۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۷۱۳۴۶۱

بانوانی که در کنار خدمت در بارگاه رضوی به دنبال حل دغدغه‌های مردم هستند

بانوانی که در کنار خدمت در بارگاه رضوی به دنبال حل دغدغه‌های مردم هستند
هرهفته، ساعاتی از عمر خود را در خدمت تکریم مهمانان امام هشتم هستند ولی به همین مقدار بسنده نمی‌کنند زیرا در مکتب مهر و رأفت حضرت رضا (ع) آموخته‌اند که مقابل گرفتاری هم‌نوعان بی‌تفاوت نباشند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس - گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: خادمان آستان آقا علی‌بن موسی‌الرضا (ع) به جز خدمت در حرم نورانی امام رضا (ع) سال‌ها است که امداد‌رسانی به محرومان را در دستور کار دارند و در راستای محرومیت‌زدایی هموطنان فعالیت می‌کنند.

در این راستا خادمان خواهر هم در اقدامات مختلفی به خدمت‌رسانی به محرومان می‌پردازند و در این را همگام با دیگر خادمان فعال هستند.

بانوانی که در کنار خدمت در بارگاه رضوی به دنبال حل دغدغه‌های مردم هستند

اقدامات نیکوکاری و مؤمنانه خواهران خادم بارگاه منور ثامن الحجج (ع) چند سال قبل در یکی از روزهای دهه‌های کرامت آغاز شد، اما به همه ایام و مناسبت‌های سال گسترش یافت. جمعیت ۵ هزار نفری که به پشتوانه وجود مبارک امام علی بن موسی الرضا (ع)، در کنار انجام تکالیف‌شان نسبت به زائران، به صورت هدفمند و با برنامه به سراغ شناسایی مسائل و دغدغه‌های هموطنان می‌روند.

در حد توان و بضاعت، به دنبال راه حل مناسب می‌گردند تا به سهم خود قدمی در جهت مرتفع کردن مشکلات مردم بردارند و این کار را از محدوده حرم مطهر تا هر جایی که روزی معنوی آنها باشد، انجام می‌دهند.

آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد خانم

آزاد‌سازی زندانیان نیازمند از جمله این اقدامات است که با محوریت زندانیان زن جرائم غیر عمد انجام می‌شود، برای برخی کمک جمع می‌کنند و بدهی را می‌پردازند و برای برخی هم با پرچم امام رضا و به نام نامی امام رئوف رضایت شاکی را جلب می‌کنند. این خدمت تنها مختص بانوان زندانی نیست و به یاری خانواده‌های آنها هم می‌روند. زهرا قاسمی رئیس اداره انتظامات خواهران حرم مطهر رضوی درباره این اقدام خداپسندانه خواهران خادم حرم می‌گوید: ماجرای خدمات دامنه‌دار خادمان خواهر از دهه کرامت سال ۸۳ شروع شد. وقتی که با هماهنگی بند نسوان زندان مرکزی مشهد در قالب طرح «یا ضامن آهو» ویژه برنامه فرهنگی برای بانوان دربند تدارک دیده شد و جمعی از خادمان، ضمن دیدار و دلجویی از بانوان و مادران زندانی که با کودکان زیر ۳ سال خود در زندان هستند، هدایایی نظیر لباس کودکانه، شیر خشک و... به آنها تقدیم کردند.

با توجه به نیازهایی که در این سرکشی تشخیص داده شد، یک رابط زندان کشیک‌های ۲۱ گانه بانوان خادم تعیین شد تا به صورت مدون و مرتب در خدمت این عزیزان باشیم. از آن پس، در همه اعیاد و مناسبت‌های مذهبی از قبیل مراسم افطاری و شب‌های احیای ماه مبارک رمضان و اعیاد دهه کرامت، جمعی از بانوان خادمه همراه پرچم متبرک رضوی به زندان مرکزی مشهد سر می‌زنند و در جریان برگزاری یک برنامه و مسابقه فرهنگی، اقلام مورد نیاز آنها از جمله میوه و شیرینی، پوشاک و در کنار آن، کتاب، تسبیح و... را که تهیه دیده‌اند، تقدیم این بانوان دربند می‌کنند.

از سرکشی به بانوان در بند تا آزادسازی زندانیان

کار از سرکشی به زندانیان آغاز شد و در ادامه اقدامات خادمان امام رئوف برای آزاد‌سازی بانوان زندانی آغاز شد، تا جایی که خانم قاسمی به ثمرات این سرکشی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: با حضور در زندان، خدام در جریان مسائل و مشکلات بانوان در بند قرار گرفتند که برخی از آنها گاهاً به دلیل ناتوانی در پرداخت مبالغ خرد از ۱۰ میلیون تومان و بیشتر گرفتار زندان شدند و نه جرایم عمدی. از سال ۸۵ با همراهی و اطلاع رابط بند نسوان که خود از خادمان بارگاه منور رضوی هستند، مبالغ ریز و درشت بانوان خادمه جمع‌آوری و همراه کمک‌های برادران به صندوق خدام واریز می‌شد و بتدریج آزادسازی زندانیان آغاز شد.

البته از سال ۹۵ بانوان خادمه به صورت مجزا شروع به جمع‌آوری نذورات و کمک‌ها و آزادی بانوان زندانی کردند، تا جایی که امروز گستره این حرکت فرهنگی از شهر مشهد فراتر رفته و تا شهرستان‌های خراسان رضوی گسترش پیدا کرده است. در طول ۶ سال اخیر، افزون بر ۵۰۰ میلیون تومان فقط توسط بانوان نیکوکار خادم حرم مطهر رضوی صرف آزادسازی ۶۰ بانوان زندانی شده است. در صورتی که اگر برادران خادم نیز برای آزادی زندانی کمک مالی نیاز داشته باشند، خواهران مبالغ مورد نیاز را بلافاصله واریز می‌کنند.

زیارت نیابتی برای بیماران زمین‌گیر

خدمات‌رسانی بانوان خدمت‌گزار تنها به آزادسازی زندانی و رفع مشکلات آنها معطوف نمی‌شود بلکه این خدمت دامنه گسترده‌تری دارد. در این راستا طرح دیگری نیز از سال ۹۴ با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور حمایت از خانواده‌های کم بضاعت با عنوان «رحمت رضوی» پایه‌ریزی شد. قرار آن‌ها چهارشنبه‌ها، روز زیارتی امام علی بن موسی الرضا (ع) است. زائرانی که به خاطر بیماری و کهولت توان زیارت حضوری را ندارند، پس خواهران خادم حضرت رضا (ع) به نیت زیارت نیابتی با پرچم بارگاه رضوی به منزل‌شان می‌روند و ضمن عیادت و دلجویی از این خانوده‌ها، عطر و بسته‌های متبرک حرم مطهر را به خانه‌های آنها می‌برند. بسته‌های هدایایی هم شامل متبرکات و یک سبد از اقلام معیشتی توسط خود خواهران تهیه و تقدیم آنها می‌شود. این دید و بازدیدها مایه امیدواری، دلگرمی و برکت زندگی بیماران و خانواده‌هایشان می‌شود.

قدمی در جهت خوداشتغالی بانوان

قاسمی «قدم‌های ماندگار رضوی» را یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی خواهران خادمه حرم مطهر معرفی می‌کند که از سال 98 کلید خورده. او در این باره نیز توضیحاتی ارائه می‌کند و می‌افزاید: وقتی از بین خواهران، گروه‌های نیازمند به کمک معیشتی شناسایی شدند، به جای جمع‌آوری کمک و وابستگی آنها به یک سبد اقلام، تدبیری شد تا در قالب این برنامه، از بین جامعه 5 هزار نفری خواهران خادمه، آن‌هایی که دستی در امور فرهنگی و هنری زود بازده نظیر خیاطی، گلدوزی، شیرینی پزی، آشپزی، عروسک دوزی، تریکو بافی، سوزن دوزی، کیف بافی و... دارند و تمایل به همراهی با این طرح خداپسندانه داشتند، به عنوان مربی شروع به آموزش مهارت‌های فنی و هنری خود کنند.

برگزاری دوره مهارتی برای اشتغال بانوان

برای آموزش خواهران نیز اتاقی در مقبره شیخ محمد عارف در نظر گرفته شد و بعد از ظهر هر سه شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به این امر اختصاص پیدا کرد تا خیلی زود این عزیزان در یک رشته مشغول به کار شوند. هر سه ماه، ۵۰ نفر در این دوره‌های مهارتی شرکت می‌کنند و در طول سه سال اخیر ۸۰۰ نفر در رشته‌های مختلف به ویژه هنری دوره دیده و مشغول به فعالیت شده‌اند.

به هر مناسبت، محصولات خواهران در قالب نمایشگاهی در آسایشگاه خواهران و نیز پنجشنبه‌ها در بازارچه‌ای در پارک ریحانه و نیز از طریق فضای مجازی در معرض نمایش و فروش گذاشته می‌شود تا ضمن بروز توانایی‌های آنها، دیگران برای یاد گرفتن یک مهارت و خوداشتغالی به نفع رشد اقتصاد خانواده‌ها تشویق شوند.

توانمندی بانوان در مسیر جهاد تبیین

به تازگی هم برای ساعات فراغت خادمان برنامه‌ای گذاشتند. به جای اینکه اوقات میان کشیک‌ها به صحبت و استراحت بگذرد، برنامه‌ریزی شده تا در قالب طرح فرهنگی «حلقه‌های سازندگی»، بانوان خادم حرم مطهر حضرت رضا(ع) ضمن بازتوانی روحی در این دوره‌ها، توانمندتر شوند.

خانم قاسمی به نقش پر رنگ بانوان در بنیان خانواده تا بسترهای اجتماعی اشاره و تأکید می‌کند که آنها هم می‌توانند یکی از مجریان اثرگذار در «جهاد تبیین» باشند. او در این رابطه توضیح می‌دهد: بستری مهیا شد که گروه‌های 5 نفره تشکیل شود و هر کدام از خواهران داشته‌های هنری، علمی و مهارتی خود را از آموزش انواع زبان‌ها و لهجه‌ها، احکام، مشاوره خانواده و تربیت فرزند، آشپزی، خیاطی و... با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. خوشبختانه خوهران ما استقبال خوبی از این آموزش‌ها نشان دادند و حالا یک بانوی خادم می‌تواند در کنار خدمت معنوی خود در حرم مطهر، چیزی به داشته‌های خود بیفزاید که به رشد فرزندان و جامعه کمک کند.

اهدای گیره روسری، ساق دست، جوراب و... به زائران

اما در کنار همه طرح و برنامه‌های فرهنگی و حمایتی خواهران، هستند خادمانی که همچنان اقدامات جهادگرانه و خودجوشی را به نیت رضایت امام رئوف سر و سامان می‌دهند. خواهران خادمیار انتظامات در حرکت خودجوشی با عنوان «حمایت خودیاری» هر کجا نیاز به کمک و همراهی می‌بینند، ورود می‌کنند و کمبودها را مرتفع می‌سازند.

وقتی می‌بینند، زائری حجاب کامل ندارد، گیره روسری، ساق دست، جوراب و... تهیه کرده و به زائران هدیه می‌دهند، در ایام سوگواری شال عزا می‌دوزند و هدیه می‌کنند، با اطلاع از نیاز یک مجاور نسبت به تهیه بسته معیشتی اقدام می‌کنند و ... . این گونه خواهران خادم زیر پرچم امام هشتم به تبعیت از رهنمود رهبر معظم انقلاب، «آتش به اختیار» عمل می‌کنند و به اقدامات و خدمات در حریم رضوی ضریب می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات