۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۷۱۴۹۹۹
در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه های عراق و ایران صورت گرفت؛

بررسی راهکار های تعمیق ارتباطات علمی و پژوهشی و فرهنگی ملت ایران و عراق

بررسی راهکار های تعمیق ارتباطات علمی و پژوهشی و فرهنگی ملت ایران و عراق
نشست هم اندیشی استادان دانشگاه های عراق و ایران به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ایران در محل دانشگاه مازندران برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه‌های عراق و ایران راهکار‌های تعمیق ارتباطات علمی و پژوهشی و فرهنگی ملت ایران و عراق بررسی شد.

این نشست به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ایران و بنیاد بین المللی اربعین عراق و به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی استان مازندان در محل دانشگاه مازندران برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت الاسلام شریف تبار مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران، ضمن تجلیل و قدر دانی از ابتکار کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برای تدارک و برنامه ریزی حضور استادان دانشگاه‌های عراق و ایران خاطرنشان کرد: حرکت عظیم اربعین باید از منظر ارتباطات فرهنگی و میان فرهنگی مورد تحلیل و پژوهش قرارگیرد.

وی به شعار امسال اربعین اشاره نمود و گفت: شعار اربعین امسال «انا من حسین» یعنی اشتراک داشتن و شباهت داشتن با سیدالشهدا در حوزه فکر، عقیده، عمل و مرام سیدالشهدا، که لازم است توسط دوستداران اهل بیت علیهم السلام استمرار یابد.

ایشان با بیان جمله معروف امام حسین | (ع) ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذینی افزود: حرکت امام (ع) استمرار حرکت وجود مقدس پیامبر اکرم و سیره آن حضرت می‌باشد و سیدالشهدا نگهبان دین پیامبر و حافظ این مسیر خواهد بود لذا شهادت او موجب گسترش و بقای دین خواهد بود.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران با تاکید بر ایجاد زمینه‌های فرهنگی بیشتر در اربعین، تصریح کرد: امروز جامعه نخبگانی و فعالان فرهنگی کشور‌ها براساس مولفه‌های ارتباطات فرهنگی مبتنی بر اعتقادات مذهبی و پیشینه‌های تاریخی و قومیتی مشترک می‌توانند زنده واحیاکننده اسلام ناب باشند ودرخروش جریان مردمی در پیاده روی اربعین استمرار بخش طریق مستقیم الهی باشند.

در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام مستقیمان عضو هیئت علمی و هیئت رییس دانشگاه مازندران با تقدیر از مهمان نوازی ملت بزرگ عراق و میزبانی از میلیون‌ها زائر ایام اربعین به خصوص زوار ایرانی بیان داشت: شعار امسال و انا من حسین در واقع همان همراهی با سیدالشهدا در تداوم نهضت عاشورایی است.

ایشان بااعلام آمادگی برای همکاری مشترک پژوهشی و علمی بین دانشگاه مازندران و دانشگاه‌های عراق، افزود: زبان و ادبیات منظوم و منشور یکی از اشتراکات دو کشور است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ضیا الصافی مسوول بنیاد بین المللی اربعین در کربلای معلی ضمن اشاره به سوابق همکاری‌های علمی و پژوهشی بنیاد خاطر نشان کرد: بنیاد اربعین همایش‌های متعددی را در خصوص اربعین و امام حسین (ع) در عراق و ایران برگزار نموده که آخرین همایش در دانشگاه اهل بیت (ع) کربلا بوده است که با حضور اساتید دانشگاه‌های ایران و عراق با شرکت ۱۰۰ نفر برگزار شد.

وی در ادامه به مولفه‌های ارتباطات علمی و فرهنگی، همچون برگزاری نشست‌های مشترک گفتمانی اشاره کرد.

دکتر عبدالحسین نجم معاون دانشگاه کربلا از دیگر سخنران این همایش علمی بود که با اشاره به حدیث امام علی (ع) " الناس صنفان، اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق" بیان کرد: زیارت اربعین نمادی از تبلور وحدت ملت‌های مسلمان است.

همچنین پرفسور محمدزاهر، رئیس مرکز پژوهش‌ها و مرکز فناوری دانشگاه کربلا به روابط عمیق دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و بیان داشت: زیارت اربعین پس از سقوط صدام رونق و گسترش بسیار بیشتری پیدا کرد و به شکرانه نعمت اربعین، همکاری بسیار شایسته بین دو ملت شاهد بودیم.

ایشان با اشاره به این که ایران و حرم امام رضا (ع) مرکز همبستگی شیعیان است، اظهار داشت: این رفتار‌های فرهنگی متقابل در ایام اربعین امام حسین (ع) زمینه ساز تعمیق ارتباطات فرهنگی بین دو ملت است که بستر ساز فرهنگ جهانی امام زمان (عج) خواهد شد و بی شک به ایجاد مودت و محبت بین ملت‌ها و مسلمانان می‌انجامد.

خانم دکتر بشری حنون از استادان برجسته دانشگاه کربلا نیزبا اشاره به فرصت گسترش گفتمان اربعینی در نشریات متنوع و متعدد علمی و پژوهشی دانشگاه‌های عراق، اظهار کرد: یکی از عرصه‌های ارتباطات علمی و فرهنگی اقدام مشترک در مجلات علمی از جمله مجله آستان مقدس حسینی است.

در ادامه برگزاری این نشست علمی خانم پروفسور سادسه بر لزوم معرفی درست مکتب امام حسین (ع)، تاکید و تصریح کرد: نهضت امام حسین (ع) یک نهضت اصلاحی است و با منطق به پیروزی رسید حضرت زینب کامل کننده نهضت امام حسین (ع) بود. همه ما اساتیدجهت تقویت این مکتب و معرفی درست آن باید تلاش کنیم.

در پایان دکتر عباس زاده عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص شکل دهی علمی و پژوهشی به مسئله اربعین، خاطر نشان کرد: ارتباطات علمی و فرهنگی در دانشگاه مازندران مورد توجه بوده است و در دانشگاه مازندران میزبان ۱۱۰۰ نفر و کل استان حدود ۲۰۰۰ دانشجو عراقی هستیم.

وی بر اعلام آمادگی دانشگاه مازندران جهت ورود علمی به مسئله اربعین، تاکید داشتند.

در پایان این نشست علمی تفاهم نامه علمی، پژوهشی و فرهنگی میان دانشگاه کربلا و دانشگاه مازندران امضا گردید.

ارسال نظرات