۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۷۱۴۹۱۴
امیرعبداللهیان:

مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و اوکراین هستیم

مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و اوکراین هستیم
امیرعبداللهیان بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ تاکید و تصریح کرد: ما مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین هستیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین امروز تلفنی گفت‌وگو کردند.

دو وزیر خارجه در این گفت‌وگو درباره دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه پیش از این و از ابتدای بحران اوکراین چهار بار با هم تلفنی گفت‌وگو کردند. یک بار قبل از وقوع جنگ و سه بار هم پس از جنگ. امیرعبداللهیان اخیرا در مصاحبه‌ای در این باره گفت: ما از ابتدا مواضع خود را علیه جنگ در اوکراین خیلی واضح اعلام کرده‌ایم. منظورم این است که ما با حمله نظامی روسیه به اوکراین مخالفیم. ما از همان ابتدا سعی کردیم جنگ را متوقف و مذاکرات سیاسی بین طرفین را آغاز کنیم. من خودم سه بار با وزیر خارجه اوکراین و بارها با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تماس داشتم. اعتقاد ما همچنان بر این است که راه‌حل اوکراین، جنگ نیست و هر چقدر هم این درگیری طولانی شود، راهی جز مذاکره برای حل آن وجود نخواهد داشت.

مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین هستیم

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی امروز بار دیگر بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ تاکید و تصریح کرد: همانطور که از ابتدای بحران اعلام کرده‌ایم، ما مخالف جنگ در افغانستان، یمن، فلسطین و از جمله اوکراین هستیم.

وزیر امور خارجه افزود: سیاست اعمالی ما نیز منطبق بر همین اصل بوده و مخالف هرگونه اقدامی که منجر به ادامه و تشدید درگیری‌ها شود، هستیم.

امیرعبداللهیان ضمن رد اتهامات بی پایه و اساس اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا علیه کشورمان، مبنی بر ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای برای به کارگیری در جنگ علیه اوکراین، طرح اینگونه ادعاها را هم زمان با سفر بایدن به سرزمین‌های فلسطین اشغالی، در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص خواند.

گفتنی است وزیر خارجه کشورمان پیش از این هم این ادعای سالیوان را رد کرده و گفته بود که ایران به هیچ یک از دو طرف درگیر کمک نمی‌کند و افزود: ما همکاری‌های مختلفی را با روسیه از جمله در بخش دفاعی داریم، اما به هیچ‌ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نمی‌کنیم، زیرا معتقدیم که جنگ باید متوقف شود. من فکر می‌کنم مشکل فعلی درگیری این است که تولیدکنندگان تسلیحات در برخی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، در تلاش هستند تا محصولات خود را بفروشند. ما از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش شود، اجتناب و برای توقف جنگ تلاش خواهیم کرد.

به مساعی جمیله خود برای پایان دادن به جنگ و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی امروز با همتای اوکراینی اظهار داشت: موضع اصولی و صریح جمهوری اسلامی در مخالفت با جنگ و حمایت از توقف جنگ، همانند رویکرد دوگانه برخی کشورهای غربی مبتنی بر استاندارد دوگانه نیست. جمهوری اسلامی ایران کماکان به تلاش و مساعی جمیله خود در جهت پایان دادن به جنگ و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می‌دهد.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ایران آماده توسعه و گسترش همه جانبه روابط از جمله در عرصه‌های اقتصادی و کشاورزی با کی یف است. 

ارسال نظرات