۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۷۱۳۲۳۵

برنامه های چین برای ذخیره سازی انرژی آبی

برنامه های چین برای ذخیره سازی انرژی آبی
چین در نظر دارد تا سال 2030 برنامه‌های خود در حوزه ذخیره انرژی آبی را افزایش دهد تا کمبود سوخت‌های فسیلی را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از آی‌ای، چین قرار است به طور گسترده برنامه های خودش را برای ذخیره انرژی آبی را افزایش دهد. این کار با کمک یک شرکت ساخت و ساز ملی در حال رونمایی است و طرح های ساخت ۲۰۰ ایستگاه آبی تلمبه ای در این کشور تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی می شود.

چین باید به شدت برای کاهش اتکای خود به سوخت های فسیلی برای نیازهای برقی تلاش کند. این کشور روی نیروگاه های انرژی خورشیدی و بادی سرمایه گذاری کرده و در آینده نزدیک می خواهد این نیروگاه ها را تصاحب کند. با این حال، منابع انرژی تجدیدپذیر محدودیت هایی دارند و برای کشوری که بیشترین تقاضای برق در جهان را دارد، این محدودیت ها می تواند فلج کننده باشد.

بنابراین، چین به دنبال راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی است تا در مواقعی که باد نمی‌وزد، یا خورشید به صفحه‌های خورشیدی نمی‌تابد، کمبود انرژی را برطرف کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، این کشور همچنین در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی در حوزه ذخیره‌سازی باتری‌ها است و برای حدود ۱۰۰ گیگاوات ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است.

ذخیره انرژی آبی چیست؟

ذخیره‌ سازی انرژی آبی، که به آن نیروگاه‌های ذخیره‌ سازی پمپ شده نیز می‌گویند، از انرژی منابع تجدیدپذیر برای پمپاژ آب به مخزن اهرمی در زمان‌های تقاضای کم انرژی و در دسترس بودن توان بالا استفاده می‌کند. زمانی که ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر کاهش یافته و تقاضا افزایش می یابد، آب ذخیره‌شده آزاد می‌شود و برای تولید نیرو از توربین‌ها عبور می‌کند.

این مفهوم جدید نیست و در دهه ۱۸۹۰ در ایتالیا و سوئیس استفاده می شد و در دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده و همچنین در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. تا سال ۲۰۱۹، ظرفیت ذخیره انرژی آبی جهان ۱۵۸ گیگاوات بود.

برنامه های چین برای ذخیره سازی انرژی آبی

از سال گذشته، چین به دنبال بهره برداری از ذخیره انرژی آبی بوده است. بلومبرگ گزارش داد که اداره ملی انرژی این کشور (NEA) پتانسیل ذخیره انرژی آبی را 680 گیگاوات تعیین کرده است.  این کشور در چهاردهمین برنامه پنج ساله خود برای توسعه انرژی، که سه ماه پیش منتشر شد، اعلام کرد مقامات چینی برنامه ریزی کردند تا 62 گیگاوات ذخیره انرژی هیدروژن تا سال 2025 عملیاتی شود و تا آن زمان کار برای 60 گیگاوات دیگر نیز آغاز خواهد شد.

با ساخت بیش از ۲۰۰ ایستگاه آبی پمپاژ شده، شرکت ساخت و ساز نیرو در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت ترکیبی ۲۷۰ گیگاوات بسازد. این تصمیم چهار برابر برنامه پنج ساله است و می تواند ۲۳ درصد از تقاضا را برآورده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات