۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۷۱۲۷۶۹

ماجرای جنایت صلح‌بانان هلندی

ماجرای جنایت صلح‌بانان هلندی
در ماجرای قتل عام سربرنیتسا، ۸ هزار مرد و جوان مسلمان به دست صرب‌ها کشته شدند و نیروهای هلندی سازمان ملل نیز تنها نظاره‌گر این ماجرا بودند.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم ؛ در حالی که بعد از گذشت حدود27 سال از نسل‌کشی مسلمانان در اروپا، نیروهای حافظ صلح هلندی به دلیل کوتاهی و حتی همراهی با جنایتکاران، مورد انتقاد جدی افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری قرار دارند، نخست وزیر هلند در سخنانی عجیب، از این نیروها عذرخواهی کرد.

به گزارش تسنیم، «مارک روته» نخست‌وزیر هلند از نیروهای هلندی مستقر در سربرنیتسا عذرخواهی کرد. روته مدعی شده که به واحد داچ بات III «وظیفه‌ای غیرممکن» برای حفظ صلح در شرق بوسنی بدون آتش و نیروی انسانی کافی محول شده است.

نیروهای حافظ صلح، دولت هلند و سازمان ملل به دلیل عدم موفقیت در جلوگیری از کشتار با انتقاد شدید روبرو شده‌اند. در ماجرای قتل عام سربرنیتسا، 8 هزار مرد و جوان مسلمان به دست صرب‌ها کشته شدند و نیروهای هلندی سازمان ملل نیز تنها نظاره‌گر این ماجرا بودند. هم اکنون 27 سال از نسل کشی صرب‌ها و حامیان غربی آن‌ها در سربرنیتسا می‌گذرد، اما قاتلان و عوامل اجرایی این جنایت بزرگ، آزادانه در خاک کشور‌های اروپایی می‌گردند. در این میان، هلند به عنوان کشوری که اصلی‌ترین نقش را در وقوع این جنایت داشته، بیشترین سهم را در جلوگیری از اجرای عدالت در خصوص قاتلان هزاران مسلمان بی‌گناه دارد.

ماجرای جنایت صلح‌بانان هلندی

در یازدهم جولای 1995 یکی از اردوگاه‌های حمایت از آوارگان بوسنیایی که یگان پاسداری از صلح ارتش هلند مأموریت حفاظت از آن را به نمایندگی از سازمان ملل در منطقه سربرنیتسا بر عهده داشت، با محاصره نیروهای تندرو و خودسر «چتنیک» روبرو شد و نیروهای ارتش هلند با فشار ملادیچ فرمانده آن زمان نیروهای صرب به مردم شهر سربرنیتسا اطمینان می‌دهند درصورتی‌که شهر را تسلیم کنند، آن‌ها را به نقاط امن منتقل خواهند کرد و مردم شهر به‌ناچار به آن‌ها اعتماد کردند.

اما پس از سقوط شهر اردوگاهی که نظامیان هلندی مسئولیت نگه‌داری آن را داشتند به نیروهای افراطی تحویل داده شد.

پس از خروج نیروهای هلندی حافظ صلح، اتوبوس‌هایی برای بردن زنان و کودکان وارد سربرنیتسا شدند و گروهی از چتنیک‌ها، زنان و کودکان را با ماشین‌هایی از مردان جدا کردند و پس‌ازآن بیش از 10 هزار بازمانده اردوگاه با پای پیاده متواری شدند، اما ازآنجاکه گروهی در تمامی مسیرها در کمین آن‌ها بودند کمتر کسی از سربرنیتسا جان سالم بدر برد و عموماً در مسیر و در داخل جنگل به قتل رسیدند و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. در  طول سه روز، حدود 8 هزار مسلمان در جریان این واقعه قتل‌عام شدند.

ارسال نظرات