۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۷۱۲۶۲۴
آیت‌الله رئیسی:

شرط تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری است

شرط تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری است
رییس جمهور گفت: اگر می‌خواهیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی که برای سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری شده دست یابیم، باید بدانیم که شرط تحقق آن افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که امروز شنبه در ادامه سفر دولت مردمی به مناطق جنوب شرق استان تهران در شهرستان ورامین حضور یافته بود، در نشست شورای اداری این شهرستان گفت: یکی از محورهای سفرهای استانی دولت پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام است.

وی با اشاره به بازدید خود از برخی طرح‌های نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف این شهرستان، افزود: اینکه اجرا و اتمام یک پروژه عمرانی یا خدماتی سالها بیش از زمان پیش‌بینی شده به طول بیانجامد به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. به عنوان مثال چرا باید اجرای طرح‌ قطار شهری در ورامین پس از سالها همچنان ناتمام بماند؟

آیت الله رئیسی در ادامه سخنانش بر لزوم تسریع در تهیه شناسه برای افغانستانی‌های مقیم کشور تاکید کرد و اظهار داشت: افغانستانی‌های مقیم ایران میهمانان عزیز ما هستند اما این به معنای آن نیست که وضعیت حضور و زندگی آنان در کشور مشخص نباشد.

رییس جمهور از مسئولان وزارت بهداشت و درمان و مسئولان استانداری تهران و فرمانداری ورامین خواست که تمام تلاش خود را برای تسریع در تکمیل پروژه‌های درمانی شهرستان ورامین به کار گیرند و اظهار داشت: با هر میزان از منابعی که در اختیار دارید کار تکمیل بیمارستان ۹۶ تختخوابی پیشوا را پیش ببرید تا اعتبارات تکمیلی مصوب در سفر استانی برای این پروژه نیز تخصیص یابد.

وی همچنین بر لزوم تسریع در تکمیل خط دوم انتقال پساب در شهرستان ورامین تاکید و تصریح کرد: علاوه بر تکمیل شبکه فاضلاب، توسعه ظرفیت تامین آب شرب برای مناطق مختلف استان تهران نیز جزء اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی است. افزایش ظرفیت سد لار نیز یکی از اقداماتی است که می‌تواند به تامین مطمئن‌تر آب شرب استان تهران کمک کند.

رییس جمهور به موضوع معوقات تسهیلات دامداران و کشاورزان شهرستان ورامین اشاره و خاطرنشان کرد: ورامین یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و دامپروری است و نباید اجازه داد که به این موقعیت آسیبی وارد شود بلکه باید به دنبال تقویت و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری شهرستان بود.

آیت الله رئیسی به موضوع باقی ماندن احداث ۱۵ کیلومتر از جاده ورامین اشاره کرد و گفت: جاده ورامین بخشی از جاده پرتردد تهران به مشهد است که با توجه به علاقه قلبی مردم ایران به امام هشتم(ع) و افزایش روزافزون ترددها در این مسیر باید هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل این بخش و افزایش ظرفیت تردد این جاده اقدام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تامین ساختمان مناسب برای ادارات به خصوص در شهرهای جدید و بخش‌هایی که بر اثر تغییرات در تقسیمات کشوری ارتقا پیدا می‌کنند موضوع مهمی است، گفت: در عین حال باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اساس ارتقای تقسیمات کشوری، افزایش اختیارات و ظرفیت‌ها برای حل مشکلات مردم است، نه توسعه ساختمان‌های اداری. اینکه یک اداره در ساختمانی استیجاری مستقر شود بهتر از آن است که منابع کافی برای حل مشکلات مردم موجود نباشد.

آیت‌الله رئیسی افزود: ساختمان اداری زیبا و بزرگ حتما خوب است اما تامین چنین ساختمان‌هایی نباید به قیمت تخصیص منابع به این موضوع به جای رفع و حل مشکلات مردم باشد.

رییس جمهور اظهار داشت: متاسفانه برخی مسائل مثل احداث ساختمان‌های بزرگ اداری و ساخت سالن اجتماعات در این ساختمان‌ها در مقطعی در کشور باب شد، در حالی که این سالن‌های اجتماعات در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید ماهی یک بار مورد استفاده قرار گیرد. لذا باید منابعی که برای چنین موضوعاتی اختصاص داده می‌شوند برای حل مشکلات مردم مورد استفاده قرار گیرد.

وی استفاده بهینه از نیروی انسانی و امکانات اداری را شرط ارتقای کارآمدی دانست و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی که برای سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری شده دست یابیم باید بدانیم که شرط تحقق آن افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری است.

رییس جمهور از مدیران دولتی خواست که برای ارتقای کارآمدی نظام اداری همه همت خود را به کار گیرند و خاطرنشان کرد: حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در گرو کارآمدی نظام اداری است. به عنوان مثال اینکه هزار واحد مسکونی در شرایطی که کشور با کمبود خانه مواجه است، ساخته شود و به خاطر یک مشکل اداری مابین چند دستگاه حدود ۱۲ سال بلااستفاده بمانند، دردی بزرگ و نشانه یک نظام اداری ناکارآمد است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به پیشنهاد استقرار دفتر گمرک در شهرستان ورامین برای تسهیل صادرات گل و گیاه اشاره کرد و گفت: اینکه دفتر گمرک در اینجا مستقر شده و در ایام پیک صادرات گل و گیاه شیفت‌های کاری خود را افزایش دهد نیازمند تدبیر مدیران با کفایت است.

رییس جمهور با بیان اینکه موضوع تصفیه فاضلاب دارای صرفه اقتصادی خوبی است، اظهار داشت: زمینه ورود بخش خصوصی به این عرصه را تسهیل کنید و هر جا که بخش خصوصی ورود نکرد نیز بخش دولتی کار را در دست بگیرد.

ارسال نظرات