۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۷۱۴۵۱۱

چین در مورد کی‌یف بی‌طرفانه رفتار نمی‌کند

چین در مورد کی‌یف بی‌طرفانه رفتار نمی‌کند
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در دیدار با وانگ یی همتای چینی خود مساله جنگ میان روسیه و اوکراین را مطرح کرده و گفته است که پکن در مورد کی‌یف بی‌طرفانه رفتار نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا از الجزیره انگلیسی،  وزرای خارجه آمریکا و چین شنبه شب هر دو مذاکرات حضوری پنج ساعته خود را "صادقانه" توصیف کردند. 

این دیدار یک روز پس از حضور آن‌ها در گردهمایی وزرای خارجه گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی انجام شد. 

بلینکن به خبرنگاران گفت: برغم پیچیدگی‌ها در روابط آمریکا و چین،  می‌توانم با اطمینان بگویم که گفت‌وگوهای روز شنبه مفید، صریح و سازنده بود. 

وی افزود: من بار دیگر نگرانی آمریکا در خصوص همسویی پکن با مسکو را با وزیرخارجه چین مطرح کردم. 

بلینکن مدعی شد که به عقیده او چین رفتار بی‌طرفانه ندارد زیرا از روسیه در سازمان ملل حمایت کرده و «تبلیغات روسیه» را تقویت کرده است. 

وی تصریح کرد: روابط میان آمریکا و چین برای هر دو کشور و همچنین برای جهان بسیار مهم است. ما متعهد به مدیریت مسوولانه این رابطه و این رقابت هستیم. 

مقامات آمریکایی نسبت به عواقب، از جمله تحریم‌ها علیه چین، در صورت حمایت مادی پکن از جنگی که مسکو آن را "عملیات نظامی ویژه" می‌نامد، هشدار داده‌اند. 

به گزارش ایرنا، وزیر امورخارجه چین در دیدار با همتای آمریکایی خود نسبت به تبلیغات واشنگتن علیه پکن و افزایش مسئله چین هراسی هشدار داد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که وانگ پس از دیدار با بلینکن در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی گفته است بسیاری از مردم بر این باور هستند که چین هراسی به یک اولویت سیاست آمریکا تبدیل شده است. 

وانگ گفت که آمریکا باید تعرفه‌های اضافی اعمال شده بر چین را در اسرع وقت لغو کند و تحریم‌های یکجانبه علیه شرکت‌های چینی را متوقف کند. 

وی افزود: طرف آمریکایی باید در گفتار و کردار خود در مورد تایوان محتاط باشد و نباید هیچ سیگنال اشتباهی به نیروهای استقلال طلب در تایوان ارسال کند. 

چین همواره از هرگونه ارتباط میان آمریکا و تایوان که آنرا بخشی از خاک خود می‌داند ابراز نگرانی می‌کند و مهم‌ترین مسئله میان واشنگتن و پکن را خط قرمز خود درباره این موضوع عنوان می‌کند. 

ارسال نظرات