۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۱۴۲۷۶
آیت الله جوادی آملی:

مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است + فیلم

مهمترین اصل برای الهی شدن حوزه، شناخت و عمل به قرآن است + فیلم
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مهم ترین اصل برای اینکه حوزه علمیه الهیاتی شود و در پرتو الهی شدن فقیه و اصولی بپروراند، شناخت و عمل به قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی صبح امروز در افتتاحیه طرح حوزوی نظام جامع اندیشه اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: ضرورت تمدن سازی برای کشور انقلابی و نظام اسلامی از یک سو و توجه به برنامه های علمای بزرگوار و مراجع گرانقدر که در پیشبرد اهداف اسلامی سهم وافری داشته و دارند بسیار قابل توجه و دقت نظر است.

وی با بیان اینکه حوزه در فقه و اصول کارآمد است، ابراز داشت: گرچه حوزه ها به لطف الهی در فقه و اصول کارآمد هستند ولی اگر با محوریت قرآن کریم حوزه ها سامان بپذیرد هم فقه و اصول تامین می گردد و هم اخلاق و حقوق تامین می شود.

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با تاکید بر اینکه تا حوزه عقلانی و الهیاتی نشود آن علوم و فنون دیگر چندان کارآمد نخواهد بود، اظهار داشت: مهم ترین اصل برای اینکه حوزه الهیاتی شود و در پرتو الهی شدن فقیه و اصولی بپروراند، شناخت و عمل به قرآن کریم است چون در قرآن همه این حقایق است و خطوط کلی بیان شده است.

وی  استخراج فروعات و دستورالعمل های قرآنی را بر عهده حوزه و دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: اگر جهان بینی الهی شد و جهان دانی و فروعات وابسته به این شؤون هم محقق شود قطعاً هم جامعه متمدن می شود و هم منشأ تمدن جامعه، حوزه و دانشگاه های متمدن انقلابی خواهند بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه هر تاجری یک میزان، ترازو و واحد سنجش دارد، خاطرنشان کرد: واحد سنجشی به نام اصل تناقض وجود دارد که با این واحد سنجش هر مطلبی قابل ارزیابی است و انسان از راه منطق این علوم را باید فرا بگیرد.

وی قطب فرهنگی حوزه و دانشگاه را عقل برشمرد و ابراز کرد: عقلانیت باید احیا شود، مرحوم کلینی پس از سالیان متمادی فحص در قرآن و عترت به این نتیجه رسید که عقل قطب فرهنگی است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه پیوندی میان پاک بودن و خوب فهمیدن وجود دارد، عنوان کرد: اگر روح پاک بود مطالب عمیق و خالص را خوب درک می کند و قرآن می فرماید اگر وارسته بودید خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن است را درک خواهید کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه حوزه در فهمیدن، فهمادن، تبلیغ، انذار و بهره وری از جامعه متمدن انقلابی سهم بسزایی دارد، اظهار کرد: بین عقل و جزم فرق فراوان است چنانکه جزم به عهده عقل نظری و عزم مربوط به عقل عملی است.

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات