۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۱۲۵۶۷
امام جمعه پردیسان:

بسترهای هجرت طلاب از قم به شهرستان ها فراهم شده است

بسترهای هجرت طلاب از قم به شهرستان ها فراهم شده است
حجت الاسلام حامدی گفت: خوشبختانه برای طلاب مستقر در شهرستان ها جهت تبلیغ شرایط حداقلی بوجود آمده است و طلاب به شهرستان ها هجرت کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا حامدی امام جمعه پردیسان در جمع طلاب و فضلای خلخال و کوثر که در موسسه فرهنگی حضرت آیت الله مفتی الشیعه در قم برگزار شد، خاطرنشان ساخت: دغدغه امروز طلاب، وضعیت اشتغال و معیشت آنان است و از طرف مقابل، جامعه نیز انتظاراتی را از طلاب دارد که نیاز است در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی در با تاکید بر اهمیت توجه طلاب به مباحث تبلیغی، ابراز داشت: در منطقه پردیسان بیش از ۲۳ هزار طلبه حضور دارند که مشغول تحصیلات عالیه بوده و نزدیک به ۱۱ هزار نفر از آنان، امتحانات کتبی و شفاهی آتان تکمیل است ولی در عین حال تعداد کثیری از این طلاب در این مکان تجمیع شده و با این سبک، مشکلات دینی و مباحث تبلیغی کلان جامعه حل نخواهد شد؛ لذا نیاز است طلاب در جهت احیای امر تبلیغی و مهاجرت به شهرستان ها اهتمام ویژه ای داشته باشند.

امام جمعه پردیسان در ادامه با بیان این که امروزه طلبه های مستاجر مشکلات بسیاری دارند، ابراز داشت: متولیان امر معیشت و مسکن طلاب در این زمینه بطور جدی کار می کنند که قرار است در شهرک مهدیه ۱۰ هزار واحد اضافه شود ولی این حجم نیز پاسخگوی نیازها نخواهد بود؛ البته در فاز اول ۲ هزار واحد تکمیل خواهد شد که زمان بر است.

حجت الاسلام حامدی اظهار داشت: طلاب نباید از وظیفه اصلی خود با وجود مشکلات معیشتی و مسکن فاصله بگیرند؛ چراکه این فاصله موجب آسیب های فرهنگی و دینی خواهد شد.
وی به مباحث اشتغال طلاب اشاره کرد و گفت: در راستای اشتغال طلاب، کارهای خوبی آغاز شده و به طور مثال، در دو سال گذشته، تعداد مناسبی از طلاب جذب آموزش و پرورش شده اند.
امام جمعه پردیسان یادآور شد: قریب به 320 کارویژه روحانیت برای ورود آنان به عرصه خدمت رسانی احصا شده و متناسب با آن، 400 کارگاه آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت تعریف شده است.

حجت الاسلام حامدی تصریح کرد: علما در تبلیغ های سنتی خود موفقیت های بسیاری داشته اند و امروز نیز باید از این دستاوردها استفاده کرد و ادامه داد.

وی بیان داشت: امروزه خوشبختانه برای طلاب مستقر در شهرستان ها جهت تبلیغ شرایطی حداقلی بوجود آمده است که اگر طلاب به اینگونه طرح ها رجوع کنند بالطبع در جهت معیشت طلاب نیز تغییر قابل توجهی به وجود خواهد آمد و همچنین از بحث ادامه تحصیل و امتحانات و پایانه نامه وجه تمایز بین طلاب مستقر در قم و شهرستان ها ارفاقات و مشوق های قائل شده ایم.

مدیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: بحث شهریه و خدمات حوزه برای طلاب بصورت هدفمند خواهد بود و در این طرح، تمامی طلاب از حداقلی خدمات حوزه بهره مند خواهند شد و این خدمات با شرایط و ظوابط با حضور ۱۸ سال خواهد بود ولی در صورتی که طلاب مشغول به تحصیل، تدریس، تبلیغ و پژوهش باشند، از امتیازات شهریه هدفمند بهره مند خواهند شد.

حجت الاسلام حامدی با بیان این که طلاب می توانند در قالب طرح هجرت در عرصه تبلیغ فعال باشند تصریح کرد: با توجه به نیاز مبرم مبلغ در عرصه تبلیغ در نهادها و مساجد، نیازمند حضور جدی طلاب در مناسبت های تبلیغی در سطح کشور هستیم.

بسترهای هجرت طلاب از قم به شهرستان ها فراهم شده است/ نیازمند هجرت هستیم

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام علیپور نیز به ایراد سخن پرداخت و ضمن بیان نهادینه سازی فعالیت طلاب در جامعه خاطرنشان ساخت: طلاب باید در زمینه فعالیت های اجتماعی و تبلیغی احساس وظیفه کنندو این امر می طلبد کار تشکیلاتی با اجماع طلاب کوثر و خلخال صورت بپذیرد.

وی تصریح کرد: تشکل روحانیون شهرستان های خلخال و کوثر مقیم قم با عنوان مجمع طلاب و فضلای خلخال و کوثر مقیم قم نامگذاری شده است لذا این جلسه تشکیل شده است تا هم افزایی و هم اندیشی در مسائل فرهنگی منطقه صورت بپذیرد.

حجت الاسلام علیپور تصریح کرد: مجمع طلاب و فضلای خلخال و کوثر یک اجتماع صنفی طلبگی بوده که در راستای رهنمود های مقام معظم رهبری در جهت ایجاد بستری مناسب جهت برقراری ارتباط و همدلی یکپارچگی میان طلاب و فظلای مجمع و در جهت برگزاری جلسات فرهنگی اجتماعی اعتقادی و اخلاقی تشکیل گردیده است.

حجت الاسلام اریان نیز در این جلسه به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد ضرورت تشکیل تشکل طلاب موجب الزاماتی است که در اصل این امر خیرات و برکاتی زیادی دارد که از جمله آگاهی از مشکلات و معضلات و منطقه، هم افزایی و هم اندیشی در جهت تجارب علمی و تبلیغی طلاب برای همه اعضا می باشد.

وی ابراز داشت: در این جلسات یک روشنگری های در ارتباط با جریانات علمی و فرهنگی در سطح کلان جامعه صورت خواهد گرفت که این امر در ایفای نقش در جامعه مفید بوده و زمینه ای برای بها دادن و تشویق طلاب جوان و زمینه سازی برای رفع مشکلات معیشتی علمی و تبلیغی خواهد بود.

 

ارسال نظرات