۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۷۱۵۴۵۰

اجرای طرح «دارویاری» برای حمایت از مردم و داروسازان ایرانی

اجرای طرح «دارویاری» برای حمایت از مردم و داروسازان ایرانی
بیش از یک هفته از اجرای طرح دارویاری می‌گذرد؛ طرحی که قرار است با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داده، اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر پوشش بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه سلامت خبرگزاری فارس: بیش از یک هفته از اجرای طرح دارویاری می‌گذرد، طرحی که قرار است با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داده، اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر پوشش بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد، با این شرط که «پرداختی از جیب بیمار» افزایش نیابد.

اهداف طرح «دارویاری»

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، پوشش بیمه‌ای همه اقلام داروی موجود در فهرست دارویی کشور و ثابت ماندن پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو، به عنوان اهداف اصلی اجرای طرح دارویاری مشخص شده‌اند و در عین حال تاکید شده که با اجرای این طرح، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که وقتی بیماران به مراکز درمانی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، هیچ تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی‌شان نداشته باشند.

اجرای طرح «دارویاری» برای حمایت از مردم و داروسازان ایرانی

طرح دارویاری همزمان با تغییر قیمت دارو، پوشش بیمه‌ای دارو را هم افزایش داد تا پرداخت از جیب مردم تغییر نکند. فاز اول این طرح با دستور رییس جمهور و اعلام وزیر بهداشت از تاریخ پنجشنبه 23 تیر ماه 1401 در هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، بیمه‌ها، مجلس شورای اسلامی و ... در زمینه داروهای تولید داخلی آغاز شد و بیمه‌ها نیز مکلف به افزایش پوشش بیمه‌ای داروها شدند تا پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

 

از طرفی هم با اجرای طرح دارویاری همه اجزاء تولید دارو برای داروهای تولید داخلی با ارز نیمایی انجام خواهد شد تا هم صنعت داروسازای بتواند از زیر بار هزینه های کمرشکن تولید دارو خارج شده و تولید داروی ایرانی را به روال سابق و بدون مشکلات مالی و ارزی در پیش بگیرد و هم بحث کمبود دارو رفع ‌شود.

هزینه‌های سرسام آور تولید دارو و تولیدی که دیگر نمی‌صرفید

بهمن صبور، نایب رییس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به شرایط بازار دارو قبل از اجرای طرح دارویاری، گفت: با وجود مشکلات در حوزه تخصیص ارز دارو و هزینه‌های بالای تولید دارو، دیگر تولید دارو برای شرکت‌های داروسازی صرفه نداشت. به هر حال اجازه داده نشده بود که قیمت دارو همراه با تورم رشد کند. به طوری که سال‌هایی به طور میانگین قیمت دارو بین 10 تا 15 درصد رشد قیمت داشت. در حالی که تورم‌ها 35 درصد به بالا بوده است. 

وی افزود: باید توجه کرد که ارز 4200 تومانی هم فقط به ماده موثره داده می‌شد. در حالی که تولید دارو نیاز به تجهیزات، مواد بسته‌بندی، مواد پر کننده و... دارد که باید آن‌ها را با قیمت آزاد تهیه کند. از طرفی هم حقوق پایه 57 درصد افزایش پیدا کرد. بنابراین هزینه‌های حوزه دارو به صورت سرسام آوری بالا رفت و عملا دیگر تولید دارو برای داروسازان توجیه نداشت و عملا تولید نمی‌کردند. به عنوان مثال برخی کارخانه‌های داروسازی به جای سه شیف یک شیفت کار می‌کردند و باز هم با مشکلاتی مواجه بودند.

 

وی افزود: با ادامه چنین روندی تحمیل فشار مالی شدید بر کارخانه های داروسازی و عدم صرفه اقتصادی تولید، هیچ توجیهی برای ادامه تولید باقی نگذاشته بود و طبق اظهار برخی داروخانه داران درمود وضعیت تامین دارو، حتی داروهای ساده تولید داخل اوضاع رو به وخامت میرفت به طوری که برخی شرکت های پخش تنها محصولات بهداشتی مانند گوش پاکن برای عرضه داشتند.

 نایب رییس انجمن داروسازان تهران گفت: پوشش بیمه‌ای ۱۱۹ قلم داروی پرمصرف بدون نسخه و ۳۶۶ قلم داروی ضروریِ بیماران مزمن انجام می شود.

وی ابراز کرد: اکنون بیش از یک هفته از اجرای طرح "دارویاری" به عنوان طرح ارتقاء و کارایی بیشتر بیمه‌ها، می‌گذرد؛ 199 قلم داروی پر مصرف که قبلاً بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار داده شد و همچنین افزایش قیمت ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و... نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، تا پرداختی از جیب بیمار نسبت به قبل فرقی نداشته باشد؛ البته که پوشش بیمه ای این داروها منوط به ارائه نسخه پزشک هنگام مراجعه به داروخانه است.

تنها نگرانی داروخانه ها در مورد پرداخت بیمه

 صبور با اشاره به طرح دارویاری، گفت: با اجرای این طرح قرار شد که قیمت واقعی را به داروسازان بدهند تا صنایع بتوانند تولیدشان را تقویت کنند و با قدرت قبل دارو تولید شود. اگر این طرح به خوبی اجرا شود و منابعی که مشخص شده به خوبی از سوی سازمان برنامه و بودجه و بیمه ها پرداخت شود، کمبودهای دارویی طی یکی دو ماه آینده رفع خواهد شد. امیدواریم با اجرای طرح دارویاری کمبود داروهای تولید داخلی رفع شود. 

وی افزود: بنابراین باید امیدوار بود که طرح دارویاری با همدلی ادامه یابد، بودجه‌های سازمان‌های بیمه‌گر به موقع از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود، چرخه نقدینگی صنایع داروسازی دچار مشکل نشود و تخصیص ارزها نیمایی هم سرعت بیشتری گیرد تا بتوان خدمت‌رسانی به بیماران را بدون افزایش پرداخت از جیب‌شان در قالب طرح دارویاری ادامه داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات