۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۷۱۴۵۷۶

واشنگتن در حال بررسی لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان

واشنگتن در حال بررسی لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان
برخی منابع خبری اعلام کردند که واشنگتن در حال بررسی لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع مطلع به رویتز اعلام کردند که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است.

بر اساس گزارش این منابع آگاه، مقامات سعودی در چندین نشست در ریاض و واشنگتن در ماههای اخیر به همتایان آمریکایی خود اعلام کرده‌اند که باید ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به ریاض را لغو کنند.

یک مقام آمریکایی نیز به رویترز اعلام کرد که هیچ بحث و گفت‌وگویی در خصوص ارائه تسلیحات تهاجمی در حال حاضر با عربستان سعودی در جریان نیست.

برخی نمایندگان کنگره اعلام کردند که هر اقدامی در داخل کشور برای لغو محدودیت‌های تسلیحات تهاجمی قطعا مخالفت کنگره از جمله اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه را به دنبال خواهد داشت.

این درحالی است که قرار است « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در 16 ژوئیه به عربستان سعودی سفر کند.

جو بایدن در فوریه 2021 اعلام کرد که حمایت ایالات متحده از عملیات تهاجمی عربستان در یمن و عرضه سلاح‌های مربوطه را متوقف می‌کند.

عربستان سعودی که بزرگترین مشتری سلاح‌های آمریکا محسوب می‌شود از محدودیت‌های آمریکا علیه ریاض متاثر شد؛ چراکه سلاح‌هایی که در دوره‌های رؤسای جمهور پیشین آمریکا به ویژه « دونالد ترامپ» به عربستان عرضه می‌شد هم‌اکنون به این کشور عرضه نمی شود.

 بایدن در حالی ریاست جمهوری خود را آغاز کرد که قول داده بود دولت عربستان را به مثابه دولتی یاغی و نابهنجار معرفی کرده و با آن به همین نحو برخورد کند. مساله ای که به هیچ عنوان رنگ واقعیت به خود نگرفت. اگرچه بایدن به نوعی فاصله خود را از عربستان حفظ کرده با این حال اینطور به نظر می رسد که هیچ تغییری جدی و قابل توجهی در نوع سیاست‌های آمریکا در قبال ریاض ایجاد نشده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد تداوم درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می‌داند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات