۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴
کد خبر: ۷۱۵۱۲۲

تمام امنیت یک کیف پول رمزارزی در کلید خصوصی آن است

تمام امنیت یک کیف پول رمزارزی در کلید خصوصی آن است
یک کارشناس حوزه رمز‌ ارز گفت: کیف پول‌های رمزارزی دارای دو کلید خصوصی و عمومی هستند و تمام امنیت یک کیف پول رمزارزی در کلید خصوصی آن است.

به گزارش خبرگزاری رسا، احمدرضا قودجانی گفت: کیف پول همانطور که از اسمش پیداست، محلی برای ذخیره پول‌های دم دستی است که امنیت آنرا باید صاحب کیف پول با در نظر گرفتم شرایط محیطی فراهم می‌کند. با وجود آنکه متخصیص تلاش کرده اند تا جای ممکن امنیت کیف پول‌های رمزارز را بالا ببرند، اما بخش عمده‌ای از تامین امنیت آن به عهده صاحب کیف پول است.
به گفته این کارشناس، فردی که اقدام به خرید و نگهداری رمزارز  می‌کند، اغلب با اهداف سرمایه گذاری است، بنابراین ممکن است میزان حجم پول آن بالا و با اهداف بلند مدت باشد. فردی که وارد تهیه رمزارز می‌کند باید به موئلفه امنیت آن توجه کند.

او گفت: کیف پول‌های رمزارزی دارای دو کلید خصوصی و عمومی هستند و تمام امنیت یک کیف پول رمزارزی در کلید خصوصی آن است که اگر هر فردی به آن دسترسی پیدا کند می‌تواند به آن دستبرد بزند.

احمدرضا قودجانی گفت: کلید خصوصی کیف پول‌های رمزارزی در زمان ایجاد کیف پول و فقط یکبار نمایش داده می‌شود، پس اگر آنرا گم یا فراموش کنید دیگر به پول‌های خود دسترسی نخواهید داشت، برای این موضوع آنرا یادداشت کنید و در صندوق امانات بانک یا گاوصندوق خانه خود نگهداری کنید.

به گفته این کارشناس، دو نوع کیف پول‌های سرد و گرم، رمزارزی وجود دارند، کیف پول‌های سرد، ایمن‌ترین گزینه انتخابی است، این کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند،   بنابراین خطر دزدی در آن‌ها بسیار کمتر از کیف پول‌های گرم است. به این کیف پولها، کیف پول آفلاین یا سخت افزاری نیز گفته می‌شود.

او گفت: این کیف پول‌ها آدرس و کلید خصوصی را روی چیزی که به اینترنت متصل نیست ذخیره می‌کنند و معمولا با یک نرم افزار برای دسترسی به آن عرضه می‌شود. یک نمونه از کیف پول‌های سرد کیف پول کاغذی است که در برخی از سایت‌ها تولید میشود. عموما افرادی که مبالغ سنگینی دارند پول خود را در این نوع کیف‌ها ذخیره، آن را لمینت کرده و به صندوق امانات بانک میسپارند. کیف پول‌های کاغذی هیچ رابط کاربری متناضری به جز یک تکه کاغذ و بلاکچین ندارد.

این کارشناس گفت: نوع دیگری از کیف پول سرد، سخت افزاری است که کلید خصوصی را بر روی سخت افزار ذخیره می‌کند با رابط USB به رایانه متصل می‌شود. کیف پول‌های گرم که عنوان کیف پول‌های آنلاین شناخته می‌شود روی دستگا‌های متصل به اینترنت مانند رایانه، تلفن همراه یا تبلت نصب می‌شوند.

احمدرضا قودجانی گفت: کلید خصوصی این کیف پول‌ها در دستگا‌های متصل به اینترنت تولید و ذخیره می‌شوند. این کیف پول‌ها رمزارزی بسیار راحتر از کیف پول‌های سرد در دسترس بوده و امنیت آن‌ها پایین‌تر است. افرادی که از این کیف پول‌ها استفاده می‌کنند با وجود آنکه بسیاری از کیف پول‌های آنلاین دارای رمزعبور یک بار مصرف یا دسترسی دو مرحله‌ای است امکان دزدی از آن به شدت بالا است.

او گفت: برای امنیت دارایی‌های دیجیتالی چند نکته اهمیت دارد، اول، از گفتن میزان دارایی خود به دیگران خودداری کنید، از کیف پول‌های سر استفاده کنید و کیف پول‌های گرم را برای موارد دم دستی استفاده کنید. برای جهت جلوگیری از فراموشی کلید خصوصی، آنرا در حداقل دو مکان امن نگهداری کنید.

به گفته او، از ذخیره کلید خصوصی بر روی هر دستگاه متصل به اینترنت یا رایانه خودداری کنید، و اگر از صرافی‌ها برای ذخیره دارایی خود استفاده می‌کنید، امنیت دو مرحله‌ای را فعال کنید و به هیچ وجه از حساب دیگران برای ذخیره دارایی خود استفاده نکنید.

به گفته این کارشناس، امنیت یک موضوع نسبی است که در اغلب موارد با مهندسی اجتماعی به مخاطره می‌افتد.

ارسال نظرات