۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۷۱۵۷۹۴

افزایش ذخیره آب در مخازن سد‌های سیستان و بلوچستان

افزایش ذخیره آب در مخازن سد‌های سیستان و بلوچستان
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه "درحال حاضر حدود ۴۷ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور پُر است"، گفت: شاهد افزایش ذخیره آب در مخازن سد‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بخاطر بارش‌های اخیر هستیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: بارش‌هایی که از طریق سامانه بارشی کشور در جنوب کشور اتفاق افتاد، در جنوب شرق کشور شامل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌های از استان‌های کرمان و فارس باعث تغذیه برخی سد‌ها شده است.

وی افزود: حدود 65 میلیون متر مکعب در مخازن سد‌ها در استان سیستان و بلوچستان ذخیره سازی شده ­است و در استان هرمزگان هم پیش بینی می‌کنیم نهایتا حجم مخازن سد‌ها نسبت به روز شروع سامانه حدود 20 میلیون متر مکعب رشد داشته باشد و ­امیدواریم با ادامه این بارش‌ها در استان خوزستان هم شاهد افزایش مخازن باشیم.

قاسم زاده درباره آخرین وضعیت سد‌های کشور هم گفت: ورودی به سد‌های کل کشور از ابتدای سال آبی تا الان حدود 28.8 میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته 4 الی 5 درصد رشد نشان می‌دهد و­ در مجموع، مخازن سد‌ها حدود 47 درصد پرشدگی دارد.

سخنگوی ­صنعت آب در خصوص بارش‌های موسومی­ موسوم به مونسون که از نیمه دوم تیرماه ­در سطح کشور فعال بود، گفت:­ شروع این بارش‌ها از جنوب شرق کشور در سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شده و­ با گسترش به فلات مرکزی تا دامنه جنوبی رشته کوه البرز و دامنه ای‌های غربی­ زاگرس را تحت تاثیر قرار داده است. ­بیشترین تاثیر این بارش‌ها در نوار جنوبی کشور از جمله­ هرمزگان، سیستان و بلوچستان­، ­ فارس، کرمان و بوشهر بوده­ که در برخی نقاط به صورت موضعی تا بالای 15 میلیمتر دریافت شده است. ­­

وی افزود:­ پیش بینی می‌شود­ بارش‌ها در بخش‌های عمده دامنه غربی زاگرس، ­ دامنه جنوبی البرز و فلات مرکزی­ تداوم داشته باشد. ­

سخنگوی ­صنعت آب با بیان اینکه "بارش های­ مونسون اواخر خرداد ­از سمت اقیانوس ­هند با­ عدم تعادل حرارتی شروع در آسیا ­فعال­ می‌شوند و ­با چند هفته تاخیر ­از ­نیمه دوم تیر ماه ­ایران­ را نیز فرا می‌گیرد"، گفت: باران‌های مونسونی هر تابستان تقریبا بصورت کم یابی در جنوب شرق کشور فعال هستند که­ امسال نسبت به ­دهه اخیر با شدت بسیار بیشتر­ هست که پس ­از پایان این سامانه و فروکش کردن آن­، تحلیل‌های لازم­ انجام میگیرد.

قاسم زاده تصریح کرد: ­بارش‌های موسمی یا بارش‌های مونسن هند که از جنوب شرق کشور وارد کشور می‌شوند معمولا سامانه بسیار ناپایدار هستند به این معنی که کانون بارش‌ها به شدت متغیر هستند و در پیش بینی‌ها هم عدم قطعیت بسیار بالای وجود داردکه­ همین امر باعث شده در سطح وزارت نیرو برای اینکه بتوانیم از نظر ایمنی ساز‌ها و هشدار که به مردم صادر کنیم تمهیداتی لازم­ اندیشده شده است­

وی ادامه داد:­ در همین راستا ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو جلسه های­ متعددی­ در هفته‌های اخیر برگزار کرده و سامانه بروزرسانی، ­ موارد پیگیری و رصد میشوند و ­تا الان­ نیز هشدار‌های لازم به استان‌های درگیر این موضوع به ویژه در آن‌های که ­شدت بارش‌ها بالا و احتمال سیلاب بالاست­ صادر شده ­و در همان استان‌ها با محوریت استانداران محترم، ­جلسه مدیریت بحران استان فعال شده است. ­

سخنگوی صنعت آب افزود: در جلساتی که در ستاد فرماندهی سیل برگزار شده ­محتوای تولید شده­ در اختیار وزارت کشور­ قرار داده شده است­­ تا گرو‌های امدادی و واحد های­ بحران با استفاده از این اطلاعات آمادگی لازم را داشته باشند.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: از هموطنان­ خواهشمندیم؛ تحت هر شرایطی­ در اطراف رودخانه و مسیل‌ها بویژه ­در مناطق پست و­دره‌ها اتراق نکنند ­چرا که بارندگی‌ها هم ناپایدار و هم از لحاظ زمانی و مکانی میتواند در یک بازه زمانی در یک منطقه بسیار کوچک اتفاق بی افتد و با شدتی که دارد باعث تند سیلاب شود و این تند سیلاب در مسیر خودش با یک دبی حداکثری که بسیار بالا­عبور میکند و منجر به خسارت زیادی در حاشیه رودخانه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات