۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۷۱۳۹۹۵
آیت الله سبحانی تأکید کرد؛

استفاده از زبان هنر در پاسخگویی به شبهات، ضرورتی انکارناپذیر

استفاده از زبان هنر در پاسخگویی به شبهات، ضرورتی انکارناپذیر
حضرت آیت الله سبحانی گفت: استفاده از زبان هنر و دستاوردهای علمی بشر در حوزه های روانشناسی، جامعه شناسی و ارتباطات فرهنگی در امر پاسخگویی به شبهات ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز با ارسال پیامی به اختتامیه اولین جشنواره پاسخ برتر که در سالن اجتماعات امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، تولید و انتشار شبهات را همواره یکی از ابزارهای فکری و تبلیغی کافران و ستمکاران علیه جبهه حق و حقیقت دانست.

وی افزود: اگر سرلوحه اهداف حرکت پیامبران و مصلحان الهی تعلیم کتاب، تبیین حقایق و هدایت انسانها به سوی اخلاق متعالی و سعادت ابدی بوده، شبهه و شبهه افکنی درست در مقابل آن اهداف جز گمراهی، پوشاندن حقایق و وارونه کردن ارزشهای اصیل فطری و الهی انسان ها هدف و غرضی ندارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن کریم این رویارویی همیشگی را به صورت های مختلف به تصویر کشیده است، ابراز کرد: پرداختن پرتکرار قرآن به موضع های فکری و رفتاری «ملأ» یا همان گروه های مستکبر و مخالف در برابر انبیا الهی نشانگر اهمیت توجه به این جریان در تاریخ بشر است.

امروزه هیچ کس از تیررس شبهات در امان نیست

حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه شبهه و شبهه افکنی پدیده تازه‌ای نیست و شبهات همواره به دو شکل نمایاندن باطل با لباس حق و پوشاندن حق در لباس باطل پدیدار شده و عمری به درازای تاریخ بشر دارد، اظهار کرد: امروزه شگردهای رسانه ای و ابزارهای پیشرفته ای که در اختیار دشمنان قرار گرفته شدت، عمق و گستردگی تولید و انتشار شبهات را افزون کرده و تقریباً هیچ فردی اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک از تیررس شبهات در امان نیست.

وی با یادآوری اینکه اگر تا یک قرن قبل شبهات همواره تنها در میان طیف محدودی از عالمان و دانشوران مطرح می شد و اندکی از مردم کوچه و بازار در معرض تیرهای زهرآلود شبهات قرار می گرفتند، تصریح کرد: اکنون به سبب وجود فضای مجازی شبهات به اعماق ذهن و زندگی همۀ انسان ها نفوذ کرده است.

این مرجع تقلید وظیفه عالمان و مبلغان دینی نسبت به گذشته را بسیار سنگین تر و دشوارتر دانست و خاطرنشان کرد: شناخت شبهه و پاسخگویی به آن از امری فرعی و حاشیه ای به موضوع اصلی، تخصصی و فراگیر دگرگون شده است.

وی ادامه داد: در این زمان دشمن با تمام توان و در همۀ عرصه های فکری و رفتاری به رویایرویی با دین خدا آمده و به دنبال بسط سیطره نامشروع خود برهمۀ ساحت های شناختی و عاطفی انسان ها و تغییر دادن رفتارهای آنان در جهت اهداف و اغراض پلید و شیطانی خود است.

آشنای به اوضاع و احوال زمانه، غافلگیر شبهات نخواهد شد

وی با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام «العالمُ بزمانه لا تهجم علیه الوابس» گفت: این سخن امام علیه السلام براین نکته تاکید دارد که عالم دینی باید فرزند زمانه خود باشد و کسی که با اوضاع و احوال زمان خود آشنا باشد هرگز مورد هجوم شبهات قرار نگرفته و غافلگیر نمی شود.

وی نخستین گام برای مواجهه موثر مقابله کارساز با شبهات دینی را شناخت مقتضیات زمان برشمرد و اظهار داشت: رصد و شناسایی موضوعات و مسائل واقعی مردم شناخت ابزارها و شیوه‌های نشر شبهه و مهمتر از همه شناخت زبان نسل امروز عناصر کلیدی مقتضیات زمانه است.

حضرت آیت الله سبحانی شناخت شبهه و پاسخگویی به شبهات را مهارت و تخصصی فراتر از فراگیری علوم مرسوم حوزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: طلاب جوان و مستعد می بایست پس از فراگیری علوم دینی و یا همزمان با آن با انواع تخصص ها و مهارت های شناخت شبهه و باسخگویی آشنا شده و خود را در این عرصه ورزیده و آماده سازند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وظیفه کنونی حوزه های علمیه و علمای والامقام و پژوهندگان علوم دین توجه و اهتمام جدی به مقوله شبهات و پاسخگویی به آن است، ابراز کرد: استفاده از زبان هنر و دستاوردهای علمی بشر در حوزه های روانشناسی، جامعه شناسی و ارتباطات فرهنگی در امر پاسخگویی به شبهات ضرورتی انکارناپذیر است.

وی افزود: اگر شبهه پژوهشی و باسخگویی به شبهات فعالیت مهم و اصلی امروز حوزه ها است، فراهم نمودن زمینه های مادی و معنوی انجام این وظیفه بزرگ هم لازم و ضروری است.

اهتمام ویژه مسؤولان حوزوی به فراهم ساختن ابزارها و وسایل مورد نیاز پاسخگویی به شبهات

حضرت آیت الله سبحانی اشاره ای به اهتمام ویژه مسؤولان به زیرساخت های پاسخگویی به شبهات کرد و افزود: زعمای دلسوز و آگاه حوزه علمیه و مدیران دغدغه مندی که مسئولیت هدایت و اداره شؤون دینی را به عهده دارند باید در تقویت نیروهای علمی و فراهم ساختن ابزارها و وسایل مورد نیاز پاسخگویی به شبهات اهتمام ویژه داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: بی‌شک تکریم و پاسداشت زحمات کسانی که در عرصه شبهه پژوهی و پاسخگویی و مقابله با شبهات دینی فعالیت دارند یکی از عناصر تقویت کننده جبهه حق در برابر جبهه باطل است.

این مرجع تقلید ضمن تقدیر از تلاش های موفق و موثر حوزه علمیه در هم افزایی و اهتمام ویژه به امر رصد و پاسخگویی به شبهات دینی اظهار داشت: جشنواره «پاسخ برتر» که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در حال برگزاری است را حرکت مبارک و ارزشمندی در راستای پاسداشت زحمات پاسخگویان به شبهات دینی می‌دانم.

وی در پایان ابراز کرد: امیدوارم که این حرکت موجبات دلگرمی امید و تقویت انگیزه های معنوی تلاشگران عرضه شبهه شناسی و پاسخگویی به شبهات دینی را فراهم کند.

 

 

ارسال نظرات