۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۷۱۳۷۷۵

چین : آمریکا باید با اقدامات عملی، فعالانه به خواسته‌های منطقی ایران واکنش دهد

چین : آمریکا باید با اقدامات عملی، فعالانه به خواسته‌های منطقی ایران واکنش دهد
نماینده دائمی چین در سازمان ملل در سخرانی خود در نشست علنی شورای امنیت درباره موضوع هسته‌ای ایران اظهار داشت که آمریکا باید با اقدامات عملی، فعالانه به خواسته‌های منطقی ایران واکنش دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «ژانگ جون»، نماینده دائمی چین در سازمان ملل پنج‌شنبه 30 ژوئن (9 تیر) در سخرانی خود در نشست علنی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231 اظهار داشت که آمریکا به عنوان عامل اصلی بحران هسته‌ای ایران باید با اقدامات عملی، فعالانه به خواسته‌های منطقی ایران واکنش دهد.

نماینده دائمی چین در سازمان ملل گفت: خروج دولت قبلی آمریکا و همراه با نادیده گرفتن مخالفت جامعه بین‌المللی و به طور یکجانبه از برجام و ادامه اعمال فشار حداکثری بر ایران، علت اصلی بحران هسته‌ای کنونی ایران است. ایالت متحده به عنوان عامل اصلی بحران هسته‌ای ایران، باید مسئولیت خود را درک و به طور کامل اشتباهاتش را اصلاح کند و هرچه زودتر تصمیم سیاسی بگیرد تا با اقدامات عملی، به خواسته‌های منطقی ایران واکنش نشان دهد.

ژانگ جون گفت: آمریکا مدعی است تمایل دارد برای برگشت به برجام تلاش کند، اما در طول مذاکرات برای ازسرگیری برجام، تحریم علیه ایران و طرف ثالث را افزایش داده و تشدید کرده است که آشکارا به نفع دسترسی به پیشرفت در مذاکرات ازسرگیری برجام نیست.

وی افزود، آمریکا باید به وعده‌های خود عمل کند، همه تحریم‌های یک‌جانبه مرتبط و اقدامات «مدیریت درازدستانه» علیه ایران را لغو کند و همچنین اطمینان حاصل کند که ایران می‌تواند به طور کامل از سود اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

این مقام چینی خاطر نشان کرد که «پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی» پایه سیستم منع گسترش هسته‌ای بین‌المللی است. همکاری زیردریایی هسته‌ای بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا اولین بار است که پس از انعقاد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، یک کشور دارای سلاح هسته‌ای علناً مواد تسلیحات هسته‌ای را به یک کشور غیرهسته‌ای منتقل می‌کند.

نماینده دائمی چین در سازمان ملل تاکید کرد: فرقی نمی کند سه کشور از چه نامی برای همکاری زیردریایی هسته‌ای خود استفاده کنند؛ نمی‌توانند ماهیت رفتار خود در اشاعه هسته‌ای را پنهان کنند، تأثیر منفی بر حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران را از بین ببرند و همچنین خطرات برای صلح و ثبات منطقه را برطرف کنند. این استاندارد دوگانه و تخریب اهداف و اصول پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی باید اصلاح شود تا از اقتدار و اثربخشی سیستم منع گسترش هسته‌ای بین‌المللی حفاظت شود.

ژانگ جون در پایان تصریح کرد: گفتگو و رایزنی تنها راه صحیح برای حل بحران هسته‌ای ایران است. طرف‌های مربوط باید همسو حرکت کنند و بر حل سیاسی و دیپلماتیک پایبند باشند.

ارسال نظرات