۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۷۱۲۶۱۶
رییس بسیج اساتید دانشگاه های مازندران تأکید کرد؛

ضرورت جهاد تبیین در بحث جمعیت/ جمعیت؛ عامل قدرت و امنیت

ضرورت جهاد تبیین در بحث جمعیت/ جمعیت؛ عامل قدرت و امنیت
مازندران - حلیمی با تأکید بر اینکه در بحث جمعیت نیازمند جهاد تبیین هستیم، گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان فرهیختگان جامعه نقش بسیار مهم و مؤثری در این خصوص دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، دکتر حبیب الله حلیمی، استاد حوزه و دانشگاه در نشست فرهنگی پژوهشی با موضوع «راهبر اسلام در جهت رشد جمعیت» که در مدرسه علمیه الزهرا(س) بابل برگزار شد، با اشاره به مسأله کنترل جمعیت گفت: این موضوع از قبل انقلاب تا سال ۵۷ با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر آغاز شد.

وی در ادامه به سیاست های جمعیتی غرب برای مقابله با ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: برژینسکی سیاست مدار کهنه کار غربی می گوید از فکر حمله پیش دستانه به ایران اجتناب کنید و به مذاکره با تهران ادامه دهید و بازی را طولانی کنید، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل به نفع این کشور نیست و در سال ۲۰۷۰ جمعیت ایران به ۳۵ میلیون نفر خواهد رسید، این نگاه برژینسکی بیانگر این مطلب است که ما باید دقت بسیاری بر این موضوع داشته باشیم.

رییس دانشگاه الهیات و معارف دانشگاه مازندران با اشاره به آمار وزارت بهداشت در خصوص مسأله جمعیت خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک سوم دختران در سن ازدواج کشور مجرد هستند و این آمار نشان دهنده آن است که به ده میلیون دختر مجرد در کشور می رسیم.

دکتر حلیمی با بیان اینکه باید سن ازدواج دختران ۱۴ تا ۲۵ سال و سن ازدواج پسران ۱۸ تا ۲۵ سال باشد، ادامه داد: جوانان با افزایش سن دچار تردید شده و از جایی به بعد دچار سختگیری های خاصی می شوند که به راحتی قادر به تصمیم گیری در این زمینه نیستند.

وی در ادامه سخنان خود به پژوهشی با عنوان بررسی نقش تعداد فرزند در تربیت صحیح اشاره کرد و گفت: هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد، تربیت آنها بهتر است، این نتیجه بر اساس آمارمیدانی و تجربه سی سال سال مشاوره خانوادگی است.

رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه های مازندران با بیان اینکه آنچه روند فرزند آوری را بیشتر می‌کند، رویکرد فکری ما به مقوله فرزند دار بودن است، خاطرنشان کرد: در گذشته فرزند بیشتر را سرمایه و اکنون با وجود پیشرفت علوم مختلف و علم پزشکی، درد سر می دانند.

دکتر حلیمی، جمعیت را عامل قدرت و امنیت دانست و تصریح کرد: همانطور که در هشت سال جنگ تحمیلی شعار امام خمینی(ره)مبنی بر بسیج ۲۰ میلیونی بر اساس جمعیت بود، با بالا رفتن سن جمعیت کشور خود به خود قدرت جسمی کم می شود و عامل قدرت و امنیت جامعه به آن معنایی که بتواند امنیت فیزیکی و سخت را در کشور تامین کند، حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه جمعیت عامل اقتصاد است و بر خلاف برخی تفکرات عامل فقر نیست، بیان داشت: چین از جمعیت میلیارد و چهارصد میلیون جمعیت توانسته استفاده صحیحی داشته باشد و کشور هند نیز با این تراکم جمعیتی اگرچه دارای قشر فقیر است، اما از جنبه های مختلف کشاورزی، اقتصادی، علمی و سخت افزاری دارای پیشرفت قابل ملاحظه ای در جهان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در سخنرانی سال 64 خود فرمودند ایران اسلامی گنجایش جمعیت 250 میلیون نفری را دارد، افزود: نرخ جمعیت در کشور ما اکنون 2/1 درصد و در سال ۶۷ سه و هفت دهم درصد بوده است و این یعنی ۱۴ درصد خانواده‌های ایرانی دارای هیچ فرزندی نیستند و ۳۳ درصد خانوارها تنها یک فرزند دارند و این بسیار نگران کننده است.

دکتر حلیمی در ادامه سخنان خود با ابراز نگرانی از وضعیت جمعیتی امروز کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال ۹۰ با صراحت به مسأله سیاست غلط کنترل جمعیت اشاره کردند، اما با وجود عادت شدن این قضیه، برای بازگشت به روال قبل و سیاست درست رشد جمعیتی مسیر دشواری را در پیش خواهیم داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کردند که فرهنگ غربی به همه لایه های زندگی ما نفوذ کرده و یکی از آنها سبک زندگی مجردی و فرار از مسؤولیت است.

رییس بسیج اساتید دانشگاه های مازندران با تأکید بر اینکه امروز در بحث افزایش نرخ فرزند آوری و همچنین بحث جمعیتی نیازمند جهاد تبیین هستیم، تصریح کرد: حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی به عنوان قشر فرهیخته جامعه نقش بسیار مهم و مؤثری در این خصوص دارند.

حلیمی در بخش پایانی سخنان خود به سایر عوامل کاهش جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد، امنیت، تربیت، عوامل روانی، برخی سیاست های غلط دولت های گذشته، تغییر سبک زندگی، کاهش ارزشمندی فرزند آوری، تسهیل و زیبا جلوه دادن طلاق، تقویت فرهنگ رفاه طلبی و مادی گرایی، لذت شعار فرزند کمتر زندگی بهتر، گسترش بیکاری و سقط جنین است./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات