۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۱۳۸۸۱

جلد ۳۶ کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد

جلد ۳۶ کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد
سی و ششمین جلد از کتاب رحیق مختوم توسط مرکز نشر اسراء منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سی و ششمین جلد از کتاب رحیق مختوم توسط مرکز نشر اسراء منتشر شد، این اثر شرح آیت الله جوادی آملی بر کتاب حکمت متعالیه ملاصدراست.

این مجلد شامل شش فصل است که فصل اول آن با گزارش های کلی استدلال های مدافعان آغاز و فصل ششم آن با نظریه های فیلسوفان پیشاارسطویی در باب نفس پایان می یابد.

در بخشهای آغازین این کتاب آمده است: «مبادی ادراک های ظاهری شامل ادراک های دیداری، شنیداری، بویایی، چشایی و  بساوایی بی نیاز از اثبات اند. اگر می دانیم چنان ادراک هایی در کارند پس باید اولا متناظر با هر ادراک قوه ای باشد که مبداء آن ادراک است و ثانیا به ازای هر قوه ادراکی اندام ویژه ای باشد که زمینه ساز آن ادراک خاص است. تا اینجا در علم النفس بررسی بیشتر بر چگونگی عملکرد قوای ادراکی  ظاهری متمرکز بود. بدین سان در اصل وجود آنان تردیدی نبود و بیشترین کوشش بر چگونگی کارکرد این قوا متمرکز بود.»

از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب می توان به تعلیقات سبزواری، نقد استدلالات ابن سینا، اعتراض فخر رازی به بهنمیار، پاسخ صدرالمتالهین به فخر رازی، پاسخهای نصیرالدین طوسی، پاسخ های نجم الدین کاتبی، عوالم سیر انسان از دنیا تا آخرت، تعلیقات علامه طباطبایی، نارسایی های مبانی مشاییان، برهان های سه گانه، نظریه جبر، نظریه تفویض، نظریه فیلسوفان الهی و… اشاره کرد.

لازم به ذکر است که امکان خرید اینترنتی این کتاب از سایت nashresra.ir وجود دارد.

ارسال نظرات