۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۷۱۴۸۸۴
آیت الله اعرافی با اشاره به سفر بایدن به منطقه:

رفت و آمدهای ظاهرا دوستانه، جبهه مقاومت را غافلگیر نمی کند

رفت و آمدهای ظاهرا دوستانه، جبهه مقاومت را غافلگیر نمی کند
امام جمعه قم گفت: سفر بایدن به منطقه و سرزمین های اشغالی، محور مقاومت را غافلگیر نمی‌کند و برای هر اقدام جبهه استکبار اقدامات لازم را پیش بینی کرده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مصلای قدس برگزار شد با تبریک عید غدیر گفت: حوادث در گذر زمان فراموش و عظمت آن‌ها کم می‌شود به خصوص اگر وقایعی باشد که علاوه بر این مسیر طبیعی با عوامل مزاحم مواجه باشند؛ اگر بخواهیم غدیر و عظمت و شکوه آن را بشناسیم باید علاوه بر توجه به داستان غدیر و نصب امام در انبوه جمعیت، به موانع ماندگاری غدیر توجه کنیم.

وی در ادامه افزود: قصه خلافت امیرالمؤمنین به راحتی از موانع تاریخ عبور نکرده، زیرا این حادثه دچار سد‌ها و عوامل زیادی قرار گرفت تا فروغ و شکوه آن را زائل کنند؛ عظمت غدیر وقتی معلوم می‌شود که این عوامل را بشناسیم و برای مثال یکی از عوامل مهم منع نقل حدیث در آغاز و صدر اسلام بود که با بهانه باطل قرآن تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: قریب یک قرن نقل حدیث و روایت از رسول خدا ممنوع بود و در گزارش‌های متعددی در منابع برادران اهل سنت آمده که بار‌ها احادیث جمع شده را آتش زدند به بهانه‌هایی که واهی بود، زیرا حدیث در پرتو هدایت قرآن شارح آن بود؛ با تأسف به بهانه‌هایی و به خاطر نپسندیدن تفسیر‌های درست رسول خدا منع حدیث اجرا شد که ضربه‌ای بزرگ به تاریخ اسلام زد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش محدثین شیعه در ماندگاری کلام اهل بیت گفت: امت اسلام اینجا زیان کرد که از منابع دینی و ذخائر معرفتی محروم ماند، اما کلام ائمه مانند کلام رسول است که با تلاش محدثین روایت آن‌ها ادامه یافت؛ اگر منع حدیث رخ نمی‌داد احادیث غدیر چندین برابر آن به دست ما می‌رسید.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: موانع مهم فرهنگی اجتماعی زنجیروار در مقابل غدیر قرار گرفت و اگر این اجتماع باند‌های باطل و اهریمنی برای خاموش کردن معارف بلند خاندان پیامبر دیده شود عظمت کار علامه امینی هم دیده می‌شود؛ علامه امینی در موسوعه خود نشان داد غدیر خم علی رغم این همه موانع ماندگار هست و به تواتر بالا نقل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: در نسل اول از طبقه اول راویان حدیث ۱۱۰ نفر از صحابه رسول خدا قصه غدیر را نقل کردند و طبقات بعد نیز مورخان و عالمان زیادی قصه غدیر را نقل کردند؛ بسیاری از وقایع مهم ۲۰۰ سال گذشته تا این حد تواتر ندارد، اما غدیر در کتاب‌های متعددی انعکاس داشته است و در شعر و ادبیات عرب نیز به فراوان یافت می‌شود و این تواترات و موانع در کنار هم عظمت غدیر را بیش از پیش نشان می‌دهد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه ابراز داشت: سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی از نهاد‌های خدماتی بزرگ کشور هستند که امیدواریم مشکلات خود را حل کنند و به مدیر کل هم گفته شد که در توسعه و غنای نظام درمانی تأمین اجتماعی تلاش کنند و در مسائلی مانند دندان پزشکی مشکلات را رفع کنند؛ باید از خدمات سازمان بهزیستی به معلولان هم تشکر کرد.

وی با اشاره به تأسیس شورای نگهبان گفت: لازم است از همه کسانی که در تأسیس و اداره شورای نگهبان دست داشتند تشکر کرد و باید دستگاه ذی ربط در شورا در توضیح اقدامات مفید این نهاد ارزشمند فعالیت‌های تبیینی انجام دهند؛ بیش از ۱۰ اصل قانون اساسی مرتبط با شورای نگهبان است که فعالیت‌های مهمی مانند تأیید سلامت انتخابات و انطباق قوانین با قانون اساسی و شرع را بر عهده دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: حجاب و عفاف علاوه بر بازتاب مهمی که در زندگی اخروی ما دارد در تأمین زندگی دنیوی ما نیز مؤثر است؛ ارزش‌های عفاف و حجاب پیامد‌هایی دارد گاه لازم است که چند دهه بگذرد تا ظهور پیدا کند و فروپاشی خانواده در بسیاری از جوامع از نتایج دوری از ارزش‌های عفاف و حجاب است؛ مقوله عفاف و سبک زندگی اسلامی نیازمند به تولید علمی و محتوایی و ارائه درست این ارزش دینی است.

وی با تأکید بر پژوهش محققان در عرصه حجاب گفت: پژوهشگران حوزه و دانشگاه از نگاه فقهی و حقوقی مقوله عفاف را مورد تحقیق قرار دهند و تبیین دقیق علمی انجام دهند که این وظیفه حوزه و متفکران ما است؛ تبیین و روشن گری و تبلیغ درست این ارزش درست الهی وظیفه‌ای دیگر است که در کنار آن حضور عفیفانه و درست زنان ما در مجامع عمومی و مراکز کارشان نیز به تبیین درست احتیاج دارند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: زنان و دختران متعهد و باوقار ما باید با حضور خود ترویج این ارزش را رقم بزنند و زبان خود را بگشایند؛ لازم است در ابتدا تحقیق و تولید محتوا و تبیین فلسفه مسأله حجاب و ابعاد مسأله روشن شود و دختر و پسر ما با فلسفه حجاب و عفت آشنا شوند و این زیست عفیفانه تبیین شود؛ فضای اجتماعی باید با حضور انسان‌های مؤمن تغییر پیدا کند که در کنار برخی از هنجار شکنی‌های سازمان یافته انسان‌های متعهد به هنجار‌های الهی حضور منسجم داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر در خانه و محیط‌های عمومی توضیح داد: پایبندی به مصوبات مجلس و قوانین گوناگونی که در نظام ذیل این مسأله وجود دارد نیز بسیار لازم است؛ گاهی لباس‌های مناسب در بازار نیست و دولت و بخش خصوصی لازم است صنعت لازم برای تولید لباس‌های متناسب زیست عفیفانه را در دستور کار قرار دهند؛ گاهی شکوه می‌شود که لباس مناسب در تولیدی و مراکز عرضه یافت نمی‌شود.

آیت الله اعرافی گفت: باید در‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بیش از پیش به روی زنان گشوده شود، زیرا زنان می‌توانند در همه عرصه‌های فکری و فرهنگی حضور سنجیده داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش دشمن در خصوص خدشه دار کردن عظمت اسلام و مسلمین اظهار داشت: مسؤولان و دستگاه‌های ذی ربط علیه هنجار شکنی‌های گروهی و افرادی که غائله آفرینی اقدام می‌کنند، اقدام لازم را انجام دهند و  همه ما باید برای گفتمان سازی و اقناع عمل کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: دموکرات‌های آمریکا و مدعیان صلح در جهان، پنجه‌های خون آلودشان آشکار‌تر شده و نقاب‌های صلح دوستی آن‌ها کنار رفته است؛ کسی که امروز سفرش را از پایگاه غصب و ضربه به عالم اسلام شروع کرده و در منطقه و عالم اسلام مقابل نهضت‌ها و انقلاب‌های اصیل ایستاده است؛ باید گفت پنجه‌های شما به خون آغشته است.

وی با هشدار به کسانی که عادی سازی روابط با اسرائیل در کارنامه آن‌ها ثبت می‌شود، تصریح کرد: همخوانی با رژیم غاصب در کارنامه شما ثبت خواهد شد و جوانان شجاع و غیور به سراغ شما خواهند آمد؛ دست همکاری به دشمنان ملت‌های مسلمان ندهید و راه غلطی است که شما طی می‌کنید؛ این رفت و آمد‌های به ظاهر دوستانه محور مقاومت را غافلگیر نمی‌کند و برای هر اقدام جبهه استکبار اقدامات لازم را پیش بینی کرده اند.

ارسال نظرات