۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۱۴۸۸۸
در نشست مشترک اساتید دانشگاه های عراق با معاون وزیر علوم مطرح شد؛

اربعین؛ مظهر وحدت و انسجام شیعیان

اربعین؛ مظهر وحدت و انسجام شیعیان
جمع ۳۷ نفره از اساتید دانشگاه‌های مختلف عراق در نشست مشترک با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به تبادل علمی و فرهنگی میان دو کشور پرداختند‌.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، جمع ۳۷ نفره از اساتید دانشگاه‌های مختلف عراق که به دعوت کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به ایران سفر کرده‌اند در نشست مشترک با معاون فرهنگی واجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در محل این وزارتخانه به تبادل علمی و فرهنگی میان دوکشور دوست وهمسایه ایران وعراق به ویژه در حوزه اربعین و تمدن اسلامی پرداختند‌.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه یکی از اهداف مهم وکلیدی وزارت علوم تقویت دیپلماسی علمی ودانشگاهی در عرصه بین‌المللی به ویژه کشورهای منطقه است، اظهار داشت: در این بین، کشور عراق به عنوان کشور همسایه جایگاه ویژه‌ای دارد که باید تلاش کنیم ارتباط فرهنگی و علمی ایران و عراق را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بنیان‌های مشترک فرهنگی، عقیدتی و تمدنی ایران و عراق عمق راهبردی زیادی دارند، گفت: رویداد عظیم اربعین محملی برای تقویت و تعمیق دیپلماسی علمی و فرهنگی دوکشور است که باید برای توسعه آن کوشید.

کلانتری افزود: اربعین تجلی یک رویداد عظیم معنوی است که هم زمان موجود را تبیین می‌کند و هم آینده تمدنی ما را شکل می‌دهد. به گونه‌ای که تمام فاصله‌ها و تفاوت‌های قومی، ملی و مذهبی را از میان برداشته و امت واحده اسلامی را شکل می دهد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم در کنار توجه به پیشرفت‌های فکری، علمی وفناوری، توجه جدی وراهبردی به اربعین داشته است، گفت: مجموعه‌های مردمی و دانشگاهی زیادی در حوزه اربعین شکل گرفته که اربعین را از منظرهای مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری مورد بحث وتبادل نظر و حتی نظریه پردازی قرار داده است. بنابراین، لازم است برای تحقق اربعین جهانی، هم‌افزایی ظرفیت‌های دانشگاهی میان دوکشور وسایر کشورهای اسلامی و مجامع دانشگاهی اروپایی و آمریکایی شکل‌گیرد.

کلانتری با اشاره به اینکه تعامل علمی و فرهنگی ایران و عراق بستر مناسبی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور استفاده از ظرفیت عظیم اربعین در سال جاری است، تصریح کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیته فرهنگی و آموزشی توفیقات زیادی درتوسعه هم‌افزایی فرهنگی و علمی مراکز دانشگاهی ایران وعراق داشته است که باید نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رویداد اربعین که با محوریت اهل بیت و امام حسین (ع) است، توانسته تمام تفاوت‌ها و اختلاف مرزها را از بین ببرد، گفت: اربعین مظهر وحدت و انسجام شیعیان است که می‌تواند امنیت اسلامی را به ارمغان بیاورد.

کلانتری با اشاره به اینکه وزارت علوم علاوه بر پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی، به مضامین اربعین هم توجه جدی داشته است، افزود: در ایران اسلامی مجموعه‌های علمی و فرهنگی مختلفی برای تبیین جایگاه اربعین حسینی شکل گرفته است تا این حماسه عظیم را از زوایای مختلف بررسی کرده و اهمیت حرکت امام حسین علیه‌السلام را به جهانیان‌ نشان دهد.

معاون وزیر علوم همچنین به تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های کشورمان اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در همه دانشگاه‌ها میزبان دانشجویان عراقی باشیم. ما در ایران، جوانان عراقی را همچون فرزندان خود می‌دانیم و محدودیتی برای آنها اعمال نکرده‌ایم. همچنین ارتباط مستمر اساتید دانشگاهی ایران و عراق می‌تواند زمینه را برای اقدامات پژوهشی در عرصه اربعین تقویت کند.

در ادامه دکترحدادی اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به روابط عمیق ، تاریخی و دیرینه دوملت برضرورت تعاملات و ارتباطات نخبگانی برای حل مسائل و موضوعات از قبیل ریزگردها ، کم آبی ، مقابله با تحریم‌های ظالمانه و گسترده غرب اشاره نمودند .

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید ضیا الصافی از اعضای هیات علمی و مسوول بنیاد بین المللی اربعین در کربلا با تشکر از اقدام ارزنده کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین حسینی در دعوت از اساتید عراقی وبرگزاری نشست های مشترک برای تبادل دیدگاه ها و تعاملات علمی و فرهنگی میان دانشگاه های ایران و عراق اظهار داشتند نظام جمهوری اسلامی ایران که امروزه پرچم دار اسلام در جهان معاصر است اهداف وآرمانهای والایی دارد که می تواند در مسیر ظهور و تشکیل جامعه مهدوی موثر باشد. ما همان گونه که قائد ما ورهبری معظم انقلاب اسلامی فرمودند جهان اسلام به سوی اتحاد ویکپارچگی حرکت می کند و ماهم با مشارکت نخبگان علنی وفرهنگی باید در برابر توطئه های تفرقه افکنانه و اختلاف برانگیز دشمنان مشترک مقابله وایستادیم نماییم. ایشان برایتان ساز وکارهای لازم را برای رشد علمی جوانان عراقی فراهم نمود.

در ادامه دکتر نجم، معاون پژوهشی و علمی دانشگاه کربلا با بیان اینکه ما در سفر به ایران با دستاوردهای علمی ایران بیشتر آشنا شدیم، گفت: ما از ایران می‌خواهیم که سهمیه‌ای ویژه برای دانشجویان عراقی در نظر بگیرند. همچنین تبادل اساتید از دیگر اقداماتی است که می‌تواند نقطه روشنی برای رسیدن به جایگاه علمی مطلوب عراق باشد.

در ادامه این نشست استادان فرهیخته عراقی برتبادل استاد ودانشجویان، بورسیه های تحصیلی ، استفاده از تجربیات ایران برای مقابله با جنگ نرم و به ویژه سند استکباری ۲۰۳۰، آشنایی با پیشرفت‌های علمی و اقتصادی و فناوری ایران، ایجاد فرصت های مطالعاتی برای اساتید عراقی و برگزاری نشست های علمی مشترک اربعینی اشاره کردند و برضرورت تشکیل کمیته بین المللی در مورد اربعین حسینی با مشارکت اساتید و نخبگان ایران وعراق وسایر کشورهای اسلامی برای بررسي علمی و پژوهشی و نظریه پردازی با تکیه به معارف قرآن و أهل بیت علیهم السلام تاکید داشتند.

ارسال نظرات