۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۱۵۶۷۱

مروری بر پویش های پر امضا در «فارس من»

مروری بر پویش های پر امضا در «فارس من»
۱۰ میلیونی شدن امضاهای «فارس من» بهانه‌ای شد تا مروری کنیم بر تعدادی از پویش‌هایی که در یک سال اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند؛ از روند ثبت آنها تا پیگیری و به نتیجه رسیدن‌شان.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه فارس من ؛  ۲۰ آبان سال ۱۳۹۷ بود که سامانه‌ای در خبرگزاری فارس راه اندازی شد تا مطالبات مردم را دریافت و پیگیری کند. «شما سردبیر فارس هستید» شعارش بود و روز به روز در دل مردم جا باز کرد. امروز تعداد اعضای باشگاه مخاطبان فارس من از مرز ۵میلیون نفر گذشته و بیش از ۱۰ میلیون امضا پای پویش‌های آن نشسته است. این پشتوانه مردمی، خبرنگاران فارس را در پیگیری مطالبات مخاطبان مصمم‌تر کرده و تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیگیری برای پویش‌های مختلف مردمی ثبت شده است.

هرآنچه که دغدغه مردم است در پویش های فارس من پیدا می‌شود از مسائل اقتصادی گرفته تا اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی. در هر حوزه‌ای صدها پویش ثبت شده که برخی هزاران امضا داشته‌اند و البته برخی هم استقبالی ازشان نشده است. اما پویش‌ها هرچه باشد، برای خبرنگاران فارس محترم است چراکه بیانگر مطالبات جمعی از مردم است.

۱۰ میلیونی شدن امضاهای «فارس من» بهانه‌ای شد تا مروری کنیم بر تعدادی از پویش‌هایی که در یک سال اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند؛ از روند ثبت آنها تا پیگیری و به نتیجه رسیدن‌شان.

 

۷۱ هزار نفر حامی مجازات عوامل فیلم عنکبوت مقدس

ماجرا  از آنجا شروع شد که پوستری از یک فیلم به سرعت در  شبکه‌های مجازی نشر پیدا کرد که کاربران شبکه اجتماعی  واکنش تندی به آن داشتند. این واکنش‌ها در سطح جامعه نیز گسترش پیدا کرد همه از  بی احترامی که در این فیلم به امام هشتم صورت گرفته است حرف می‌زدند. داستان این توهین به این پوستر ختم نشد در تیزر این فیلم بارها  قاتل قبل از ارتکاب جرم به حرم امام رضا علیه السلام مراجعه می‌کرد و بعد به دنبال جنایت خود می‌رفت.
بنا به نظر کارشناسان، فیلم «عنکبوت مقدس» بیش از  آن که از نظر هنری حرفی برای گفتن داشته باشد به عنوان یک تبلیغ  علیه مردم ایران و دین اسلام قابل ارزیابی است.
همان روزهای اول این ماجرا بود که پویشی با عنوان «برخورد قاطعانه با عوامل سازنده فیلم هتاک عنکبوت مقدس» در سامانه «فارس‌من» ثبت شد و به سرعت حامیان بسیاری به دست آورد. در این پویش آمده بود: «فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس»، با اهانت مستقیم به ساحت قدسی حضرت شمس‌الشموس امام رئوف حضرت امام رضا علیه‌السلام خشم مسلمانان و مردم ایران را برانگیخته است؛ مردمی که اعم از شیعه، سنی، ارمنی، کلیمی و زرتشتی، برای این امام بزرگوار و مهربان در کل جغرافیای ایران‌ زمین، تقدسی بی‌نظیر قائلند.» این پویش با کسب بیش از ۷۱ هزار امضا رکورددار مطالبات فارس من در سال گذشته شد.

استقبال کم‌نظیر مخاطبان از این پویش باعث شد این موضوع در اولویت پیگیری خبرگزاری فارس قرار گیرد و ده‌ها مطلب درباره آن تولید شود؛ از گفت وگو با شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و مذهبی گرفته تا عامه مردم، همه انتقاد شدید خود را به این فیلم اعلام کردند و خواستار برخورد با عوامل این فیلم شدند.

در ادامه، به سراغ وزیر ارشاد که متولی اصلی نظارت بر تولیدات سینمایی است رفتیم. اسماعیلی در واکنش به اکران این فیلم در جشنواره فیلم کن گفت:فیلم موهن «عنکبوت مقدس» در کشور اردن تولید شده و عوامل آن در خارج از کشور هستند ولی اگر در داخل کشور باشند آن‌ها را مشمول موارد انضباطی وزارت ارشاد می‌دانیم. هیچ کشوری حق ندارد به بهانه چنین جشنواره‌هایی به مقدسات یک ملت توهین کند. از طریق وزارت امور خارجه پیگیر هستیم.

 

پویش ۵۵ هزار امضایی محاکمه فائزه هاشمی به نتیجه رسید
فائزه هاشمی در یک گفت‌وگو در فضای مجازی گفته بود: «تنها راه بازگشت سپاه به پادگان‌ها این است که در لیست تحریم‌ها باقی بماند! چیزی که از سپاه نصیب جامعه ایران می‌شود، منفی است و باید جایی متوقف شود». کمی بعد، فیلم دیگری از او منتشر شد و در سخنانی موهن نسبت به پیامبر اسلام(ص) گفته بود: «پیامبر(ص) چون کار اقتصادی بلد نبود، اموال حضرت خدیجه(س) را حرام کرد.»

این سخنان سخیف آغازگر مطالبه دیگری شد که  آحاد جامعه را برای حمایت از اعتقادات‌شان به سامانه «فارس‌من»کشاند. این پویش در کمتر از یک هفته توانست با دریافت ۴هزار نظر، رکورد پربحث‌ترین پویش سال ۱۴۰۱  را تا آن زمان را کسب کند. پویشی با ۵۵ هزار امضا،که مردم برای محاکمه فائزه هاشمی راه‌انداخته بودند.

برای پیگیری این مطالبه مردمی خبرنگاران فارس  با اشخاص مختلفی، بالاخص از هم حزبی‌ها و نزدیکان فائزه هاشمی مصاحبه گرفتند که اغلب آنان نه‌تنها از سخنان هاشمی، بلکه حتی از نوع رفتار وی هم اعلام برائت کردند.

در ادامه پیگیری‌ها، سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس در تماس تلفنی با دفتر سخنگوی قوه قضائیه موضوع پویش ۵۵ هزار امضایی را مطرح کرد و قرار شد در نشست خبری‌ سخنگوی قوه قضائیه به این مطالبه پاسخ داده شود. ذبیح الله خدائیان در این نشست گفت: فائزه هاشمی تحت تعقیب قرار گرفته است. دادستان به عنوان مدعی العموم موضوع را پیگیری می‌کند و پرونده در جریان است و نسبت به احضار ایشان و ادامه رسیدگی اقدام می‌شود.

صدای ۵۲ هزار نفر برای ثبت روز«قهرمان ملی» به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رسید

«روز شهادت سردار سلیمانی به نام «قهرمان ملی» ثبت شود» عنوان پویشی بود که بیش از ۵۲ هزار نفر از آن حمایت کردند.

خبرنگاری فارس این موضوع را در ابتدا با دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی که مقام رسمی ثبت وقایع در تقویم است، مطرح کرد و مقرر شد این درخواست به صورت رسمی به این شورا اعلام شود تا در جلسات آتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری فارس رسماً طی نامه‌ای به رئیس شورای فرهنگ عمومی درخواست رسمی خود را به نیابت از امضاءکنندگان این پویش برای بررسی ارائه کرد و حتی دو روز تشییع حاج قاسم در تهران (۱۶ دی) یا روز تولد وی (۲۰ اسفند) را نیز به‌عنوان گزینه‌های جایگزین برای نامگذاری با این عنوان پیشنهاد داد.

شورای فرهنگ عمومی کشور در پاسخ اولیه به این مطالبه اعلام کرد که روز شهادت سردار سلیمانی (۱۳ دی) دو سال پیش با نام «روز جهانی مقاومت» نامگذاری شده است که بسیار هم عنوان خوبی است و بیانگر بعد بین‌المللی حاج قاسم است، اما با توجه به اینکه حاج قاسم در بعد ملی هم منشأ اثر بوده است و مقام معظم رهبری دو مرتبه ایشان را با عنوان قهرمان ملی توصیف کرده‌اند.منع قانونی برای این نامگذاری وجود ندارد.
 

 پویش ۴۱ هزار امضایی ممنوعیت ورود آقایان به اتاق عمل بانوان

پویش بعدی که در سامانه فارس من پرامضا شد «عدم ورود آقایان به اتاق‌ عمل خانم‌ها» است. پویشی که توانست حمایت بیش از  ۴۱ هزار نفر را  کسب کند. 

اخبار مختلفی از گوشه و کنار کشور به خبرگزاری فارس ارسال می‌شد که قانون «انطباق» دربرخی مراکز درمانی خصوصی و دولتی اجرا نمی‌شود. درخواست امضاکنندگان پویش این بود که با وجود پرستار و پزشک خانم  در بخش‌های مختص بانوان، چرا پزشکان و حتی پرسنل آقا در این بخش‌ها رفت و آمد دارند؟  باید شرایطی فراهم شود تا هموطنان بتوانند شکایات خود از مراکز درمانی که این قانون را رعایت نمی‌کنند به گوش مسوولان برسانند و از نتیجه شکایت خود باخبر شوند. 

در کنار حمایت‌ها از رعایت حدود شرعی و تامین امنیت روانی‌ بانوان در معاینات، عمل جراحی و مراقبت‌هایشان در بیمارستان اما بعضی رسانه‌ها سعی کردند اصل مطالبه مطرح شده در این پویش را مثل بسیاری از مسائل اساسی دیگر حوزه اجتماعی،‌ زیر سایه برداشت‌های سیاسی قرار دهند.

با تعدادی از کارشناسان این حوزه گفت و گوهای مفصلی انجام دادیم و بیش از ۱۵ گزارش دراین باره منتشر شد. برخی از کارشناسان مدعی شدند که ۲۰۰ شهر کشور متخصص زنان و رادیولوژیست ندارد و باید برنامه‌ریزی دقیقی برای رفع آن صورت گیرد تا در آینده دچار این معضل نباشیم.

به سراغ سیدمحمد پاکمهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم رفتیم. وی در پاسخ به مطالبه مردم گفت: در مورد درمان بانوان توسط پزشک خانم در حوزه زنان امروز در کشور به جایگاهی رسیده‌ایم که پزشکان در این حوزه تقریبا در اکثر موارد خانم هستند. تلاش ما بر این است تا بانوان، توسط پزشکان خانم درمان شوند و حتی در استثنائات هم پیش نیاید که بانوان ما ناچار باشند که در حوزه زنان نزد پزشک مرد بروند.

با ادامه پیگیری‌ها، وزارت بهداشت طی دستوری به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کرد: ارائه اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی در موسسات پزشکی باید با حفظ حق اختیار بیمار و بر اساس موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کارکنان فنی هم‌جنس انجام شود.

 

۳۸ ​هزار امضا برای اصلاح نمایش شهرک کلیله و دمنه 

یکی از موضوعات ثابت در میان پویش‌های فارس‌من، اعتراض به فیلم  و سریال‌هایی است که برای گروه سنی کودکان و نوجوانان ساخته می شود اما محتوای مناسب آنان را ندارد. این دست نمایش ها برخی اصول اخلاقی و اسلامی را رعایت نمی‌کنند و  محتواهای آموزشی حاوی روابط غیراسلامی برای کودکان  را به نمایش می‌گذارند. یک نمونه از این اعتراض‌ها به مجموعه نمایشی «شهرک کلیله و دمنه» بود که توانست در مدت کوتاهی بیش از ۳۸ هزار امضا را از آن خود کند.

برای بررسی بیشتر موضوع و نحوه مدیریت خانواده‌ها در مقابل اثرات منفی این دست آثار نمایشی برکودکان و نوجوانان با چند کارشناس حوزه خانواده گفت و گو‌هایی داشتیم. نظر کارشناسان این بود که خانواده‌ها باید آموزش‌های صحیح را برای انتخاب  رسانه و دیدن فیلم و سریال‌های درست به بچه‌ها بدهند تا از تنش ها، چالش ها و مشکلات احتمالی ناشی از اثرات منفی برخی از این آثار که بر جسم و روح و روان بچه ها می‌گذارد، مصون شویم.

برای پیگیری مطالبه مخاطبان به سراغ مدیرکل صدور پروانه انتشار محتوا هم رفتیم. حسین زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس گفت: با اینکه قسمت‌های اولیه سریال کلیله و دمنه دیرهنگام در ساترا ثبت شد اما در راستای مساعدت، ارزیابی صورت گرفت اما با توجه به ملاحظات جدی محتوایی صدور پروانه انتشار مورد موافقت شورا قرار نگرفت.

البته سوال اصلی خانواده‌ها باقی ماند که چرا نظارت جدی بر مجموعه‌های نمایشی انجام نمی‌گیرد و این محصولات به راحتی قبل از مجوز انتشار در سایت‌های اشتراک فیلم نمایش داده می شود.

 

اعتراض ۳۳ هزار نفر به سوءاستفاده جنسی از نوجوانان در فضای مجازی

ویدیویی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و مورد انتقاد شدید خانواده‌ها قرار گرفت. رفتارهای جنسی یک نوجوان پسر با ۲ نوجوان دختر در اینستاگرام زمینه ساز ایجاد پویش دیگری در سامانه فارس‌من شد. این پویش با عنوان «جلوی سوء‌استفاده‌ جنسی از کودکان در فضای مجازی را بگیرید» ثبت شد که ۳۳ هزار نفر از آن حمایت کردند. سردبیر این پویش می‌گفت: «سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی، به ویژه در صفحات اینستاگرام جهت تبلیغ و کسب درآمد از جمله موارد تضییع حقوق کودکان محسوب می‌شود که تأثیر نامطلوبی در آینده آن‌ها می‌تواند داشته باشد.»
به سراغ کارشناسان حوزه آی‌تی رفتیم. آن‌ها می‌گفتند کشورهای مختلف در سراسر جهان برای امن‌تر کردن محیط اینترنت و محافظت از کودکان در فضای مجازی، قوانین و مقررات خاصی را وضع کرد‌ه‌اند که شبکه‌های اجتماعی یا بازیگران حاضر در این حوزه در صورت تخطی از آنها جریمه می‌شوند.

برای پیگیری وضعیت این قوانین در ایران، مصاحبه‌ای با محمد حسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی داشتیم. او درباره توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن برای همه کاربران و صیانت از حقوق کودک و نوجوان در فضای مجازی گفت: دو مصوبه و سند در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده اما این مصوبات در مرحله اجرا اشکال دارند.

علاوه بر بررسی فرهنگی و حقوقی، مساله را از جهت انتظامی نیز پیگیری کردیم. سرهنگ رامین پاشایی معاونت فرهنگی-اجتماعی پلیس فتا در این باره گفت: پلیس فتا سراغ این مورد رفته و پرونده در حال پیگیری است. چون ما درباره چند کودک یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت نوجوان، صحبت می‌کنیم و امثال این پیج‌ها و افراد را ما زیاد داریم، بیشتر سعی می‌کنیم با احضار والدین و توجیه آن‌ها پیش برویم. متأسفانه این کودکان بیشتر قربانی آن امیال و خواسته‌های پدر و مادرشان هستند. یعنی خودشان هم در این صفحه‌هایشان فقط بازیگر هستند و کسان دیگری پشت صحنه هستند و پرونده درحال پیگیری است. متأسفانه این‌ها آن هنجارها و عرف را رد کرده‌اند و محتوایی را منتشر می‌کنند که واقعاً باعث نگرانی والدین و خانواده‌ها شده است. قطعاً برخورد لازم انجام خواهد شد؛ آن هم نه فقط درمورد ایشان، بلکه درباره بیشتر صفحه‌هایی که در رصد ما قرار می‌گیرند.»

 

اولین پویش ۵۰ هزار امضایی برای تقدیر و تشکر

این روزها، فارس من یک رکورد شکنی دیگر هم داشته و برای اولین بار پویشی با موضوع «تقدیر و تشکر» توانسته حدنصاب ۵۰ هزار حمایت را کسب کند. «تشکر از آیت‌الله رئیسی به خاطر دستور اجرای قانون حجاب» موضوع این پویش است و امضاکنندگان از اینکه در میان هجمه‌های شدید رسانه‌ای ضدانقلاب، به ارزش‌های دینی و قانون کشورشان احترام گذاشته شده تشکر کرده‌اند. طبق وعده فارس با مردم، قرار بود در مورد پویش‌های تقدیر و تشکری که ۵۰ هزار امضا کسب کنند، مراسم تجلیل و تکریم از افراد را داشته باشیم. هرچند به دلیل مشغله‌های رئیس‌جمهور، معلوم نیست خبرگزاری فارس بتواند امکان میزبانی آیت‌الله رئیسی را پیدا کند اما امیدواریم این پویش و همزمانی آن با آغاز جشنواره «خبر خوب»، فتح بابی باشد برای تجلیل از خوبی‌هایی که در اطراف‌مان می‌بینیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات