزه علمیه می‌بایست همکاری خود را با کسانی که با ادبیات و بیان گزنده مسائل و نقدهای خود را پیرامون حکومت و دولت مطرح ‌می‌کنند، قطع کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در جلسه پرسش و پاسخ در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، از آن دسته از طلابی که به نام انقلابی گری با اقدامات حاشیه ای و به دور از عقل و منطق باعث تضعیف نظام، وهن روحانیت و زیر سوال بردن دستاوردهای نظام اسلامی در عرصه مقابله با کرونا شدند انتقاد کرد و خواستار برخورد با این قبیل افراد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه همچنین بر لازم الاتباع بودن اوامر و فرامین رهبر انقلاب اسلامی تاکید کرد و محالفت با آنرا حرام دانست.

متن سخنان آیت الله سیفی ماندرانی بدین شرح است:

ـ تحلیل مسائل سیاسی جاری، نقد و بررسی سازنده در حوزه علمیه امری مطلوب است، براساس آیات و روایات، همه ما در قبال مسائل جاری کشور مسئول هستیم؛ با این حال نقد پرخاشگرانه که منجر به انوع هتک حرمت می‌شود و به گونه‌ای است که مخاطب بیشتر از بیان تضعیف آن استفاده می‌کند، حرام است و باید از بیان آن جلوگیری شود.

ـ جهاد تبیین یکی از سه جهادی است که در قرآن و روایات به آن اشاره شده است و با منطق قرآن کریم، بزرگترین جهاد، جهادی است که با بیان انجام شود. افزون بر این با استناد به بیان ائمه(ع) جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است.

ـ حکم مخالفت با ولی فقیه واضح است، اما این که سیاست‌های کلی نظام لازم الاتباع است یا خیر؛ می‌بایست تاکید کرد که هرچه که از شئون حکومت باشد و از سوی ولی فقیه بر آن تاکید شده باشد لازم الاتباع بوده و مخالفت با آن حرام است. بر اساس احکام الهی، ولی فقیه می‌بایست در چارچوب احکام الهی تصمیم بگیرد، این موضوع یکی از وجوه افتراق حکومت دینی با حکومت‌های خودکامه و فردمحور است و در حکومت دینی، این احکام الهی است که مبنا و اساس قرار داده می‌شود و نه رای یک فرد.

ـ در مسئله واکسن نیز رهبر معظم انقلاب، عنایت ویژه‌ای به این موضوع داشتند و بر اهمیت واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صحه گذاشتند. در اینجا بحث واکسیناسیون یک مسئله حکومتی می‌شود و هرگونه تضعیف و ایجاد شبهه در این رابطه، تضعیف نظام و رهبری محسوب می‌شود و حرام است.

ـ برخی شبهه‌افکنی‌ها پیرامون تصمیم‌گیری‌های ولی فقیه انجام می شود؛ باید بدانید برخلاف ائمه‌اطهار که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس زندگی می‌کردند؛ رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه در هیچ جایی تقیه نداشته‌اند چرا که ایشان مبسوط الید هستند و تقیه بر ایشان حرام است. یکی از نمونه‌های این موضوع، مصادره کشتی‌های تحت حمایت آمریکا در پاسخ به زورگویی‌های آنان است.

ـ مقام معظم رهبری در مسائل مختلف نظام با مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و برخی کارگزاران متخصص به شور می‌نشیند، پس از مشورت ایشان، آن کسی که باید تشخیص نهایی را بدهد و نظر او لازم‌الاجرا است شخص مقام معظم رهبری است و سایرین وظیفه دارند که از تصمیم ایشان تبعیت کنند. البته شخص رهبری در بسیاری از این‌گونه موارد بر نظر این شوراها صحه می‌گذارند.

ـ به نظر بنده مجلس و قوه قضاییه در این برهه از تاریخ انقلاب بهترین نوع نظارت و کنترل را بر دولت دارند و وظیفه ما است که دعا کنیم این روند ادامه‌دار باشد و این دو قوه اسیر وسوسه خناسان نشوند.

ـ همراهی قوه قضاییه با دولت در بحث آزادسازی سواحل و پیگیری مشکلات کارخانه‌های تعطیل شده از جمله اقدامات موثر دستگاه قضا است؛ در مسئله رانت، اختلاس و حقوق‌های نجومی نیز قوه قضاییه متخلفان و مجرمان را شناسایی و محاکمه کرده است که این موضوع نیز جای تقدیر و تشکر دارد.

ـ حوزه علمیه می‌بایست همکاری خود را با کسانی که با ادبیات و بیان گزنده مسائل و نقدهای خود را پیرامون حکومت و دولت مطرح ‌می‌کنند، قطع کند. درخواست من از مدیریت حوزه‌های علمیه این است که با کسانی که علیه نظام و دولت مسائلی را می‌گویند که منجر به تضعیف آنان می‌شود، برخورد کند؛ چرا که مسئله حوزه انقلابی امری مهم است و با وجود چنین افرادی در حوزه نمی‌توان ادعا کرد که حوزه انقلابی است.

ارسال نظرات