۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۷۱۳۳۸۱
به بهانه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی؛

محله مسجد محور و محوریت امام محله

محله مسجد محور و محوریت امام محله
محله مسجد محور طرحی فرهنگی مذهبی به همت بنیاد هدایت می‌باشد که در این طرح از پتانسیل مساجد با محوریت امام جماعت در راستای حل مسائل و معضلات جامعه استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اسلام بر مسأله مسجد بسیار تاکیددارد به گونه‌ای که اگر در مکانی مسجد بنا شد، نمی توان محل آن را تغییر داد و این قداست نشان از اهمیت و اهتمام به این مکان است همچنین اهمیت مسجد را در سیره پیامبر هم می توانیم به وضوح مشاهده کنیم چنانکه اولین مکان پس از ورود پیامبر(ص) در مدینه ساخت بنای مسجد بود و پیامبر(ص) مسجد را محل کارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار دادند و مسجد نقطه اتصال ولایت طولی و عرضی است.

این رویه در گذشته نیز براساس الگوبرداری از سیره انبیاء و بزرگان ادامه داشت چرا که معمولاً مهم ترین مساجد یک شهر را در میان بازار و محل اجتماع مسلمین می ساختند و مساجد محلی برای رفع و رجوع مشکلات مردم بود، اما رفته رفته با پیدایش نهادها و ادارات دولتی و حل و فصل امورات اجتماعی، نقش مساجد و امام مسجد و معتمدین آن محله کوچک و کوچک تر شده تا اینکه مساجد صرفا محلی برای خواندن یک نماز چهاررکعتی شده است.

مسجد محور و محوریت امام محله

با ورود تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها مشکلاتی نیز به وجود آمد که روند اداری یا سخت و طاقت فرسا و یا با شیوه معمول به نتیجه دلخواه خود نمی رسید لذا در این سال ها طرحی به نام «مسجد محور و محوریت امام محله» برگزار شده است که محوریت حل و فصل امور اجتماع همانند گذشته به داخل مسجد و با کمک امام مسجد و معتمدین خاتمه می یابد.

مسجد محور چیست؟

طرح امام محله در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و رفع مشکلات مردم، با تدوین نقشه جامع تبلیغی کشور و استفاده از ایده‌های برتر، پایه‌ریزی شده‌ تا مساجد علاوه بر برپایی نماز در سایر حوزه‌ها از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی، خیریه، مباحث خانواده و امور آموزشی فعالیت کنند.

امام‌محله در مناطق مختلف باید با طرح و برنامه مشخص از ظرفیت و پتانسیل مسجد با همکاری مردم و جوانان به نحو مناسب استفاده کند چرا که تحقق این امر نقش مهمی در خدمت به مردم و حل بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی دارد.

چرا مسجد محور محله باشد؟

از آنجایی که همه مجموعه‌های توان پوشش همه مخاطبان را ندارند باید برای مخاطب قرار دادن در برنامه های فرهنگی اجتماعی از یک مکانی پایه ای برای آن استفاده کرد، بهترین محور برای فعالیت، مکان‌های مذهبی هستند که بهترین و عمومی ترین و اصیل‌ترینِ مکان‌های مذهبی مساجد است اگر مسجد و امام مسجد، محور سازماندهی و عملیات قرار گیرد قطعاً امور فرهنگی منسجم‌تر و قابل برنامه‌ریزی خواهد بود.

مسجد محور و محوریت امام محله

بنیاد هدایت متولی طرح امام محله

ولایت الهی که عالم را پر کرده، حقیقتی از جنس «محبت» است این نور از خدای متعال شروع و از طریق اولیاء معصوم علیهم السلام و سپس نائبان برحق ایشان در جامعه منتشر می‌شود. ولایت الهی، ارتباط وثیق مردم با ولی خدا و با هم، برای خداست. رابطه طولی بین خداوند و بندگانش به شکل «اطاعت» و در رابطه عرضی بین مردم به شکل «خدمت» متبلور می‌شود و مسجد محور اتصال ولایت طولی و عرضی به یکدیگر است.

بنیاد هدایت ماموریت دارد که با تمرکز بر رشد امام مسجد، موجبات ارتقاء مسجد و محله آن را برای نشر خدمت و محبت در جامعه فراهم آورد و امام را به مرور زمان از امام مسجد به امام محله تبدیل نماید. امامی که نقطه اتصال مردم محله با یکدیگر و با نایب صاحب الزمان (عج) است و با استفاده مناسب از سه پیوند «ایمانی»، «خانوادگی» و «همسایگی» خدمت و محبت را بین اهالی محله گسترش می دهد.

در این نگاه مسجد محل نشر افکار و ایده ها و تقسیم مسوولیت های اجتماعی بین مردم است و به عنوان مهمترین رکن خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می گردد.

بنیاد هدایت این مهم را با استفاده از شبکه راهیاری و به کارگیری ابزار رشد و توانمندسازی امام انجام می دهد.

ارسال نظرات