۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۲۷۷۵۹
رییس ستاد اربعین جامعةالمصطفی تبیین کرد؛

نمود بی‌بدیل انسان‌سازی در پیاده‌روی اربعین

نمود بی‌بدیل انسان‌سازی در پیاده‌روی اربعین
حجت الاسلام خالق‌پور با اشاره به تأثیر زیارت اربعین در حل مشکلات فکری گفت: زیارت اربعین افزون بر بعد معنوی و انسان‌سازی، بعد عقلانی و تاریخی زائران را تکمیل می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور در گفت‌وگویی، ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات ستاد اربعین جامعةالمصطفی، با بیان این که کاروان بزرگ المصطفائیان همراه و همگام با عاشقان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) حضور باشکوهی را در مراسم سیاسی و معنوی اربعین حسینی(ع) رقم زدند، اظهار داشت: حضور چشم‌گیر المصطفائیان اعم از طلاب، فضلا، استادان و کارکنان جامعةالمصطفی همراه با خانواده، تجلی شکوهی خاص از عظمت اربعین حسینی(ع) بود.

وی، در ادامه، به رشد چشم‌گیر استقبال طلاب و کارکنان المصطفی برای حضور در مراسم اربعین اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: در دورانی که دشمنان اسلام، تجلیل از اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، به ویژه اباعبدالله‌الحسین(ع) را برنمی‌تابند، امسال شکوه عظیمی بر فضای اربعین سید و سالار شهیدان(ع) حکم‌فرما بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور با بیان این که جامعةالمصطفی همراه با دیگر مجموعه‌های مردمی، شاهد اشتیاق چندبرابری برای حضور در مراسم اربعین حسینی(ع) بود، یادآور شد: در همان ایام آغاز فرایند ثبت نام در جامعةالمصطفی، نزدیک به هجده‌‌هزار نفر از المصطفائیان برای خلق شکوهمند اربعین حسینی(ع) ثبت نام نمودند.

وی، با بیان این که از این تعداد، دوازده‌هزار نفر توفیق حضور در راه‌پیمایی اربعین حسینی(ع) پیدا کردند، افزود: پنج‌هزار نفر از دوازده‌‌‌هزار ثبت‌نام‌کننده در سامانه اربعین جامعةالمصطفی، در قالب کاروان‌های اعزامی، رهسپار سرزمین عشق حسینی(ع) شدند و مابقی عزیزان نیز پس از کسب مساعدت‌های لازم همچون بحث بیمه و تهیه ویزا، انفرادی در این مراسم عظیم شرکت نمودند.

رئیس ستاد اربعین جامعةالمصطفی گستره حضور طلاب، استادان و کارکنان مجتمع‌های آموزش عالی جامعةالمصطفی در قم و دیگر استان‌های کشور را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: حدود هزار نفر از کارکنان جامعة‌المصطفی در اربعین حسینی(ع)، خود را به سیل عظیم عزاداران رساندند.

وی ضمن تأکید بر حضور چشم‌گیر برادران اهل سنت نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان، با اشاره به این که طلاب و دانش‌پژوهانی از 97 ملیت جهان از مذاهب مختلف اسلامی در مراسم اربعین حسینی(ع) شرکت نمودند، تصریح کرد: بیش از یک‌سوم المصطفائیان شرکت‌کننده در مراسم اربعین را بانوان تشکیل دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از خدمات ستاد مرکزی اربعین جامعةالمصطفی اشاره نمود و یادآور شد: این ستاد با طراحی و تکمیل سامانه ثبت نام پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) در نخستین مصوبه خود، ثبت نام را در روز عید غدیر خم آغاز کرد که با استقبال چشم‌گیر المصطفائیان روبه‌رو شد.

رئیس ستاد اربعین جامعةالمصطفی با بیان این که پرداخت بیمه به صورت گروهی، نقش بسزایی در کاهش مبلغ بیمه داشت، تصریح کرد: پی‌گیری و تسهیل روند دریافت ویزا، از دیگر اقدامات ستاد مرکزی اربعین جامعةالمصطفی به شمار می‌رود.

وی به ارائه خدمات حمل و نقل به کاروان‌های اعزامی المصطفی اشاره نمود و اذعان داشت: تیم چند نفره‌ای از کارشناسان، برای تسهیل در فرایند خروج زائران غیرایرانی اباعبدالله‌الحسین(ع) و فراهم‌سازی مقدمات حمل و نقل، یک هفته در مرز شلمچه مستقر شد و در تسهیل روند خروج زائران غیرایرانی، همیاری خوبی با مسئولان مربوط داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور ضمن تقدیر از همراهی و همکاری و مساعدت عزیزان فعال در عرصه اخذ ویزا و تسهیلات خروج از مرز، اظهار داشت: تیم مزبور، ضمن خدمت‌رسانی به المصطفائیان، همکاری گسترده‌ای برای تسهیل خدمات اربعینی نهادهای همسو رقم زد.

وی بحث اسکان در نجف و کربلا را از دیگر خدمات ستاد اربعین المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: ستاد اربعین المصطفی، در شهر مقدس کاظمین نیز مکانی با ظرفیت دو‌هزار نفر برای استقرار طلاب و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی فراهم نموده بود.

رئیس ستاد اربعین جامعةالمصطفی تسهیلات تغذیه‌ای و همکاری با مواکب اربعینی بروجرد، خرم‌آباد و اندیمشک و نیز هماهنگی با مواکب مستقر در مرز را از دیگر مؤلفه‌های فعالیتی ستاد اربعین جامعةالمصطفی عنوان کرد.

وی اعزام تیم دوازده نفره از پزشکان مجرب و توجه به مسائل درمانی کاروان را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: مجموعه پزشکی جامعةالمصطفی از نظر مسائل درمانی به صورت مستقل عمل نموده، ضمن خدمت‌رسانی به المصطفائیان، به دیگر زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) نیز خدمت‌‌رسانی شایسته‌ای داشت.

رئیس ستاد اربعین جامعةالمصطفی راه‌اندازی بسترهای تبلیغات مجازی و سامانه پیامک را از دیگر اقدامات این ستاد عنوان کرد و یادآور شد: با راه‌اندازی کانال‌های مجازی، ضمن کسب اطلاعات لازم و تبلیغات گسترده‌ اربعینی، در حوزه فرهنگ‌سازی و پشتیبانی مسائل فرهنگی، اقدامات در خور توجهی صورت گرفت.

وی به برخی از خدمات غیرمستقیم ستاد اربعین جامعةالمصطفی اشاره و تصریح کرد: به منظور تقویت زمینه اعزام کاروان‌های مستقل، دوره‌های مدیریت کاروان اربعین، با حضور تعداد چشم‌گیری از طلاب و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور بحث راه‌اندازی موکب‌های اربعین و مشارکت جامعة‌المصطفی را در برپایی مواکب اربعینی مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: سیصد نفر از دانش‌پژوهان غیرایرانی جامعةالمصطفی در موکب‌ها مستقر شدند و در فرایند همکاری با دیگر نهادها، از مهمانان کشورهای مختلف میزبانی نمودند.

وی، در ادامه، ضمن اشاره به دست‌آوردهای سفر معنوی اربعین، با بیان این که نباید دست‌آورد این سفر را فقط ثواب زیارت بدانیم، اظهار داشت: در زیارت اربعین، فرهنگ دینی و علاقه به اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، انس با معارف ناب الهی و شناخت اسلام حقیقی در جان و دل زائران تجلی می‌یابد و با هر گامی که زائر برمی‌دارد، شبهه‌های احتمالی کم‌رنگ‌تر شده، مرتفع می‌گردد.

جانشین ریاست المصطفی تعالی عقلانیت دینی را از مهم‌ترین تأثیرات پیاده‌روی اربعین برشمرد و اذعان داشت: با توجه به حال و هوای فرهنگی و معنوی حاکم بر دیار اربعینیان، زائر اباعبدالله(ع) در فرایند پیاده‌روی، با فضای زندگی متعالی آشنا می‌شود و آن را از نزدیک لمس می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور ضمن اشاره به اسامی موکب‌های اربعینی سالار شهیدان(ع)، اظهار داشت: در سراسر مسیر، از مرز تا نجف و از نجف تا کربلا و در کربلا و کاظمین، احساس می‌کردم این اسامی بدون این که صاحبان موکب توجه داشته باشند، به گونه‌‌ای آرایش داده شده بود که در حقیقت، یک دور مقتل‌خوانی را جلو چشم انسان ترسیم می‌کرد.

وی افزود: به هر موکبی که برمی‌خوردیم، از عنوانش به بخشی از واقعه عاشورا پی می‌بردیم؛ عنوان موکب‌ها، اسامی شهدا یا القاب مختلف امام حسین(ع)، اربعین را به ظرفیتی برای تجلی مقتل‌خوانی واقعه عاشورا تبدیل کرده بود.

رئیس ستاد اربعین قم با تأکید بر این که زیارت اربعین امام حسین(ع) در حل بسیاری از شبهات پژوهشی و نگاه‌های فکری مؤثر است، یادآور شد: زیارت اربعین افزون بر بعد معنوی و انسان‌سازی، بعد عقلانی و تاریخی زائران را تکمیل می‌سازد.

وی افزود: عشق و علاقه مردم عراق به زائران، جریان عاشق و معشوقی ایجاد نموده و جلوه‌های انسانی، معنوی و عقیدتی را به هم گره زده و جریانی درست نموده بود که انسان نمی‌تواند مشابه‌ آن را در هیچ جای دنیا بیابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور ضمن تقدیر از تلاش و مجاهدت دست‌اندرکاران حرکت عظیم اربعین خاطرنشان کرد: همه دست‌آوردها، نتیجه همدلی، همراهی و مشارکت عاشقانه خادمان امام حسین(ع) بود و همه نیروها مجاهدانه خدمت‌رسانی کردند.

جانشین ریاست المصطفی، در پایان سخنان خود، ضمن تأکید بر تأثیر همکاری نیروهای انتظامی، مرزبانی و نهادهای همکار در خلق حماسه اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: همواره قدردان مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز عراق، موکب‌داران و مسئولان عراقی، به ویژه سفارتخانه این کشور در ایران، هستیم. این عزیزان به خوبی عِرق حسینی(ع)، دیانت، علاقه به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و تواضع در برابر زائران کوی اباعبدالله(ع) را به نمایش گذاشتند./1330/ج

ارسال نظرات