۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۷۱۴۱۷۳
در نشست نقد و بررسی فیلم «بدون قرار قبلی» مطرح شد؛

«بدون قرار قبلی» را باید در بستر سینمای ایران دید

«بدون قرار قبلی» را باید در بستر سینمای ایران دید
کارشناسان دینی سینما و تلویزیون تازه ترین اثر سینمایی بهروز شعیبی را یک شاهکار معرفی کردند و بدون قرار قبلی را اثر بدون شعار زدگی برشمردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» با حضور کارشناسان دینی سینما و تلویزیون عصر روز دوشنبه در خبرگزاری رسا برگزار شد.

«بدون قرار قبلی» را باید در بستر سینمای ایران دید

موضوع حرم و امام رضا (ع) در کار کمرنگ است

در ادامه علیرضا محمدی عراقی به عنوان منتقد فیلم بدون قرار قبلی با اشاره به اینکه کار کردن و فیلم سازی در حیطه دین و سنت به معنی واقعی کلمه سخت است، تصریح کرد: موضوع فیلم امام رضا (ع) نیست بلکه در کنار درام فیلم به موضوع امام رضا (ع) اشاره می شود.

وی با تاکید بر اینکه فیلمسازی در حوزه دین راه رفتن روی لبه تیغ است، ادامه داد: فیلم را به عنوان یک فیلم سینمایی قابل قبول می‌پذیرم اما با توجه به سوابق بهروز شعیبی از او انتظار بیشتری داشتم چرا که موضوع حرم و امام رضا(ع) مقداری به کار الصاق شده است.

کارشناس دینی سینما و تلویزیون با بیان اینکه بار فیلم روی مرگ پدر است، اظهار کرد: از مرگ پدر تا وصیت ستون های فیلم بودند که باید تا آخر فیلم را نگه دارند.

محمدی عراقی در تعریف و تمجید از فعالیت حرفه ای کارگردان فیلم بدون قرار قبلی تصریح کرد: شعیبی بسیار حرفه ای کار کرده که فیلم شعاری نباشد و ورود به این حوزه واقعاً ریسک بزرگی است.

وی با اشاره به وصیت پدر بیان کرد: بنظرم دلیل رفتن یاسمین به مشهد دلیل کامل و متقنی نبود و می توانست دلیل بهتری را بیاورد، همچنین اواخر فیلم کند پیش می رفت، اما قاب بندی های بهروز شعیبی خصوصاً ایران شناسی بسیار عالی بود.

کارشناس دینی سینما و تلویزیون افزود: شعیبی غرب را رنگارنگ و زیبا جلوه نداد و در مقابل با قالب و رنگ بندی های دلنشین حتی بیابان های ایران را زیبا به نمایش گذاشته بود و تحولات درونی پگاه آهنگرانی نیز از جذابیت های فیلم بود.

وی با بیان اینکه در سینما مثل بهروز شعیبی نداریم، خاطرنشان کرد: اگر بدون قرار قبلی را در سینمای ایران بنگریم در حال حاضر شبیه بهروز شعیبی در سینمای ایران نداریم و واقعاً باید قدر او را بدانیم و  حمایتش کنیم.

«بدون قرار قبلی» را باید در بستر سینمای ایران دید

نمایان کردن مقام رضایت هدف شعیبی از بدون قرار قبلی بود

حسین اسدی زاده مشاور فیلمنامه با اشاره به نگاه خلاقانه کارگردان به امام رضا(ع) گفت: یکی از سختی های کار حساسیت نمایش بحث از امام رضا (ع) در فیلم است، مقام راضیةً مرضیه و رضایت در فیلم به تصویر کشیده شده است که حضرت آیت الله جوادی بیان داشتند امام رضا(ع) چون انسان ها را به مقام رضایت می رساند به او لقب رضا داده شده است و شعیبی این را به تصویر کشیده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از فیلم ها تاریخ مصرف ندارد، اظهار کرد: یک فیلمساز باهوش فیلمی می سازد که مخاطب ببیند و یک فیلمساز باهوش‌تر فیلمی می سازد که مخاطبانی در تاریخ ببینند و کسی که فیلمی برای اهل بیت می سازد در واقع فیلمی برای ابدیت می سازد و بدون قرار قبلی بهروز شعیبی تا قیامت همراه او است.

وی با اشاره به لزوم حمایت متولیان مذهبی از فیلم و سریال با مضامین مذهبی خاطرنشان کرد: اگر دلمان می خواهد سینما از اهل بیت(ع) بگوید و فرهنگ دینی را با ابزار روز به دنیا منتقل کنیم پس متولیان مذهبی از بهروز شعیبی ها حمایت کنند تا با جرأت و دقت بیشتر پا در این عرصه حساس بگذارند.

حجت الاسلام پیشاهنگ دبیر جلسه نقد فیلم قرار قبلی در پایان با اشاره به اینکه ساعت ها می توانیم درباره امام رضای این فیلم صحبت کنیم، گفت: ما در این جلسه مشق نقد کردیم و اگرنه همه ما فیلم بدون قرار قبلی را دوست داریم و بارها دیده ایم و اذعان داریم که از بهترین فیلم های چندین سال اخیر است که ارزش دیدن های پرتکرار را دارد.

وی بدون قرار قبلی را موفق و پر از گفتمان و نکات مثبت برشمرد و عنوان کرد: از این دست فیلم هایی که حال مخاطب در سینما را خوب می کند بسیار کم و انگشت شمار است و بدون قرار قبلی از این جنس فیلم ها بود و نقد همه ما مشق سینما بود.

ارسال نظرات