۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۷۱۴۷۰۱

بلیت هواپیما برای یک خانواده 4 نفره حدود 13 میلیون آب می‌خورد!

بلیت هواپیما برای یک خانواده 4 نفره حدود 13 میلیون آب می‌خورد!
برخی از ایرلاین‌ها در اقدامی عجیب ضمن فروش محدود و قطره‌چکانی بلیت، با اضافه کردن عناوینی همچون پرواز بیزینسی یا انجام پرواز به وسیله جت شخصی اقدام به گران فروشی بلیت تا چندین برابر نرخ مصوب و رایج کرده‌اند!

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ موضوع گرانی، بازار سیاه و کمیاب شدن بلیت هواپیما به معضل تکراری و پرغصه این روزهای صنعت گردشگری تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که هر از چند گاهی این موضوع سروصدا بر پا می‌کند و گویی اصل مسئله نیز همواره در این هیاهو برپاشده از نظرها پنهان می‌ماند.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در طول دو سال گذشته و همزمان با آغاز همه‌گیری کرونا با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر مجاز بودن استفاده از ظرفیت 60 درصدی هواپیما در سفرها علی‌رغم تعطیلی کترینگ غذا به این بهانه اقدام به افزایش چندین باره نرخ بلیت خود در بسیاری از مسیرها کردند.

این موضوع در حالی بود که در آذر ماه سال گذشته و به دنبال رفع بسیاری از محدودیت‌های کرونایی مقرر شد تا نرخ بلیت بسیاری از پروازها در مسیرهای داخلی با توجه به برداشته شدن محدودیت استفاده 60 درصدی ظرفیت هواپیما و امکان تکمیل آن تا سقف 100 درصد و به صورت کامل توسط شرکت‌های هواپیمایی، نسبت به دوران شیوع کرونا کاهش پیدا کند‌ اما این موضوع نیز در عمل چندان محقق نشد و نرخ‌ها نه تنها کاهش نیافت بلکه مجدداً افزایش هم یافت!

علت افزایش مجدد نرخ‌ها این بار و در زمستان 1400 اما ابلاغیه سازمان هواپیمایی در 20 بهمن ماه سال گذشته مبنی بر امکان اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تمامی پروازهای داخلی و خارجی بود.

موضوعی که در عمل امکان اجرای سلیقه‌ای آن توسط شرکت‌های مختلف هواپیمایی را سبب می‌شد و به شدت توسط کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری مورد انتقاد قرار گرفت.

 در آخرین نمونه، متعاقب اعلام اجرا و لغو تصمیم اخیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر اخذ هزینه سفرهای هوایی از مسافران خارجی بر مبنای دلار، مشاهدات میدانی خبرنگار اجتماعی تسنیم حاکی از ایجاد محدودیت شدید در عرضه و فروش بلیت هواپیما است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر با یک جستجو ساده اینترنتی درخواهید یافت که به هیچ عنوان امکان رزرو بلیت هواپیما برای بازه زمانی بیش‌ از دو هفته وجود ندارد و بلیت‌ها به بهانه تکمیل بودن ظرفیت به صورت قطره چکانی و بسیار محدود عرضه می‌شود!

گردشگری | توریسم ,

در همین راستا، مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تأیید مسئله محدودیت و کمبود عرضه و فروش بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرهای هوایی شهرهای کشور گفت: در دو هفته اخیر بنا به مقتضیات فعالیت خود هرگونه تلاش جهت تهیه بلیت هواپیما برای مسافران بی‌نتیجه مانده و با پیغامی مبنی بر تکمیل ظرفیت تمامی پروازها حداقل تا دو هفته آینده روبه‌رو می‌شوم!

وی ادامه داد: این موضوع در حالی است که در دو روز منتهی به زمان انجام پروازها منحصراً حدود سه یا چهار صندلی به صورت بسیار محدود به عنوان کنسلی مسافرانی که قبلا بلیت را رزرو کردند، آن هم با قیمت‌های گزاف و چندین برابر نرخ مصوب و حتی نرخ رایج و معمول، عرضه می‌شود.

این فعال بخش گردشگری با اشاره به اینکه این امر را به‌صورت عینی و کاملاً محسوس می‌توان در مسیرهای هوایی پرتقاضا نظیر مشهد، تبریز و شیراز مشاهده کرد، بیان کرد: این موضوع در حالی است که طبق رویه روزانه حدود 26 پرواز به مقصد مشهد برقرار است و ادعای تکمیل ظرفیت صندلی‌های هواپیما حتی با در نظر گرفتن ایام پیک و تعطیلات تا دو هفته آینده به هیچ وجه منطقی نبوده و عقلانی به نظر نمی‌رسد.

این مدیر آژانس مسافرتی ممانعت از فروش و عرضه بلیت‌های هواپیما توسط ایرلاین‌ها را  کاملاً تعمدی و با هدف فروش گرانتر بلیت‌ها دانست و تصریح کرد: ادعای کنسل کردن بلیت‌ها توسط مسافران غیرمنطقی است؛ چراکه مسافران صرفاً و تنها در دو یا سه روز منتهی به انجام پرواز اقدام به کنسل کردن بلیت خود نمی‌کنند و این اتفاق ممکن است در طول هفته رخ دهد، اما مشاهده می‌شود که در طول هفته در حالی که سایت‌های اینترنتی فروش مرتباً توسط اپراتور و آژانس‌داران چک می‌شود به هیچ عنوان امکان تهیه بلیت وجود ندارد!

وی اظهار کرد: چندی پیش و بنا به درخواست یکی از مسافران به منظور تهیه بلیت هواپیما به مقصد مشهد، از دو هفته قبل از تاریخ سفر، اقدام به جستجو برای تهیه بلیت کردم که در نهایت در تاریخ نزدیک به پرواز  موفق به تهیه یک بلیط یک‌طرفه به مقصد مشهد با مبلغ 1 میلیون و 700 تومان شدم!

این فعال بخش گردشگری با اشاره به مصوبه اخیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر دریافت هزینه پروازهای داخلی برای اتباع غیر ایرانی به صورت دلاری که چندی پیش و برای مدتی محدود به ایرلاین‌ها ابلاغ و اجرا شد، اذعان کرد: در همان بازه زمانی چند روزه‌ای که مصوبه مذکور توسط ایرلاین‌ها اجرا شده بود، شرکت‌های هواپیمایی به جهت کسب سود بیشتر، صندلی‌های کمتری را به مسافران ایرانی اختصاص می‌دادند و اغلب صندلی‌های هواپیما را به مسافران خارجی با هدف دریافت نرخ دلاری تخصیص داده بودند!

مطابق صحبت‌های وی، در سایه عدم وجود نظارت دقیق توسط نهادهای مسئول و به منظور کسب سود بیشتر توسط ایرلاین‌های ایرانی، در آن برهه زمانی در سیستم رزرو بلیت، گزینه‌ای به نام خرید بلیت برای اتباع خارجی با مبالغی بسیار بالاتر تعبیه شده بود که امکان خرید آن توسط مسافران ایرانی و پرداخت ریالی نیز میسر بود؛ تا جایی که چندین مسافر در آن بازه زمانی  به دلیل شرایط اضطراری خود و کمبود بلیت مجبور به خرید بلیت یک‌طرفه مشهد به مبلغ 4.5 میلیون تومان از این طریق شدند.

این مدیر آژانس مسافرتی تأکید کرد: اگر هدف از انجام این تغییرات، ایجاد بستری به منظور تحقق سفر ارزانتر برای مسافران ایرانی بود باید صندلی‌های اختصاصی برای مسافران غیرایرانی مبتنی بر تعداد رزرو‌های انجام‌ شده در نظر گرفته می‌شد و پرداخت هزینه آن صرفاً به صورت دلار یا یورو میسر بود و به هیچ عنوان امکان تبدیل آن به ریال وجود نداشت در حالی که عکس این قضیه اتفاق افتاد.

پرواز بیزینسی و جت شخصی، دستاویز جدید ایرلاین‌ها برای فروش گرانتر بلیت هواپیما

این فعال بخش گردشگری با بیان اینکه به دنبال لغو نرخ‌گذاری دلاری بلیت هواپیما برای مسافران خارجی، چندین ایرلاین در اقدامی عجیب و منفعت‌‌طلبانه بلیت‌های هواپیما را به چندین برابر نرخ رایج و مصوب تحت عناوینی همچون پرواز بیزینسی یا جت شخصی به مسافران ارائه می‌کنند، عنوان کرد: به عنوان نمونه چندی پیش بلیت پرواز تهران ـ تبریز که معمولاً با پرداخت هزینه‌ای در حدود 900 تومان قابل خرید بود، هفته گذشته به بهانه‌های مورد اشاره توسط ایرلاین‌ها، یک بار با مبلغ 2 میلیون و 300 تومان و مرتبه دیگر با رقمی در حدود 1 میلیون 800 برای مسافر خریداری کردم!

وی این موضوع در حالی دانست که تا قبل از این پروازی با عناوین جت شخصی یا پرواز بیزینسی وجود نداشته و این عناوین صرفاً دستاویزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما است.

این مدیر آژانس مسافرتی با اشاره به اینکه نرخ مصوب پروازها که توسط سازمان هواپیمایی تعیین و ابلاغ می‌شود مبتنی بر کلاس‌بندی پروازها در مسیرهای متفاوت کشور معمولاً بین 900 تا حدود 1 میلیون 50 هزارتومان متغیر است، افزود: علی‌رغم وجود قانون لازم‌الاجرا، در بیشتر مواقع شاهد نرخ‌گذاری بلیت‌ها به صورت سلیقه‌ای و خارج از چهارچوب نرخ‌های مصوب ابلاغی توسط  ایرلاین‌ها هستیم. به عنوان نمونه حدود سه هفته پیش مسافری درخواست بلیت یک‌طرفه از مبدأ تهران به مقصد چابهار را داشت که در نهایت موفق به یک بلیت کنسلی برای وی به مبلغ 2 میلیون و 700 تومان شدیم که بسیار بالاتر از نرخ مصوب این مسیر است.

بلیت هواپیما برای یک خانواده 4 نفره حدود 13 میلیون آب می‌خورد!

این فعال بخش خصوصی گردشگری توضیح داد: این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در حالی است که برای مثال اگر هم‌اکنون خانواده‌ای 4 نفره قصد سفر به مقصدی توریستی در کشور را داشته باشند باید صرفاً برای هزینه بلیت هواپیما و بدون احتساب سایر هزینه‌ها مانند اقامت چیزی حدود 13 میلیون تومان پرداخت کند که قطعاً این هزینه‌هاهیچگونه تطابق و سنخیتی با سطح درآمد قاطبه افراد جامعه ندارد.

وی با اشاره به کاهش قدرت اقتصادی جامعه و همچنین گرانی روزافزون بلیت هواپیما و متعاقب آن افزایش سایر هزینه‌های خدمات سفر یادآور شد: در پرتو این گرانی‌ها امروز سفر به یک کالای لوکسی تبدیل شده که همین امر موجب حذف این کالا از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی شده است و اغلب خانواده‌ها یا اساساً دیگر قادر به انجام سفرهای داخلی و خارجی نیستند و یا اینکه تعداد این سفر‌ها را نسبت به قبل بسیار محدودتر کرده‌اند.

این مدیر آژانس مسافرتی خاطر نشان کرد: هرچند هزینه بالای سوخت، تعمیر و نگهداری قطعات مصرفی هواپیما و عدم امکان ورود قطعات فرسوده هواپیما به دلیل تحمیل تحریم‌های ظالمانه عاملی بالقوه برای گران بودن هزینه استفاده از این نوع حمل‌ونقل است، خاطرنشان کرد: اما بعضاً ایرلاین‌ها با در سایه عدم وجود نظارت متقن و صحیح این مسائل را صرفاً بهانه‌ای برای گرانتر کردن هرچه بیشتر و هر روزه بلیت هواپیما کرده‌اند؛ در حالی که این افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان ناشی از افزایش هزینه‌ها نبوده و علت اعمال آن چیزی جز کسب سود بیشتر و منفعت‌طلبی نیست.

ارسال نظرات