۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۷۱۵۷۸۸

برنامه هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول محرم

برنامه هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول محرم
همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) هیئت‌های مذهبی شهر مقدس قم برنامه عزاداری دهه اول ماه محرم خود را اعلام کردند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در واپسین روزهای ذی الحجه و در آستانه فرا رسیدن محرم، ماه عزاداری سید و سالار شهیدان از روزهای گذشته تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی استان سیاه‌پوش شدند و شهر مقدس قم نیز رنگ و بوی محرم گرفته و رخت عزا به تن کرده است.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) در روز چهارشنبه طی مراسمی با حضور خادمان آستان کریمه اهل بیت (س) سیاه‌پوش شد و میدان آستانه و خیابان‌ها و معابر اطراف حرم مطهر نیز برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) آماده شدند.

پرچم مشکی عزای امام حسین (ع) نیز در شب اول ماه محرم بر فراز گنبدهای مطهر کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران برافراشته می‌شود تا اقامه عزای شهید دشت کربلا به صورت رسمی در شهر مقدس قم آغاز شود.

هر ساله پرچم بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) به مناسبت آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان، با پرچم سیاهی که از عتبه حسینی به آستان مقدس قم هدیه شده، تعویض می‌شود.

هیئت‌های مذهبی شهر قم نیز از روزهای گذشته برنامه‌های خود را برای برپایی مراسم عزاداری باشکوه دهه اول محرم اعلام و از عموم مردم شهر برای حضور در این مراسم‌ها دعوت کردند.

بر اساس این گزارش برنامه عزاداری تعدادی از هیئت‌های شاخص و بزرگ قم در دهه اول ماه محرم بدین شرح است.

هیئت رزمندگان اسلام قم برنامه عزاداری دهه اول محرم خود را همانند سال‌های گذشته در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) واقع در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) برگزار می‌کند که این مراسم هر ساله با استقبال گسترده عزاداران سیدالشهدا (ع) مواجه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزا محمدی از خطبای مشهور قم سخنرانی می‌کند و حاج سید مهدی میرداماد نیز در مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) و اهل بیت گرامی ایشان به مداحی و نوحه‌خوانی می‌پردازد.

برنامه‌های این هیئت نیز همانند سال‌های گذشته به‌صورت مستقیم از رادیوی قم و به صورت تولیدی از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

دسته عزاداری هیئت رزمندگان اسلام قم در روز عاشورا نیز ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حرکت می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین دسته‌های عزاداری در روز عاشورا در قم به شمار می‌رود.

برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم هیئت خادم الرضا (ع) نیز همانند سال گذشته در فضای باز مجموعه ورزشی شهید حیدریان، با سخنرانی حجت الاسلام هادی الیاسی و مداحی حسن عطایی از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه هر شب دهه اول برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری این هیئت مورد استقبال گسترده جوانان قرار می‌گیرد و در طول مدت ۱۱ شب نیز مسئولان کشور و استان در جمع عزاداران این هیئت حضور می‌یابند.

هیئت ثارالله قم نیز طبق سال‌های گذشته مراسم عزاداری خود را در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌کند که در این مراسم حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری از اساتید حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری سخنرانی می‌کند و مراسم نوحه‌خوانی نیز توسط حاج عباس حیدرزاده اجرا می‌شود.

مراسم عزاداری هیئت ثارالله (ع)، از شب اول ماه محرم به مدت ۱۲ شب و از ساعت ۲۱:۳۰ هر شب در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌شود.

هیئت فاطمیون قم نیز برنامه‌های دهه اول محرم خود را در صحن امام مهدی (عج) مسجد مقدس جمکران برگزار می‌کند.

این برنامه از روز اول محرم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام مهدی مهدوی ارفع آغاز و در ادامه نیز حاج مهدی سلحشور به مداحی خواهند پرداخت.

هیئت حسن بن علی (ع) قم

هیئت حسن بن عل (ع) قم نیز برنامه عزاداری دهه اول خود را در دبیرستان ماندگار امام صادق (ع) قم واقع در میدان روح الله هر شب از ساعت ۲۱ با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی و مداحی حاج حسن شالبافان برگزار می‌کند.

از برنامه‌های جالب توجه این هیئت، آغاز مراسم با قرآئت قرآن کریم توسط حامد شاکرنژاد استاد بین المللی قرآن کریم است.

هیئت محبین اهل بیت (ع) قم

هیئت محبین اهل بیت (ع) نیز مراسم دهه اول محرم خود را در شبستان بزرگ کربلای مسجد مقدس جمکران و با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ساعت ۱۶:۳۰ هر روز دهه اول برگزار می‌کند.

برنامه هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول محرم

هیئت کف العباس (ع) نیز برنامه‌های عزاداری خود در مصلی بزرگ قدس قم و با سخنرانی حجت الاسلام محمد میرزا محمدی و مداحی تعدادی از مداحان اهل بیت (ع) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می‌کند.

جلسات این هیئت در سال‌های گذشته نیز مورد استقبال گسترده جوانان و نوجوانان قرار گرفته که ورود خواهران نیز بلامانع است.

هیئت یا زینب (س) قم

هیئت یا زینب (س) قم نیز مراسم دهه اول ماه محرم خود را با سخنرانی حجت الاسلام سید بهاالدین ضیایی و مداحی هادی خادم الحسینی از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه هر روز در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم برگزار می‌کند.

غمخانه بی بی شهربانو قم

این هیئت مذهبی نیز مراسم دهه اول ماه محرم را با سخنرانی حجت‌الاسلام بندانی نیشابوری و مداحی جمعی از ذاکرین اهل بیت (ع) هرشب از ساعت ۲۴ در حسینیه‌ای واقع در بلوار پیامبر اعظم، جنب میدان آل یاسین برگزار می‌کند.

مراسم عزاداری این محفل نیز با سخنرانی حجت الاسلام صادقی واعظ و مداحی حامد اسماعیلی هرشب از ساعت ۲۳:۴۵ در چهارراه بازار، مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار می‌شود.

هیئت اباعبدالله الحسین (ع) قم

مراسم عزاداری هیئت اباعبدالله الحسین (ع) قم در دهه اول ماه محرم بعد از نماز ظهر و عصر در حسینیه موج الحسین (ع) واقع در کوچه ۳۷ بلوار ۵۵ متری عمار یاسر با سخنرانی حجت الاسلام الیاسی و مداحی مهدی سلحشور، محمد کریمی، سید رضا تحویلدار، سید جواد منتظری و علی اکبر سلحشور برگزار می‌شود.

هیئت قتیل العبرات قم

این هیئت مذهبی نیز مراسمات دهه اول محرم را با سخنران حجت الاسلام هادی الیاسی و مداحی سید حسن علوی‌نژاد، سید مصطفی میرداماد و محتشم سعیدی هرروز ساعت ۱۴ در محل بنیاد، خیابان شهید کریمی، نبش کوی ۸، حسینیه فاطمه الزهرا (س) برگزار می‌شود.

برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه (س) در دهه اول محرم

مراسم عزاداری در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آیت الله سید محمد مهدی میرباقری و مداحی حسن شالبافان در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار می‌شود.

مراسم شیرخوارگان حسینی نیز روز جمعه ۱۴ مردادماه از ساعت ۹ صبح با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ضیایی او مداحی سیدعلی حسینی نژاد و عباس حیدرزاده برگزار می‌شود.

در شب‌های دهه اول ماه محرم مراسم اردو زبانان ویژه برادران و خواهران و مراسم نیجریه‌ای های مقیم ایران در شبستان حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود.

دسته عزاداری طویریج نیز در ظهر روز عاشورا از گلزار شهدا به سمت میدان معلم محل سوختن خیام حسینی برگزار می‌شود و عزاداران پس از آن به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند.

ارسال نظرات