۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۱۵۲۸۶

ایران حمله به شهر زاخو در عراق را محکوم کرد

ایران حمله به شهر زاخو در عراق را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله به شهر زاخو در عراق را محکوم و بر حمایت قطعی جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت عراق تأکید کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز گلوله باران شهر زاخو در عراق که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم عادی شد را محکوم کرد.

منابع خبری عراق، عصر دیروز از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به شهر زاخو (تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق) خبر دادند که بر اثر آن ۹ تن کشته و ۳۱ نفر هم مجروح شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، دولت و ملت عراق، بر حمایت قطعی جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت عراق تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را امنیت خود دانسته و در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

گفتنی است، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این حمله را محکوم و اعلام کرد: کشتار غیرنظامیان غیرقابل قبول است و همه کشورها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی از جمله حمایت از غیرنظامیان احترام بگذارند.

در حالی که گفته می‌شود ترکیه عامل این حمله بوده، دولت این کشور مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته و آن را به گردن پ.ک.ک انداخته است. وزارت امور خارجه عراق، شامگاه چهارشنبه در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «این تجاوز حمله به امنیت عراق و ثبات مردم این کشور است. بدین وسیله ما بر مخالفت قاطعانه‌مان با چنین کارشکنی‌هایی که در تضاد با قوانین و حقوق بین‌الملل است، تأکید می‌کنیم و خاطرنشان می‌سازیم که آقای مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی به ریاست آقای فؤاد حسین وزیر امور خارجه و با حضور تعدادی از مقامات امنیتی را داد تا جزئیات دقیق پیرامون عامل این حمله را مورد بررسی قرار دهند.»

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، امروز اعلام کرد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق هم ضمن نسبت دادن این حمله به ترکیه، تأکید کرد: عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.

ارسال نظرات