۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۱۳۶۴۲

کتاب تازیانه‌های سلوک رونمایی شد

کتاب تازیانه‌های سلوک رونمایی شد
همایش جاودانه‌ها با هدف نکوداشت مبارزان و مجاهدان پیش از انقلاب اسلامی همراه با رونمایی از کتاب «تازیانه‌های سلوک» برگزار شد.

به گزارش سرویسی فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، همایش جاودانه‌ها با هدف نکوداشت مبارزان و مجاهدان پیش از انقلاب اسلامی همراه با رونمایی از کتاب «تازیانه‌های سلوک» خاطرات علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در سالن همایش‌های شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی، امام جمعه موقت تهران در این مراسم اظهار داشت: کتاب تازیانه‌های سلوک از آثار گرانبهایی است که در آن می‌توان تربیت دینی و حضور در مدرسه قرآن و عترت را به عینه مشاهده کرد.

وی در ادامه سخنان خود شهید آیت‌الله مدنی را از طراز انسان‌های طیبه مورد اشاره قرآن دانست و گفت: این جایگاه و شخصیت ثمره تربیت دینی و اعتقاد به اصول محکم قرآن و مدرسه اهل‌بیت(ع) است.

امام جمعه موقت تهران، دکتر آقامحمدی را تربیت یافته مکتب امام راحل و شهید آیت‌الله مدنی دانست و تصریح کرد: تربیت در چنین مکتبی سبب شده که دکتر آقامحمدی در صراط مستقیم ولایت ثبات قدم داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی با تأکید بر این‌که دکتر آقامحمدی شاگرد شایسته مدرسه عالم، عارف و فقیه شهید آیت‌الله مدنی هستند، گفت: دکتر آقامحمدی تا حیات امام راحل پیرو ایشان و پس از آن نیز در راه مقام معظم رهبری که راه امام است ثابت قدم مانده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی در ادامه سخنان پست و مقام را از دلایل تغییر انسان ها دانست و بیان داشت: انسان هایی که بتوانند در ادوار زندگی خویش به اصولی متعهد باشند، انسان های متفاوتی از دیگران هستند و خداوند متعال از آن ها به عنوان کلمه طیبه یاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی تصریح داشت: عمل صالح اولیای الهی رمز حیات بشریت است. ما امروز در سفره عاشورا که بزرگترین عمل صالح است نشسته ایم.

هر فردی باید لااقل ۲۰۰ زندگی‌نامه بخواند و از آن‌ها درس بگیرد

دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم گفت: من هیچگاه مایل نبودم حرف‌هایم در زمان حیاتم منتشر شود اما انگار من اصلا در برگزاری این مراسم و حتی انتشار کتاب، دخیل نبوده‌ام. با صراحت می‌گویم برای هیچکدام از کارهای انتشار کتاب و همین مراسم هم قدمی برنداشتم.

وی افزود: من هنوز کتابم را نخوانده‌ام و در یادداشت ابتدایی کتاب هم،‌ خط‌خوردگی‌هایی را می‌بینید. حقیقت بزرگی در میان بوده که ما فقط ابزار آن بوده‌ایم. آقای حمید حسام، جانباز بزرگی است که به همراه تعداد دیگری از جانبازان عزیز،‌ زحمت این پژوهش و نگارش این کتاب را کشیدند که از آن‌ها تشکر می‌کنم.

راوی کتاب تازیانه‌های سلوک گفت: رزق ما به وسیله حضرت میکائیل تقسیم می‌شود و اگر کسی برای پست و مقام و پول بدود، باخته است! این کتاب، داستان زندگی یک آدم است، آن را بخوانید و به داستان زندگی خودتان برسید.

وی تصریح کرد: کار ما با تشکیل حکومت اسلامی تمام نمی‌شود و باید آنقدر کار کنیم تا به وضعیتی برسیم که همه به حضرت ولی عصر (عج) بگوییم،‌ ما آمدیم. باید از مادرم هم یاد کنم که همه وجودش را گذاشت تا من را پله پله به حقیقت دین نزدیک کند.

دکتر آقامحمدی گفت:‌ زندگی تجربی از زندگی آموزشی مهمتر است. باید وقتی با آدمی روبرو می‌شویم، حرف‌هایش را بنویسیم و ثبت کنیم و از آن درس بگیریم. من حتی در زندان هم از محکومین و قاتلین و … درس می‌گرفتم.

وی با اشاره به لزوم خواندن زندگی‌نامه‌ها گفت: هر آدمی باید لااقل ۲۰۰ زندگی‌نامه بخواند و از آن‌ها درس بگیرد. ما جانشین خداییم و آیا عملمان مطابق این جایگاه هست؟ ما وظیفه داریم کارهای خوبمان را از دید مردم پنهان کنیم و خدا هم چنین کارهایی را به دید مردم می‌رساند.

دکتر آقامحمدی افزود: انقلاب ما انقلابی است که حتما به نتیجه می‌رسد. باید نجات مردم و کار برای مردم، جرو وظایف ما باشد.

تبیین حقایق دین در قالب نمایش

آقای محمدعلی همایونی از دوستان دکتر آقامحمدی نیز بیان کرد: آشنایی بنده با آقای دکتر به دوران دبیرستان باز می‌گردد. دورانی که کشور دچار آشفتگی فرهنگی شده و کمونیست‌ها، بهائیت و انجمن حجتیه در همدان زیر سایه ساواک علیه دین کار می‌کردند.

وی ادامه داد: در این دوران دکتر آقامحمدی و چند تن از دوستان برای مقابله با چنین جو سنگینی مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) را تأسیس کرده و در قالب نمایش و نمایشنامه خوانی حقایق دین را به مردم تبیین می‌کردند.

وی از دکتر آقامحمدی به عنوان فردی متدین، مبارز، انقلابی و واعظ یاد کرد و اظهار داشت: شهامت ایشان مثال زدنی بود. برای نمونه علاوه بر چاپ اعلامیه، در مجالس مذهبی شرکت کرده و علیه ظلم حاکمیت سخنرانی می‌کردند.

همایونی گفت: بنده اگر بخواهم مهم‌ترین ویژگی دکتر آقامحمدی را بیان کنم این است که ایشان در تمام طول زندگی، مسیر مسلمانی را طی کردند.

خاصیت تربیت یافتگان مکتب امام این است که از خود سخنی نمی گویند

حمید حسام، نویسنده کتاب «تازیانه سلوک» در ادامه این نشست گفت: زندگی با سوژه و راوی و حضور در خلوت او می‌تواند به بیان بهتر واقعیت کمک کند. در مراسم شهید خوش‌لفظ دکتر علی محمدی گفتند می‌خواهم خاطراتم را بعد از فوتم چاپ کنی. ایشان که بنا بود در هفتم تیر شهید شود، باقی می‌ماند تا راوی ماجرای انقلاب باشد. ایشان بنا ندارد از خود سخن بگوید که این مسئله، خاصیت تربیت‎‌یافتگان سربازان امام خمینی است.

گفتنی است؛ بخش عمده‌ای از برنامه‌های این مراسم به نمایش کلیپ‌هایی با محوریت کتاب «تازیانۀ های سلوک» و نیز معرفی شخصیت‌های برتر انقلاب اسلامی همچون مرحوم بانو دباغ، شهید آیت الله مدنی و شهید بهشتی اختصاص داشت. در انتهای این مراسم از این کتاب رونمایی شد.

کتاب «تازیانه های سلوک» خاطرات دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال‌های استبداد ستم‌شاهی تا پیروزی انقلاب اسلامی به قلم حمید حسام است که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر و طی مراسم امروز رونمایی شد.

ارسال نظرات