۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۷۱۴۵۵۷

سازمان ملل برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان همکاری نمی کند

سازمان ملل برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان همکاری نمی کند
یک مقام لبنانی ضمن اعلام خبر سفر هیئتی از این کشور به سوریه طی ده روز آینده گفت که سازمان ملل بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را رد می‌کند و در این زمینه همکاری نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که تلاش مقامات لبنانی برای بازگشت آورگان سوری به کشورشان ادامه دارد، «عصام شرف‌الدین» وزیر مهاجرت و امور پناهندگان در دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد: کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل در پاسخ اولیه به ما گزارش داد که بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را رد می‌کند.

وی افزود: بنابراین ما در این شرایط یک توافق دوجانبه بین لبنان و سوریه داریم و در صورت آغاز گفتگوها دستاوردهایی حاصل خواهد شد. ما موافقت کردیم که یک کمیته لبنانی ـ سوری برای هماهنگی روابط و مشخص کردن نوع پناهنده ـ در صورتی که آواره یا پناهنده سیاسی باشد ـ تشکیل دهیم و از کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل درخواست پرداخت کمک‌های مالی و غیرنقدی در خاک سوریه کردیم اما این موضوع توسط «ایاکی ایتو» نماینده دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در لبنان، رد شد.

وی تأکید کرد، اگر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پولی در سوریه پرداخت نکند این مسئله آوارگان را تشویق می‌کند که در لبنان بمانند. مسئله تشکیل کمیته سه‌جانبه لبنان و سوریه و کمیساریای عالی پناهندگان مورد بحث قرار گرفته اما این کمیساریا پاسخی نداده است.

این وزیر لبنانی تصریح کرد، کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل معتقد است که تا زمان برقراری امنیت در سوریه آوارگان نباید برگردند و هنوز اوضاع امنیتی در سوریه بی‌ثبات است.

وی در ادامه گفت: این درحالی است که ما شاهد امنیت پایدار در لبنان و سوریه هستیم و واقعاً توجیهی برای ماندن آوارگان سوری در لبنان وجود ندارد. ما با کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل توافق کردیم که برخی آوارگان در لبنان پناهنده سیاسی هستند که به این کشور فرار کرده‌اند و البته حقوقی دارند که کمیساریای سازمان ملل باید در این زمینه به لبنان کمک کند و این آوارگان به یک کشور دیگر بروند.

عصام شرف‌الدین تأکید کرد: هیچ‌گونه درگیری در سوریه وجود ندارد و برخی آوارگان قبلاً به‌دلایل امنیتی از کشور خود فرار کرده بودند و برخی به‌دلایل سیاسی. اکنون تقریباً دولت سوریه بر همه مناطق این کشور به‌جز مناطقی در شمال مسلط است. تعداد پناهجویان ثبت‌نام‌شده و ثبت‌نام‌نشده به یک‌ونیم میلیون نفر می‌رسد، و آیا لبنان تحمل بار این تعداد افراد را دارد؟ در این زمینه کمیته‌ای برای بازگشت آوارگان سوری متشکل از 7 وزیر به‌ریاست «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف تشکیل شده است.

وزیر مهاجرت و امور پناهندگان لبنان در دولت پیشبرد امور این کشور اظهار داشت، کارگران سوری در لبنان برای کار باید ویزا داشته باشند و کسانی که در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند نیز شرایط متفاوتی دارند. دولت سوریه متعهد شده است که شرایط لازم را برای این آوارگان در صورت بازگشت به کشورشان فراهم و برای آنها سرپناه‌هایی تهیه کند.

وی گفت: من حدود 10 روز دیگر در رأس یک هیئت رسمی به سوریه سفر می‌کنم و طرحی که به سوری‌ها جهت بازگشت آوارگان این کشور ارائه کرده‌ایم شفاهی بوده و هنوز مکتوب نشده است و مشغول بررسی جزئیات هستیم، همچنین روند مثبتی بین دو کشور برای بازگشت آوارگان در اولین فرصت وجود دارد.

مقامات لبنانی نیز معتقدند که جامعه بین‌المللی به‌دنبال حفظ آوارگان در لبنان است. «نوار الساحلی» نماینده سابق لبنان که مسئولیت پیگیری پرونده آوارگان سوری را به‌عهده داشت در این زمینه تأکید کرد، باوجود اینکه شرایط اقتصادی لبنان بسیار دشوار شده است و این کشور نمی‌تواند بار اضافی آوارگانی را که حدود یک‌سوم جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند تحمل کند، اما جامعه بین‌المللی تمایلی به حل پرونده آوارگان سوری در لبنان ندارد.

رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که قرار است در جریان سفر عصام شرف‌الدین به سوریه بعد از تعطیلات عید قربان روابط میان دو کشور به‌طور رسمی از سر گرفته شود و پرونده آوارگان نیز مورد بررسی قرار بگیرد، البته پیش از این وزرای لبنانی چندین بار سفرهایی به سوریه داشته‌اند، به‌ویژه در رابطه با پرونده انتقال گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان، اما در سفری که قرار است عصام شرف‌الدین به دمشق انجام دهد برای نخستین بار روابط رسمی دو دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرف‌الدین همچنین از تشکیل یک کمیته سه‌جانبه متشکل از دولت سوریه، کمیساریای عالی امور پناهندگان و دولت لبنان و نیز یک کمیته چهارجانبه شامل لبنان، عراق، اردن و ترکیه برای تحقق بازگشت آوارگان سوری به کشورشان خبر داد، همچنین طرحی برای بازگرداندن 15 هزار پناهجوی سوری به کشورشان در طول یک ماه تهیه و به سازمان ملل ارائه شده است.

نجیب میقاتی نیز 20 ژوئن از جامعه جهانی خواست که برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به لبنان کمک کنند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، بیش از 850 هزار پناهجوی سوری در لبنان اقامت دارند، اما دولت لبنان این رقم را حدود 1.5 میلیون نفر اعلام کرده است.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات