۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۷۱۵۴۰۵

زنگ خطر روند نزولی ازدواج و تولد در استان قزوین

زنگ خطر روند نزولی ازدواج و تولد در استان قزوین
مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری قزوین گفت: در سه ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه پارسال، ازدواج و ولادت در استان روند نزولی داشته است.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، علیخانی در نشست قرارگاه جمعیت استان گفت: پس از تذکرات رهبر انقلاب، موضوع افزایش و جوانی جمعیت در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گرفت و اگر تا چند سال آینده فکری به حال جمعیت کشور نکنیم، قطعا روند پیری جمعیت در کشور آغاز می شود.

وی اعلام کرد: کمتر از ۶ سال آینده پنجره افزایش جمعیت در کشور بسته می شود.

به گفته مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری؛ سال گذشته نرخ رشد جمعیت هفت دهم درصد بوده است که شاخص نزولی است و روند سالخوردگی جمعیت با روند پیش رو در سال ۲۰۴۵ سی درصد بالای ۶۰ سال خواهند بود و بعد از ۲۰۸۰ بیش از ۸۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال می شوند و جمعیت کشور به نصف کاهش می یابد.

به گفته علیخانی؛ استان گیلان بیشترین نرخ روند سالخوردگی در کشور را داراست و وضعیت استان قزوین هم مطلوب نیست.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه با نرخ رشد جمعیت بسیار خوبی روبه رو هستند این در حالی است که در کشور شاهد روند نزولی افزایش جمعیت هستیم.

مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری افزود: ۲۱ عامل بر روند کاهش جمعیت در کشور اثرگذار هستند که میزان ناباروری و سقط جنین با بالاترین نرخ، در صدر عوامل کاهش جمعیت در کشور محسوب می شوند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که سال گذشته ۳۷۰ هزار مورد سقط جنین ثبت شده است که شامل سقط های خودبه خودی و جنایی می شوند.

علیخانی گفت: همچنین در سه ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه ازدواج و ولادت در استان روند نزولی داشته و جایگاه استان قزوین از میانگین کشوری هم پایین تر است.

وی تاکید کرد: قانون جوانی جمعیت که از سال گذشته ابلاغ شده است باید به صورت جامع و کامل از سوی تمامی دستگاه های دولتی اجرا شود.

مدیرکل زنان و امور خانواده استانداری گفت: دستگاه های اجرایی همچنین باید بر روی موضوع فرهنگسازی و تغییر نگرش برای فرزندآوری اقدام بر اساس قانوت ابلاغ شده عمل کنند.

علیخانی اعلام کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانونی جوانی جمعیت پیش بینی شده است.

استاندار هم در این نشست گفت: اختصاص خوابگاه های متاهلی برای افزایش ازدواج و جمعیت از مهمترین ابزارهای موجود برای اجرای قانون جوانی جمعیت است که باید این کار با جدیت در دستور کار دانشگاه های استان قرار گیرد.

اعلایی گفت: با احداث خوابگاه های متاهلی ۳۵ متری در دانشگاه های مادر استان می توان گام هایی را برای افزایش میزان ازدواج و جمعیت برداشت.

وی افزود: با اختصاص زمین از اداره کل راه و شهرسازی و ۹۰ میلیارد تومان می توان برای ۳۰۰ دانشجوی متاهل استان خوابگاه متاهلی ساخت و تحویل آنها داد.این خوابگاه ها نباید بیشتر از ۵۰ متر باشند چرا که در برخی موارد مدیران و معاونان دستگاه های اجرایی از قانون خوابگاه های متاهلی سوء استفاده می‌کنند.

هاشمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان هم بیان کرد: پس از تولد فرزند سوم خانواده ها باید از امکانات دولتی برای مسکن استفاده کنند و در طرح نهضت ملی مسکن این امکان برای ثبت نام خانواده ها در استان قزوین فراهم شده است.

وی اعلام کرد: همچنین بر اساس قانون باید ۲۰۰ متر زمین در روستا یا شهرهای کمتر از ۵ هزار نفر جمعیت فقط برای یک بار با فروش اقساطی به این خانواده ها اعطا شود که آئین نامه این قانون هنوز ابلاغ نشده است و ۸۳۶ نفر در سامانه برای دریافت این زمین ها ثبت نام کرده اند‌.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: باید خوابگاه دانشجویی به دانشجویان و طلاب متاهل از محل املاک مازاد دستگاه های اجرایی اختصاص یابد که سه مرکز در قزوین برای این کار در نظر گرفته شده است.

نماینده شورای عالی بانک ها هم اعلام کرد: از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سهم استان قزوین برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، کمتر از ۵ میلیارد تومان و از مجموع درخواست های دریافت وام ازدواج، بیش از ۴ هزار فقره معادل فقط ۸۰ درصد از درخواست های ثبت شده، پرداخت شده است.

وی گفت: همچنین ۴ هزار و ۹۹۲ فقره وام فرزند آوری توسط بانک های استان پرداخت شده است و با توجه به اینکه بسیاری از مردم اطلاعی از پرداخت تسهیلات فرزندآوری ندارند، بروشورهایی برای اعطای وام فرزندآوری برای اطلاع رسانی صحیح در زمینه پرداخت تسهیلات، طراحی و به زوجین تقدیم می شود.

ارسال نظرات