۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۷۱۴۶۱۹
حجت الاسلام مشکانی سبزواری تشریح کرد؛

گزارشی از روند برگزاری دوره آموزشی فقه نظام ساز

گزارشی از روند برگزاری دوره آموزشی فقه نظام ساز
معاون پژوهش مدرسه عالی حوزوی امام رضا(ع) به تشریح جزئیات دوره آموزشی فقه نظام ساز پرداخت.

حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری معاون پژوهش مدرسه عالی حوزوی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تشریح جزئیات دوره آموزشی فقه نظام ساز پرداخت و گفت: دوره‌هایی در مدرسه عالی امام رضا(ع) طراحی شده است که مهم‌ترین آن‌ها دوره فقه نظام ساز است که مدرسه تابستانه آن برای حوزه علمیه تهران برگزار شد.

وی افزود: دوره اخیر با حدود ۹۷ نفر از طلاب سراسر کشور که از شهر‌های کرج، قزوین، آستارا و خوی و دیگر نقاط کشور حضور داشتند و از ۱۴ تا ۱۷ تیر برگزار شد و در این دوره بسته فقه نظام ساز نیز ارائه شد.

حجت الاسلام مشکانی اظهار داشت: افتتاحیه این دوره توسط استاد محمد حسین ملک زاده با موضوع ماهیت، روش و الزامات نظام سازی فقهی در یک جلسه انجام گرفت؛ پس از آن استاد سید پیمان غنایی فلسفه فقه نظام ساز و استاد یحیی عبداللهی  مبانی فقه نظام ساز را ارائه کردند.

وی با اشاره به ارائه استاد محمد مهدی تهرانی در موضوع رویکردشناسی فقه نظام ساز، اظهار داشت: استاد ذبیح الله نعیمیان روش شناسی فقه نظام ساز را ارائه داد که در برنامه‌های ما بررسی فقهی نظامات مختلف هم در دستور کار است از این رو استاد سید محمد طباطبایی فقه نظام فرهنگ را در ۲ جلسه و استاد محمد مادرشاهی فقه نظام اقتصاد را ارائه کردند.

معاون پژوهش مدرسه عالی حوزوی امام رضا(ع) با توضیح دیگر عناوین این دوره گفت: پیشینه و ضرورت فقه نظام ساز در قالب کارگاه توسط استاد علی محمدی ارائه شد تا تنوع ابزار‌های آموزشی در دوره دیده شود؛ استاد علی حسین پناه نیز فقه نظام تربیت را در دو جلسه برای حاضرین تدارک دیده بودند و همچنین روش تحقیق در فقه نظام ساز نیز توسط استاد بهنام طالبی طادی ارائه شد.

حجت الاسلام مشکانی با تأکید بر اهمیت موضوع مناسبات فقه، حقوق و قانون در چشم انداز فقه نظام ساز گفت: این موضوع با تدریس استاد سید احسان رفیعی علوی در دوره تبیین شد و استاد سیدغلامرضا موسوی نیز در قالب کرسی ترویجی نظام ولایی در پر تو نگرش سیستمی به عنوان ارائه دهنده حضور داشتند.

وی با اشاره به ارائه فقه نظام سیاست توسط استاد مجید رجبی گفت: اختتامیه دوره تابستانه فقه نظام ساز نیز در موضوع ضرورت و الزامات کنشگری طلاب در عرصه فقه نظام ساز و حوزه انقلابی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی قائینی انجام گرفت.

معاون پژوهش مدرسه عالی حوزوی امام رضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: مدرسه عالی امام رضا زیر نظر آیت الله رشاد در فقه نظام ساز تمرکز دارد و همایشی نیز با این موضوع چندی پیش برگزار شده و دوره‌های ما نیز مانند همایش به طور سلسله وار تدارک دیده شده است؛ دوره‌های ما برای طلاب سطح دوم، سطح عالی و اساتید بوده که دوره تهران ما برای اساتید و طلاب سطح عالی است.

جزئیات دوره آموزشی فقه نظام ساز

ارسال نظرات