۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۷۱۳۹۳۲

هشدار بارش‌های رگباری در برخی استان‌ها

هشدار بارش‌های رگباری در برخی استان‌ها
سازمان هواشناسی با هشدار بارش‌های رگباری در برخی استان‌ها و احتمال اختلال در کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده از کاهش ۴ تا ۷ درجه‌ای دما در نیمه شمالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز یکشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر به‌ویژه استان‌های گلستان و مازندران بارش باران، در ارتفاعات رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید و در برخی مناطق استان‌های اردبیل، خراسان شمالی،‌ شمال آذربایجان غربی،‌ شمال آذربایجان شرقی،‌ ارتفاعات البرز مرکزی،‌ جنوب سیستان و بلوچستان،‌ ارتفاعات کرمان و شمال شرق هرمزگان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار باران،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

فردا در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران با احتمال رعدوبرق و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شمال هرمزگان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

سه‌شنبه 14 تیر در برخی مناطق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس، چهارشنبه در برخی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان و پنجشنبه در برخی مناطق شمال هرمزگان،‌ جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز و فردا در نیمه شمالی کشور دما 4 تا 7 درجه کاهش می‌یابد و سه‌شنبه و چهارشنبه روند تدریجی افزایش دما در این مناطق آغاز می‌شود.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرَفتی و تقویت بارش‌های رگباری با رعدوبرق

زمان شروع: دوشنبه 1401/04/13

زمان پایان: سه‌شنبه 1401/04/14

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/04/13: هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه 1401/04/14: هرمزگان و جنوب کرمان، جنوب شرق فارس و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز و کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده.

توصیه: خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها کنار درختان کهنسال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی.

توصیف سامانه دوم: شدت گرفتن بادهای 120روزه

زمان شروع: دوشنبه 1401/04/13

زمان پایان: سه‌شنبه 1401/04/14

نوع مخاطره: وزش بادشدید تا خیلی شدید، توفان گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/04/13: شمال سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه 1401/04/14: شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، کاهش محسوس دما، احتمال خسارت به تأسیسات، محصولات کشاورزی و گلخانه‌ها، برخی ساعات افزایش غبار در مناطق مرکزی و شرقی استان، احتمال تأخیر یا لغو برخی پروازها

توصیه: خودداری از قرارگیری در فضای باز، منع فعالیت‌های کویرنوردی در شمال غرب استان، احتیاط تردد در جاده‌های مواصلاتی شمال استان، آمادگی دستگاههای امدادی و فرمانداری‌ها، اقدام لازم توسط دانشگاههای علوم پزشکی، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک.

 توصیف سامانه اول: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک و در استان‌های مرزی نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/04/12: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، بوشهر، اصفهان، سمنان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، شمال مرکزی، قم.

دوشنبه 1401/04/13: سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، تهران، نوار شرقی کرمان.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: عدم قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب‌پذیر در مواقع بروز گردوخاک، عدم توقف و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه دوم: رگبار موقتی باران و رعدوبرق و وزش باد

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق (در مناطق مستعد بارش تگرگ) و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

یکشنبه 1401/04/12: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه‌ها در هرمزگان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و جنوب و غرب کرمان.

دوشنبه 1401/04/13: ارتفاعات و دامنه‌ای گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به‌شکل محدود و محلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: احتیاط در عبور از ارتفاعات، عدم پارک خودرو اطراف درختان فرسوده

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین 1 تا 1.5  متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک.

توصیه: احتیاط در شنا، احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات