۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۷۱۶۰۷۲

تازه ترین موضعگیری هادی العامری؛ دعوت به خویشتن داری و رعایت منافع ملی

تازه ترین موضعگیری هادی العامری؛ دعوت به خویشتن داری و رعایت منافع ملی
روند تحولات عراق طی روزهای گذشته با حمله طرفداران صدر به پارلمان و تحصن نامحدود در آن روند پرشتابی پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  روند تحولات طی روزهای گذشته روند پرشتابی پیدا کرده است. پس از اینکه هیئت هماهنگی نامزد نهایی خود یعنی «محمد شیاع السودانی» را برای تصدی پست نخست وزیری انتخاب کرد، این تصمیم به مذاق صدری‌ها خوش نیامد و آنها زمزمه‌های مخالفت را آغاز کردند و به دنبال آن ابتدا  چهارشنبه شب هفته گذشته به منطقه الخضراء و پارلمان حمله کردند، اما سپس از آن خارج شدند.

به دنبال اصرار هیئت هماهنگی بر نامزدی السودانی، طرفداران صدر بر دامنه اقدامات خود افزودند. طرفداران جریان صدر در عراق با حمله به دفاتر چارچوب هماهنگی به ویژه جریان حکمت ملی عراق و حزب الدعوه، تحرکات خود را آغاز کرده و سپس روز شنبه با عبور از موانع سیمانی وارد منطقه الخضراء شدند و به پارلمان عراق نیز حمله کردند و در آنجا دست به تحصن زدند.

اصرار صدر  بر ادامه تحصن و تظاهرات سراسری در عراق

مسئول ارشد جریان صدر اعلام کرد که تحصن در پارلمان ادامه دارد و هیچ مذاکره‌ای با چارچوب هماهنگی انجام نخواهد شد.

«صالح محمد العراقی»، سخنگوی مقتدی صدر، پیامی خطاب به تحصن‌کنندگان حامی این جریان در پارلمان عراق که آنان را معترضان علیه فساد، سهمیه‌بندی و وابستگی خواند، صادر کرد و چند مورد را به آنها یادآور شد.

العراقی در پیام خود از حامیان صدر که در مجلس به سر می برند خواست تا هیچ بیانیه شخصی را صادر نکنند.

سخنگوی صدر ضمن تاکید بر سازماندهی تحصن و شیفت‌بندی حضور برای تداوم آن، تاکید کرد.

العراقی همچنین خواستار تشکیل کمیته‌های خدمات‌رسانی و گشت‌های مراقبت بدون استفاده از هیچ گونه سلاحی شد.

العراقی بر همکاری کامل با دستگاه‌های امنیتی هم تاکید کرد و حفاظت از اموال عمومی و خصوصی و نزدیک نشدن به منازل مسکونی را ضروری دانست.

واکنش وزیر مقتدی صدر به درخواست هادی العامری/ درخواست برای تظاهرات سراسری در عراق

صالح محمد العراقی که هواداران مقتدی صدر، او را شخصیت سیاسی نزدیک به وی معرفی می‌کنند، همچنین به درخواست هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح واکنش نشان داد.

العراقی گفت به شرطی حاضر هستیم وارد گفتگو شویم که ائتلاف الفتح و هادی العامری از چارچوب هماهنگی خارج شوند.

صالح محمد العراقی همچنین خواستار تظاهرات هوادارانش در سراسر عراق به غیر از نجف در پشتیبانی از تظاهرات در بغداد شد.

شنبه این هفته طرفداران مقتدی الصدر در اعتراض به نامزدی محمد الشیاع السودانی، نامزد چارچوب هماهنگی برای تصدی نخست وزیری به منطقه سبز بغداد یورش برده و وارد پارلمان شده و اعلام کرده‌اند که تحصن نامحدودی خواهند داشت.

تازه ترین موضعگیری هادی العامری؛ دعوت به خویشتن داری و رعایت منافع ملی

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح  در جدیدترین موضع گیری در قبال تحولات جاری در عراق گفت: به خویشتن داری و اولویت بخشی به منافع و مصلحت عراق از طریق گفتگو دعوت  می‌کنم.

استقبال هیئت هماهنگی از گفتگو

این درحالی است که هیئت هماهنگی اصل گفتگو را مورد توجه قرار داده است و پیش از موضع گیری شب گذشته مقتدی صدر، برخی منابع در چارچوب هماهنگی اعلام کردند که هیئت مذاکره کننده از سوی چارچوب به رهبری هادی العامری شکل گرفته تا با طرف‌های سیاسی تاثیرگذار برای حل بحران پیش آمده وارد گفتگو شود.

«احمد الاسدی» رئیس فراکسیون سند از فراکسیون‌های مندرج در چارچوب هماهنگی عراق بر استقبال این نیروها از دعوت نچیروان بارزانی برای گفتگو در اربیل تاکید کرد.

الاسدی در حساب توییتری خود نوشت: چارچوب هماهنگی از دعوت برادر بارزانی برای گفتگوی ملی استقبال و بر انعطاف پذیری خود نسبت به همگان به خاطر حل بحران کنونی و دستیابی به راه حل‌های واقعگرایانه مبتنی بر قانون اساسی و منافع مردم عراق تاکید می‌کند.

«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق پیش از این با ابراز نگرانی نسبت به تحولات سیاسی اخیر عراق، از همه گروه‌های سیاسی خواست ضمن خویشتنداری، برای گذر از مشکلات وارد گفت‌وگوی مستقیم شوند.

بارزانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نگرانی عمیق اوضاع سیاسی و تحولات اخیر عراق را زیرنظر داریم و از گروه‌های سیاسی مختلف می‌خواهیم ضمن پایبندی به حداکثر خویشتنداری، برای حل مشکلات وارد مذاکرات مستقیم شوند.

وی با بیان اینکه افزایش پیچیدگی امور در سایه این شرایط حساس می‌تواند صلح داخلی، امنیت و ثبات کشور را در معرض خطر قرار دهد، اظهار داشت: ما در عین حال که اراده مردم در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام می‌گذاریم، بر اهمیت حفاظت از نهادهای دولتی، اموال مردمی و کارمندان دولت تاکید داریم.

رئیس اقلیم کردستان ادامه داد: مردم عراق شایسته زندگی بهتر هستند و وظیفه و مسئولیت مشترک همه گروه‌های سیاسی همکاری برای خارج کردن عراق از این شرایط حساس و خطرناک است.

بارزانی در پایان گفت: اقلیم کردستان همواره بخشی از راه‌حل است لذا از گروه‌های سیاسی مربوطه در عراق می‌خواهیم به اربیل، پایتخت دوم بیایند و گفت‌وگوهای رو در رو را برای دستیابی به تفاهم و توافقی مبتنی بر منافع عالی کشور آغاز کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد که راهکار آن، گفت‌وگو نباشد.

«نسیم عبدالله» سیاستمدار مستقل عراقی هم از طرح‌های داخلی و خارجی برای حل بحران عراق خبر داد.

وی افزود: طرح‌هایی از سوی طرفهای داخلی و خارجی مطرح شده است که آخرین آن طرح «نیچروان و مسعود بارزانی» بوده است. انتظار می رود که اقلیم مرکز گفتگو میان گروههای سیاسی عراق، به ویژه پس از سفر هیئتی از صدر به اقلیم، باشد.

عبدالله تاکید کرد: جریان صدر دیدگاه خاص خود را دارد و آن تداوم قانون انتخابات برای مرحله آتی و اصلاح قانون اساسی به ویژه ماده 70 آن و اینکه دولت آتی با اختیارات و دوره محدود باشد که ماموریت آن برگزاری انتخابات زودهنگام باشد.

وی افزود: ادامه دولت الکاظمی ممکن نیست و هیئت هماهنگی به سمت عدم بقای دولت پیشبرد امور الکاظمی حرکت می‌کند. هیئت هماهنگی منسجم است. احتمال می‌رود که فردی برای نخست وزیری معرفی شود که از هیئت هماهنگی و جریان صدر نباشد تا روند تغییر قانون اساسی و مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم شود.

این درحالی است که «ثائر الکتاب» نماینده وابسته به هیئت هماهنگی هم گفت: نیاز مبرمی به وحدت صفوف به منظور آرامش اوضاع و ممانعت از پیچیده تر شدن بحران کنونی وجود دارد تا کشور به سمت پرتگاهی کشیده نشود که برخی طرفهای داخلی و خارجی به دنبال آن هستند.

«علی حسین» عضو ائتلاف فتح هم بر ضرورت آرامش اوضاع و احترام به قانون و حرکت مطابق قانون اساسی به منظور پایان دادن به بحران کنونی عراق و تشکیل دولت تاکید کرد.

«عقیل الردینی» عضو ائتلاف النصر عراق هم گفت: گفتگو میان همه طرفهای سیاسی و دخالت مرجعیت دینی به منظور آرام کردن اوضاع و ممانعت از حرکت به سمت شرایط خطرناک، ضروری است.

درخواست برای تغییر نظام حاکمیتی عراق

عضو شاخص حزب دموکرات کردستان با تأکید بر مشروعیت نظام سیاسی عراق بر اساس رأی ملت، گفت که تغییر این نظام تابع خلق و خوی شخصی این و آن نیست.

«هوشیار زیباری» از سران حزب دموکرات کردستان عراق با انتشار توئیتی در واکنش به فراخوان مقتدی صدر، گفت که نظام سیاسی قانونی کنونی جز با سازوکارهای قانونی مورد توافق تغییر نخواهد کرد.

وی افزود که چنین چیزی تابع خلق و خوی شخصی این و آن نیست به خصوص که بیش از 60 درصد ملت عراق در سال 2005 در یک همه‌پرسی مردمی که مورد حمایت مرجعیت و جامعه بین‌المللی بوده و به آن مشروعیت بخشیده‌اند، به این نظام رأی داده‌اند.

او تأکید کرد که تغییر قراردادهای اجتماعی عراق فقط با مشورت‌ها و بحث‌های گسترده ممکن است.

روزنامه سعودی الشرق الأوسط به نقل از منبعی نزدیک به مقتدی الصدر، رهبر جریان الصدر عراق مدعی شد که وی به دنبال لغو نظام پارلمانی و جایگزینی آن با نظام ریاست جمهوری مبتنی بر أرا مستقیم مردم است.

اوضاع پیچیده عراق

«محمد مهدی البیاتی» عضو ائتلاف فتح عراق گفت: حمله طرفداران صدر به پارلمان اهانت به ملت عراق است. تصاویر منتشر شده از داخل و اطراف پارلمان اهانت آمیز است.

وی افزود: با خروج نمایندگان صدر از پارلمان مرحله جدیدی از نابسامانی اوضاع سیاسی رخ داد زیرا پیش از آن روند خروج آنها موقتی بود و دسته جمعی استعفا نداده بودند.

البیاتی تصریح کرد: با حمله طرفداران صدر به پارلمان که خانه قانونگذاری است، اوضاع پیچیده تر شد.

وی ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه روند اوضاع تشدید نشود درباره طرح بارزانی برای گفتگوی گروههای سیاسی در اربیل آنرا طرح جدی و خوب دانست.

وی در ادامه از کُردهای عراق خواست که موضوع ریاست جمهوری را فیصله دهند و فردی را برای تصدی این پست معرفی کنند.

البیاتی گزینه مطرح درباره انتخابات زودهنگام را مورد حمایت گروههای سیاسی عراقی اعم از شیعی، کُردی و سُنی ندانست.

وی از آیت الله سیستانی به عنوان ضامن قوی در جلوگیری در درگیری داخلی در عراق نام برد.

موضع نهادهای امنیتی چیست؟

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی و وزارت دفاع و دستگاه مبارزه با تروریسم عراق با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی و نظامی کشور اثبات کرده‌اند که وابستگی‌شان صرفا به میهن است.

این واحد با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه دستگاه‌های نظامی و امنیتی عراق وابستگی مطلق خود به میهن را اثبات کرده‌ و نشان‌ داده‌اند که تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح برای دفاع از میهن هستند، تأکید کرده که این نیروها هیچ دخالتی در مسائل سیاسی نخواهند داشت و سوگند یاد کرده‌اند که برای میهن یکپارچه تلاش کنند.

در این بیانیه آمده است که به طور خاص در شرایط کنونی شایعاتی مطرح شده تا نیروهای امنیتی کشور را یکی از طرف‌های تحولات سیاسی جاری قرار دهند که این امر مطلقا درست نیست و با واقعیت انطباق ندارد.

در این بیانیه اخبار منتشرشده درباره اظهار نظر برخی فرماندهان امنیتی درباره وضعیت سیاسی کنونی یا دخالتشان در آن تکذیب شده است.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق تأکید کرده که عراق امانتی در دست همگان است.

همزمان وزارت دفاع عراق اعلام کرد که ارتش عراق در خدمت ملت است و مسئولیت نیروهای امنیت حفاظت از تظاهرات‌کنندگان و اموال عمومی است.

در این بیانیه آمده است که در شبکه‌های اجتماعی اخباری درباره اعلام هم‌بستگی فرمانده تیپ یازده نیروی زمینی با تظاهرات‌کنندگان مطرح شده که وزارت دفاع عراق تأکید می‌کند که ارتش عراق با همه فرماندهان و نیروهای خود در خدمت ملت عراق است.

در این بیانیه تاکید شده است که مسئولیت نیروهای امنیتی حفاظت از تظاهرات‌کنندگان و اموال عمومی و خصوصی و جلوگیری از بروز اختلالات امنیتی و بستن راه نفوذی‌هایی است که در پی سوءاستفاده از شرایط کشور برای برهم زدن امنیت هستند.

از سوی دیگر، دستگاه مبارزه با تروریسم اخبار  منتشر شده درباره استقرار نیروهایش در مسیر فرودگاه بغداد و داخل منطقه خضراء را تکذیب و تأکید کرد که هیچ وابستگی جز به عراق و نهادهای نظامی رسمی آن ندارد.

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق روز شنبه  به دنبال حمله طرفداران جریان صدر به پارلمان عراق، اعلام کرد که فعالیت پارلمان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آید.

انتهای پیام/

 
ارسال نظرات