۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۷۱۲۷۹
استاد ورزش‌های رزمی:

ورزش در حوزه‌‌های علمیه فرهنگ‌سازی شود

خبرگزاری رسا ـ استاد ورزش های رزمی گفت: طلاب باید بخشی از فعالیت‌های روزانه خود را به ورزش اختصاص دهند.
رستمي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا رستمی گفت: طلاب باید بخشی از فعالیت‌های روزانه خود را به ورزش اختصاص دهند و با الگو گرفتن از برخی از مراجع و بزرگان حوزه که در سنین بالا ورزش‌هایی چون کوهنوردی و پیاده‌روی انجام می دهند، ورزش را در برنامه‌های اصلی روزمره خود قرار دهند.

این استاد کونگ‌فو و ووشو در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، اظهار داشت: تحصیلات حوزوی را از سال 62 در گیلان شروع کردم و تا مقطع درس خارج در قم ادامه دادم و هم‌اکنون نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته حقوق قضایی دانشگاه تحصیل می‌کنم.

حجت‌الاسلام رستمی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری انگیزه ورود به عرصه ورزش، ادامه داد: در سال 59 با مطالعه بر روی ورزش‌های رزمی و سبک‌های مختلف به ورزش کونگ‌فو روی آوردم و در شهرستان بندر انزلی زیر نظر یکی از تکاوران کلاه سبز ارتش آموزش دیدم.

وی افزود: بعد از گذراندن دوره مقدماتی به تهران آمده و زیر نظر اساتیدی چون آقایان حسین داوودی پناه، مصطفی دهقانیان، پور غلامی، هنرجو، حسین آبریزه و سایر اساتید کونگ‌فو و ووشو را به طور حرفه‌ای فرا گرفتم و فعالیت‌های مختلفی در رشت ، تهران و قم داشته و در برخی شهرستان‌ها این ورزش رزمی را تدریس کردم.

حجت‌الاسلام رستمی عنوان کرد: در سال 69 با تاسیس انجمن کونگ‌فو، فعالیت‌های رزمی خود را با طلاب مدرسه الهادی ادامه داده و در سال 70 به صورت رسمی مربیگری را در مراکزی چون بسیج طلاب باشگاه بعثت، باشگاه استقلال و چند باشگاه دیگر شروع کردم.

قاضی دادگاه ویژه روحانیت بیان داشت : از آنجا که دوران جوانی من با ممنوعیت فعالیت‌های کونگ‌فو در کشور مواجه بود، نتوانستم در این زمینه در مسابقات کشوری و جهانی شرکت کنم؛ لذا عرصه برای فعالیت قهرمانی و کسب مدال وجود نداشت.

وی تصریح کرد: رشته کونگ فو از جمله ورزش های رزمی سطح بالا و بسیار سخت است و کارآموزان این ورزش باید تمرکز لازم و قدرت جسمی فوق‌العاده و آماده‌ای داشته باشند و به صورت مداوم تمرین های سخت آمادگی ذهنی و جسمانی را انجام دهند.

حجت‌الاسلام رستمی با اشاره به ویژگی‌های رزمی‌کاران موفق، اذعان داشت: انگیزه بالا، پشتکار فراوان، مطالعه در زمینه رشته‌های رزمی، آشنایی با فنون روز دنیا و ادامه دادن ورزش به صورت علمی و عملی از ویژگی‌های بارز رزمی‌کاران موفق دنیا است.

مربی کونگ فو و ووشو تصریح کرد: با توجه به علمی شدن ورزش، فعالیت ورزشی سنتی بدون استفاده از اطلاعات علمی روز دنیا بی‌ثمر است و در دراز مدت خستگی را بدنبال خواهد داشت.

استاد ورزش‌های رزمی با اشاره به فوائد ورزش برای جوانان به ویژه طلاب حوزه علمیه گفت: ورزش برای همگان مفید است ولی برای طلاب به دلیل کثرت فعالیت‌های علمی، فکری و مطالعاتی ضرورتی انکارناپذیر است به گونه‌ای که طلاب برای استراحت و تقویت روحیه و نشاط خود باید به ورزش‌های سالم رو آورند.

وی تاکید کرد: بسیاری از طلاب به دلیل عدم توجه به ورزش، بعد از 20 الی30 سال فعالیت علمی و تلاش فراوان در تحقیق و پژوهش از نظر جسمی فرسوده و توان خدمت به جامعه را به دلیل مبتلا شدن به بیماری‌های گوناگون از دست می دهند.

حجت‌الاسلام رستمی اضافه کرد: ورزش باید در حوزه علمیه فرهنگ‌سازی شود، ولی متاسفانه هنوز بعد از سالیان سال طلاب به صورت فردی به ورزش می پردازند و ورزش جایگاه خاصی در میان طلبه ها پیدا نکرده است.

این مربی کونگ‌فو تصریح کرد: هر نیم ساعت ورزش مداوم، دو ساعت از خواب روزانه می کاهد و راندمان فعالیت های ذهنی و عقلی بالاتر می رود و در یادگیری علوم عقلی و نقلی موثر می‌باشد و این مطلب از نظر علمی ثابت شده است.

وی افزود: بسیاری از بزرگان حوزه بر اهمیت و لزوم پرداختن طلاب به ورزش تاکید دارند، لذا ارتباط حوزه با سازمان تربیت بدنی در راستای بالا بردن کیفیت ورزش و تجهیز امکانات ورزشی و حضور مسئولین و بزرگان در ورزش های عمومی طلاب ضروری است.

حجت‌الاسلام رستمی به جایگاه ورزش در اسلام اشاره کرد وگفت: با توجه به اینکه در اسلام مسئله دفاع واجب است و مسلمانان همواره در مواجهه با دشمنان بودند، مسئله ورزش در راستای تقویت فیزیکی جسم، آمادگی دفاعی و تقویت نفس همواره سفارش شده است، لذا باید آمادگی رزمی داشته باشیم تا در برابر دشمنان محکم بایستیم.

این مربی کونگ‌فو و ووشو گفت: هیچ مانعی برای حضور طلاب در ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای نیست و شاید در برخی موارد تبلیغ خوب و موثری در سطح ملی برای جذب جوانان و افتخاری برای حوزه علمیه باشد؛ و امروزه پرداختن به ورزش های همگانی همچون شنا و دومیدانی برای عموم طلاب ضروری است.

حجت‌الاسلام رستمی به رابطه ورزش و تبلیغ اشاره کرد و ادامه داد: آموزش طلاب در رشته های مختلف ورزشی و تربیت مربی و اعزام آنها به مناطق مختلف تبلیغی می تواند موجب جذب بیشتر جوانان شود به گونه‌ای که لذا برگزاری کلاس‌های ورزشی در کنار کلاس ها و فعالیت های قرآنی و تبلیغی بسیار تاثیر گذار است.

وی به تاثیر ورزش در اخلاق ورزشکاران و به طور عمومی تاثیر آن در اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه اشاره کرد و عنوان نمود: از دیرباز ورزش ایرانیان با آموزش جوانمردی و تربیت های اخلاقی همراه بوده است و اساسا ورزش موجب پالایش مشکلات اخلاقی ، روحی و روانی جوانان می شود.

وی اظهار داشت: طلاب به هر رشته ورزشی که علاقه مند هستند حتما تحت نظر و اشراف یک استاد تمرین کنند و به صورت خودجوش و انفرادی ورزش حرفه ای را شروع نکنند، زیرا پرداختن به هیچ ورزشی بدون مربی توصیه نمی شود.

حجت‌الاسلام رستمی سرمایه‌گذاری در ورزش را سودمند ترین سرمایه گذاری در سطح جامعه دانست و بیان داشت: هرچه درزمینه ورزش؛ هزینه، تبلیغات و سرمایه‌گذاری شود، سلامتی جوانان و در نتیجه سلامتی جامعه را به همراه خواهد داشت.

این روحانی ورزشکار اضافه کرد: سرمایه گذاری در ورزش، مخارج تثبیت سلامت جامعه و هزینه‌های مربوط به جرائم در سطح کشور را کم می‌کند، به عنوان مثال ورزش جوانان را از اعتیاد دور نگه می دارد و هزینه های پیشگیری ، درمان و حتی مبارزه با این مقوله را کاهش خواهد داد.

حجت‌الاسلام رستمی در پایان خطاب به مسئولین ورزش اذعان داشت: مسئولین ورزشی در راستای ارتقای ورزش مدارس علمیه و تجهیز آنها به وسایل ورزشی حوزه‌های علمیه را یاری کنند./916/د102/ع

ارسال نظرات