۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۷۱۲۴۵۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد؛

لزوم بررسی و شفاف سازی پیچیدگی های فقه نظام ساز

لزوم بررسی و شفاف سازی پیچیدگی های فقه نظام ساز
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: فقه نظام ساز پیچیدگی هایی دارد که این همایش ها فضایی را ایجاد کرده است که این موضوع اساسی را به صورت شفاف مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری در نخستین همایش ملی فقه نظام ساز که پیش از ظهر امروز در طبقه دوم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد اظهار داشت: وقتی از فقه نظام سخن به میان می آوریم، اصول بخش نظام آن آشکار است؛ اما در عین حال پیچیدگی هایی دارد که این همایش ها فضایی را ایجاد کرده است که این موضوع اساسی را به صورت شفاف مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم.

وی در ادامه یکی از نظام ها را نظام حاصل از استنباط خواند و افزود: باید این نظام را شناسایی کرده و بشناسیم که استنباط آن استنباط تنذیری و استکشافی دارد تا قطعه های در کنار همدیگر قرار گرفته شده را بشناسیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: وقتی از فقه نظام سخن به میان می آوریم سه نظام مطرح است که عبارت از نظام حاصل از تشریع، نظام حاصل از استنباط و نظام موجود در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در توضیح نظام موجود در جامعه اظهار داشت: نظام موجود در جامعه به چهار دسته تقسیم می شود که نظام حاصل از سنت های الهی که بهترین ساختارهای اجتماعی را می سازد و نظام اعتبارات که علامه طباطبایی نگاه ویژه ای به آن داشته است از جمله آن دسته ها هستند.

وی سومین نظام را نظام ارزشی و حقوقی انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: امام خمینی رحمة الله علیه معتقد بودند که این نظام ها هستند که به موضوعات کارکرد می دهند و موضوعات دائماً در ذیل این موضوعات رنگ عوض می کند و در یک مسیر خاص قرار می گیرند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری چهارمین قسم نظام را نظام های حکومتی و سیاسی خواند و گفت: حکومت ها خود در سیاست و موضوعات تاثیر می گذارند؛ چراکه نوع حکومت، نوع دخالت و نوع سیاست و جهت دهی روی موضوعات بسیار اثرگذار هستند.

ارسال نظرات