۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۷۱۵۵۹۸
رییس قوه قضاییه:

نمازجمعه ظرفیت عظیمی است که باید از هر جهت حمایت شود

نمازجمعه ظرفیت عظیمی است که باید از هر جهت حمایت شود
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در بیست و پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور برای همکاری بیشتر با ائمه جمعه در سراسر کشور اعلام آمادگی کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با بیان اینکه نماز جمعه از جهاتی یک پایگاه منحصر به فرد است و از جهاتی شبیه به آن وجود ندارد، اظهار کرد: نماز جمعه با توجه به جایگاهی که دارد می‌تواند بیشترین تأثیر را بین مردم و مسئولان و مردم و نظام ایجاد کند.

وی ایجاد آرامش و امیدآفرینی بیشتر در جامعه، بالا بردن آگاهی‌ و ایجاد وحدت بین آحاد مردم، رساندن پیام مردم به مسئولان، تبیین مسائل نظام و کشور را از جمله کارکردهای مهم ائمه جمعه کشور برشمرد و تصریح کرد: ائمه جمعه با برنامه‌های کاربردی که در پیش می گیرند، می‌توانند حلقه واسط فوق العاده‌ای میان مردم و مسئولان باشند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نماز جمعه پایگاه تبیین مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در کشور است؛ خاطرنشان کرد: نماز جمعه در حقیقت بصیرت‌افزا، وحدت‌آفرین، آگاهی بخش، تعلیم دهنده و تعلیم گیرنده است؛ یعنی هم در جایگاه تعلیم و هم در جایگاه تعلم قرار دارد؛ هم با مردم و هم با مسئولان است؛ هم وظیفه‌شناس است و هم می‌تواند مردم را وظیفه‌شناس کند؛ هم خود متخلق به اخلاق اسلامی است و هم می‌تواند ناصح خوبی برای همه مسئولان و مردم باشد.

وی جایگاه و پایگاه نماز جمعه را بسیار عظیم عنوان کرد و گفت: این اهیمت جایگاه امامت جمعه تنها در مراکز استان‌ها منحصر نمی‌شود؛ هم اینک 900 پایگاه نمازجمعه در شهرهای کوچک و بزرگ ایران فعال است که ائمه جمعه در این پایگاه‌ها نقش مهمی در تبیین ارزش‌های الهی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر اهتمام و حمایت بیشتر از نهاد امامت جمعه تاکید کرد و گفت: نماز جمعه ظرفیت عظیمی است که جا دارد از هر جهت مورد حمایت قرار گیرد و این جایگاه ارتقا یابد تا شاهد نقش آفرینی بیشتر نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مرکز استان و حدود 900 امام جمعه در شهرهای مختلف کشور باشیم.

وی به جایگاه قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی برای قوه قضائیه، جایگاه رفیعی دیده شده است؛ بنابراین اگر قوه قضائیه‌ی مقتدر و مستقل و سریع العمل داشته باشیم، می‌تواند از بسیاری از تخلفات جلوگیری کند و حق هر مظلمی را از ظالمی بستاند، دست هر متجاوز و متعدی را از مال و جان و عرض و ارزش‌های الهی و خائنان قطع کند؛ خیانت‌ها را برملا و خیانتگران را مجازات کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به وضعیت فعلی قوه قضائیه اشاره کرد و ادامه داد: نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های مهم هر نهادی به شمار می‌آید و در قوه قضائیه این مهم از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین اگر از نیروی انسانی خوب در این قوه استفاده شود، حتی اگر کمبود بودجه و تجهیزات و ساختار وجود داشته باشد، می‌توان کار را تا حدود زیادی انجام داد و جلو برد؛ اما اگر در این عامل ضعف، نارسایی و کوتاهی بود، هرچند مشکل دیگری نباشد، در کل کاستی داریم.

وی با اشاره به گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید به این نظام، کشور و مردم متدین کمک و خدمت‌رسانی کنیم. به همین منظور بنده از حوزه علمیه، دانشگاه و نخبگان استمداد می‌کنم تا در این زمینه به قوه قضائیه کمک کنند تا بار زمین مانده را به مقصد نهایی خود برسانیم.

رئیس قوه قضائیه به اولویت‌بندی‌های 10 گانه قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این اولویت ها براساس مسائل پیش رو، قانون جمهوری اسلامی، اسناد بالادستی و بیانات رهبر معظم انقلاب تهیه و تنظیم شده است، کمک به مظلومان ناتوان، افزایش فعالیت های نظارت و بازرسی سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری از جمله اولویت‌های ویژه قوه قضائیه به شمار می آید.

وی بر تعامل قوه قضائیه با دولت تأکید کرد و گفت: سه قوه باید در کنار هم مشکلات را شناسایی و حل کنیم؛ امروز رئیس جمهور انقلابی، دلسوز، ولایتمدار و مردمی است و می‌خواهد کار کند؛ بنابراین وظیفه ما است که با رئیس جمهور نهایت همکاری را داشته باشیم، اما باوجود همه همکاری ها از وظایف خود در مقابل دولت و مجلس چشم‌پوشی نمی کنیم.

رئیس قوه قضائیه به توافق‌های این قوه با مجلس و حوزه علمیه قم اشاره کرد و با ارائه پیشنهادی به ائمه جمعه سراسر کشور گفت: شما ائمه جمعه هم اینک در نهصد نقطه کشور حضور دارید، بهترین جایگاه را در اختیار دارید، مردم بهترین ارتباط را با شما می‌گیرند و حرف دلشان را به شما می‌زنند و سنگ صبورشان هستید، از فقیر تا سرمایه‌دار به شما مراجعه می کند، شما پدر معنوی این مردم هستید، طرفدار جناح و جریان خاصی نیستید، چه کسی بهتر از شما، می‌تواند به ما مشورت بدهد؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان افزود: یک کارگروه مشترک میان ائمه جمعه سراسر کشور و قوه قضائیه ایجاد شود تا مسائل هر استان و شهر را بررسی و اولویت ها را مشخص کنند.

ارسال نظرات