۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۷۱۳۱۳۱

آسیب دود سیگار بر پوست صورت

آسیب دود سیگار بر پوست صورت
یک مطالعه جدید نشان داده است که قرار گرفتن پوست در معرض نیکوتین موجود در دود دست سوم و نشت سیگار الکترونیکی ممکن است به پوست آسیب برساند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، THS که نیکوتین جز اصلی آن است، زمانی ایجاد می‌شود که دود بازدمی بر روی سطوحی مانند لباس، مو، مبلمان و اتومبیل بنشیند. THS به باقی مانده‌های بجامانده از سیگار اشاره دارد.

نشت سیگار الکترونیکی، نشت مایعات الکترونیکی است که ممکن است در اثر نشت محصولات سیگار الکترونیکی یا زمانی که مصرف کنندگان و فروشندگان مایعات الکترونیکی را برای سیگارهای الکترونیکی قابل شارژ مجدد مخلوط می‌کنند، رخ دهد.

«جیووانا پوزوئلوس»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «ما دریافتیم که تماس پوستی با نیکوتین ممکن است ترمیم زخم‌ها را مختل کند، حساسیت به عفونت‌های پوستی را به دلیل کاهش پاسخ ایمنی افزایش دهد و باعث استرس اکسایشی در سلول‌های پوست شود.»

این مطالعه با استفاده از EpiDermTM، یک مدل سه بعدی از اپیدرم انسان، و کراتینوسیت های کشت شده انسانی انجام شد. کراتینوسیت ها سلول‌های اپیدرمی هستند که کراتین، پروتئین موجود در مو و ناخن را تولید می‌کنند.

محققان EpiDermTM را به مدت ۲۴ ساعت در معرض غلظت‌های مختلف نیکوتین قرار دادند که معمولاً در محیط‌های THS و نشت سیگارهای الکترونیکی یافت می‌شود. آنها اثر نیکوتین را بر اندامک‌های سلولی، میتوکندری ها و پراکسی زوم‌ها بررسی کردند.

به گفته پوزوئلوس، «آسیب پذیرترین افراد شامل افرادی هستند که دارای بیماری‌های پوستی مانند زخم‌های مرتبط با دیابت یا زخم‌های شریانی هستند.»

او گفت: «تماس پوستی با باقی مانده نیکوتین ممکن است ترمیم زخم چنین ضایعات پوستی را مختل کند و حساسیت به عفونت‌های پوستی بیماری زا را افزایش دهد. کودکان نوپا و نوزادانی که تمایل به خزیدن روی سطوح آلوده یا تماس مکرر با سطوح داخلی دارند، پوست شأن در معرض قرار گرفتن آنهاست.»

پوزوئلوس تاکید کرد که شدت آسیب پوست به مدت زمان قرار گرفتن در معرض و غلظت نیکوتین بستگی دارد.

محققان تاکید دارند محدودیت‌هایی برای سیگار کشیدن و استعمال دخانیات در محیط‌های بسته و سیاست‌هایی برای اصلاح محیط‌های آلوده باید اجرا شود.

منبع: مهر

ارسال نظرات