۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۷۱۴۷۴۶
حجت الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا؛

نسل جوان اندیشه های رهبر معظم انقلاب را بشناسند

نسل جوان اندیشه های رهبر معظم انقلاب را بشناسند
استاد حوزه و دانشگاه گفت: جوانان ما باید اندیشه های رهبر معظم انقلاب را بشناسند و دچار کم اطلاعی یا بی اطلاعی از هویت ایرانی اسلامی و تاریخ ایران، اسلام و تحولات آن نشوند.

حجت‌الاسلام محمدعلی‌لیالی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با اشاره به این که یکی از مباحث اساسی در بحث امامت و امت، شناخت و همراهی امام است اظهار داشت:  نظریه امت و امامت یکی از مباحث اساسی در تفکر دینی ما محسوب می شود که بعد از خداوند، پیامبرگرامی اسلام(ص) و بعد از ایشان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بعد از آنان عالمان دین و فقیهان ادامه دهنده راه تفکر و اندیشه پیامبر و امامت دین محسوب می‌شوند که وظیفه راهبری و هدایت امت اسلامی را بر عهده دارند.

وی در ادامه افزود: در دوران عصر غیبت عالمان، فقیهان و متکلمان بزرگی داشتیم که وظیفه رهبری امت اسلامی را برعهده داشتند و با توجه به مقتضیات زمان و مکان به وظایف خود عمل می کردند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی راهبری امت اسلامی توسط امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرد و گفتمان امام راحل و اندیشه‌های ایشان به عنوان چراغ و سند راه انقلاب اسلامی به کار بسته شد.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: پس از رحلت امام راحل، امامت و رهبری جامعه به دست با کفایت رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) رسید که اندیشه های مقام معظم رهبری چیزی غیر از اندیشه های امام راحل نیست، بلکه ادامه دهنده تفکر امام خمینی(ره) است.

تفکر امامت و رهبری

حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به این که آنچه اندیشی رهبری است برخاسته از اندیشه اهل بیت عصمت و طهارت است خاطر نشان کرد: تفکر رهبر انقلاب تفکر امامت و رهبری و تفکر نبوت و ولایت است و رهبر معظم انقلاب اسلامی چه در دوران قبل از امامت و رهبری و چه بعد از آن، به ترویج گفتمان اسلام ناب محمدی اهتمام داشته و دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: اندیشه رهبر معظم انقلاب تداوم اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و تداوم اندیشه تفکر، هویت شیعی و میراث اسلامی ما است و نسل جوان امروز از یک نوع ویژگی هایی برخوردار هستند که گاهی از جهاتی مثبت است و گاهی از جهاتی دیگر غیر مثبت تلقی می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی از ویژگی های مثبت جوانان امروز را می توان شور جوانی، آرمان‌گرایی، ایمان و عدالت خواهی، دنبال ترقی و پیشرفت بودن، به دنبال تحول بودن، با نشاط و شاداب بودن، پرانرژی و با توان بودن و به دنبال تعالی خود و جامع بودن است که بسیار قابل توجه است.

حجت‌الاسلام لیالی بیان داشت: اما در کنار نسل جوان مثبت، برخی از نسل جوانان منتقد نیز وجود دارند که البته انتقاد آنان نیز در جهت تعالی و پیشرفت جامعه است و از این جهت است که ناراحت کمبود ها و عقب ماندگی های جامعه اسلامی هستند و این امر نیز نشان از نقاط مثبت جوانان نسل امروز دارد.

اهمیت فضای مجازی

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و تاثیرپذیری جوانان از این فضا اظهار داشت: باید در کنار این مسائل دقت شود که نسل جوان ما -که شاید بتوان تعبیر به نسل مجازی کرد که در این فضا کمتر از حقیقت و مولفه های حقیقی برخوردار است- دچار سردرگمی و بی بصیرتی نشود.

حجت‌الاسلام لیالی در ادامه افزود: البته بخشی از جوانان منتقد مقصر نیست؛ چرا که حجم عظیمی از اطلاعات و داده ها در فضای مجازی وجود دارد که هرچند موجب افزایش آگاهی و اطلاعات آنان می شود؛ اما به سبب بمباران اطلاعاتی و شدت آگاهی فرصت تأمل و اندیشیدن برای آنان به وجود نمی آید؛ علاوه بر این که کم اطلاعی یا بی اطلاعی از هویت ایرانی اسلامی و تاریخ ایران، اسلام و تحولات آن نیز به این امر دامن زده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: امروزه متاسفانه برخی از نسل جوان ما اطلاع کمی از تاریخ گذشته خود دارند؛ چراکه نسل جوان ما نسلی است که نه دوران شاه پهلوی و انقلاب اسلامی را درک کرده و نه دوران ۸ سال دفاع مقدس در برابر جنگ تحمیلی را لمس کرده است که طبیعتاً تحولات دهه ۴۰ ،۵۰ و ۶۰ را نیز ندیده است

لزوم آگاه سازی جوانان

حجت‌الاسلام لیالی با اشاره به لزوم آگاه سازی جوانان خاطر نشان کرد: قصور متولیان تبلیغی در جامعه همانند سازمان صداوسیما، روحانیت و عالمان دین، معلمان و دانشگاهیان، نظام تعلیم و تربیت برای نسل جوان ما غیر قابل انکار است؛ چراکه ما جوانان و نسل جدید را برای مطالعه تاریخ و شناخت تحولات تاریخی دعوت نکردیم که این قصور باید جبران شود.

وی ابراز کرد: باید جوانان ما به اندیشه و تفکر رهبران و عملکرد آنان اطلاعات بیشتری داشته باشند و نوعی حقیقت بینی و واقع بینی را در شناخت امام و رهبر انقلاب داشته و برای ترویج گفتمان و اندیشه های امامین انقلاب و پاسداری، حفاظت و حراست از میراث بزرگ انقلاب اسلامی تلاش کنند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروزه ما در مقطع مهم و پیچ تاریخی به سر می‌بریم که انقلاب اسلامی ایران وارث تفکر اسلام، تمدن اسلام و تمدن شیعه است و نسل جوان ما باید تلاش خود را برای احیای تمدن اسلامی و انتشار تفکر اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام به جهانیان به کار بندد و در این راه گام های استواری بردارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترویج اندیشه های رهبر انقلاب به نسل جوان و ارتباط و علقه امام و رهبری به جوانان و به عکس، نکته بسیار مهمی است و باید نسل جوان به امید و اعتمادی که مقام معظم رهبری به نسل جوان دارد جامعه عمل بپوشاند و تحقق بخشی به امید و اعتماد رهبر انقلاب زمانی تحقق پیدا می‌کند که نسل جوان، اندیشه های رهبر انقلاب را بشناسد و به آنها عمل کند و با مطالعه اندیشه های امامین انقلاب نقش خود را در تمدن سازی و پیشبرد انقلاب اسلامی بشناسد.

سعید چراغی

ارسال نظرات