۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۷۱۲۶۵۷

آغاز رسمی انتخابات پارلمانی فرانسه

آغاز رسمی انتخابات پارلمانی فرانسه
همزمان با آغاز رسمی انتخابات پارلمانی فرانسه، امروز (یکشنبه) مردم فرانسه برای انتخاب نمایندگان خود برای یک دوره‌ پنج ساله پای صندوق‌های رای می‌روند؛ مرحله نخست این انتخابات هفته گذشته برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از روز یکشنبه ایرنا، امروز (۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت هشت به وقت پاریس (۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران)  گشوده شد تا فرانسوی‌ها سرنوشت ۵۷۷ کرسی مجلس ملی را روشن کنند. شعبات اخذ رای قرار است ساعت ۱۸ (۲۰ و ۳۰ دقیقه) امروز به استثنای شهرهای بزرگی چون پاریس که تا ساعت ۲۰ (۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) میزبان رای‌دهندگان هستند، بسته شود و از همان ساعت باید منتظر اعلام نتایج اولیه بود.

از جمعیت حدود ۶۷ میلیون و پانصدهزار نفری فرانسه، نزدیک به ۴۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما باتوجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر مشارکت پایین مردمی در انتخابات امروز، باید دید چه تعداد از فرانسوی‌ها پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد.

اهمیت این انتخابات از آن روست که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در صورت برخورداری حزبش از اکثریت قاطع در مجلس، برای اجرای برنامه‌های خود در پنج سال دوم ریاست جمهوری مسیری هموارتر خواهد داشت.

نتایج این انتخابات به دلیل هم‌زمانی با آغاز دوره دوم ریاست جمهوری مکرون مهم و کسب اکثریت قاطع برای احزاب طرفدار او تا حدی سرنوشت‌ساز ارزیابی می‌شود. این در حالی است که در دور نخست که هفته گذشته برگزار شد، احزاب موسوم به «مکرونی» با فاصله بسیار اندک از ائتلاف احزاب موسوم به «نوپس» در صدر قرار گرفت.

«اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» موسوم به «نوپس» متشکل از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS)توانسته ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. رهبری و مسئولیت هم‌سو کردن این احزاب را «ژان لوک ملانشون» از رقبای اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری برعهده دارد.

این درحالی است که ائتلاف «همه با هم» متشکل از حزب مکرون با عنوان «جمهوری به پیش»، «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» (Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر اسبق) و «اقدام» از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.

نتایج دور نخست انتخابات پارلمانی که با بی‌میلی فرانسویان به حضور در انتخابات رکوردی را در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه به ثبت رساند، نشان داد که مکرون در بهترین حالت می‌تواند از اکثریت نسبی در این مجلس برخوردار شود.

ارسال نظرات