۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۱۶۲۳۰
رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه عنوان کرد؛

منابر محرم؛ ابزاری برای تربیت نفوس و ایجاد تمدن نوین اسلامی

منابر محرم؛ ابزاری برای تربیت نفوس و ایجاد تمدن نوین اسلامی
حجت الاسلام محمدی وند بر لزوم نقش تربیتی منابر و مجالس محرم در تربیت نفوس و بستری برای ایجاد تمدن نوین اسلامی اشاره کرد.

حجت الاسلام مهدی محمدی وند رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت ایام و عزاداری سالار شهیدان با اشاره به اینکه اقامه عزا برای سالار شهیدان علیه السلام مورد تأكید ائمه بوده است، گفت: در سیره ائمه دو مسأله حزن و گریه بر امام حسن (ع) و ارجاع تمام مصائب به مصیبت سید الشهدا (ع) همواره مورد تاکید بوده است.

وی با بیان اینکه هرگاه در محضر امام صادق(ع) نام امام حسین(ع) برده می‌شد آن روز تا غروب خنده بر لبان حضرت دیده نمی‌شد، ابراز کرد: در سیره دیگر ائمه نیز وارد شده كه در ماه محرم و هنگام شنیدن نام اباعبدالله الحسین(ع) محزون بودند.

حجت الاسلام محمدی وند با تشریح روایاتی مبنی بر اقامه عزا توسط معصومین(ع) در طول تاریخ حیات اظهار داشت: امام باقر (ع) اقامه مجلس عزا برای امام حسین داشتند و به دیگران نیز چنین دستوری می‌دادند؛ ما اگر به فضیلت حزن و گریه كردن و گریاندن و شعر سرودن و نیز اهمیت تربت حسینی علیه السلام و اهمیت زیارت آن حضرت در مجموعه روایات توجه كنیم می‌بینیم در فرمایشات امامان مسأله احیاء نام و یاد امام حسین(ع) جایگاه برجسته‌ای دارد لذا مردم ما باید اهتمام خاص به شركت در مجالس عزاداری داشته باشند.

رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه رسانه‌ها  را به نوعی مبلغین عاشورا برشمرد و تصریح کرد: رسانه ها چه رسانه به معنای خاص و خبرگزاری ها و مجموعه رسانه ملی و چه به معنای عام و شبکه های اجتماعی و فردی به نوبت خود باید به رونق مجالس و انتقال پیام امام حسین (ع) كمك كنند.

وی با اشاره به نقش تربیتی مجالس اباعبدالله الحسین(ع) در تربیت انسانها و هدایت بشریت به سمت قرب الی الله و ایجاد تمدن نوین اسلامی خاطرنشان کرد: مجالس سوگواری سید الشهدا(ع) در طول تاریخ موجب ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و بسط فرهنگ عزت و جهاد بوده است.

حجت الاسلام محمدی وند افزود: مجالس سوگواری تنها به دنبال گریاندن و اشک از مستمعین گرفتن نیست بلکه وعاظ در منابر براساس سیره امام حسین و دیگر اهل بیت به دنبال تربیت نفوس انسانها و ایجاد تمدن نوین اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه حركت امام حسین(ع) از همان آغاز باعث به وجود آمدن بصیرت در جامعه دینی شد، اظهار کرد: مجموعه معارفی كه از مسیر عاشورا به جامعه منتقل می‌شود و در نتیجه بصیرتی كه از آن حاصل خواهد شد می‌تواند یكی از علل توجه  سایر ائمه و بزرگان دین به حادثه جانسوز کربلا باشد. 

رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه با توضیح این نکته که اگر مجالس حسینی آن گونه كه مورد نظر ائمه (ع)  بوده شكل بگیرد باعث نجات یك امت خواهد شد، ابراز کرد: امام راحل با محوریت و استفاده از همین مجالس توانست قدرت طاغوت را ریشه كن و نظام جمهوری اسلامی را تأسیس كند. 

وی ادامه داد: انقلاب ما با عاشورا شكل گرفت لذا مجالس سید الشهدا (ع) همانگونه كه در ایجاد انقلاب نقش داشت اگر به خوبی اداره شود در بقا و بالندگی انقلاب اسلامی و الگو شدن آن برای ملت‌های دیگر نیز نقش آفرین خواهد بود و این مجالس باید به كانون‌های فكری و مراكز رشد و بالندگی معرفتی و بصیرتی و اخلاقی تبدیل شوند.

حجت الاسلام محمدی وند با اشاره به شیوه برگزاری مراسم و آیین های سوگواری سرور و سالار شهدای کربلا در شهرستان سرخه گفت: مراسمات محرم و صفر در شهر سرخه و روستاهای تابعه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از روز نخست ماه محرم الحرام با سیاهپوش کردن سردر مساجد، تکایا، حسینیه ها، مدارس و سایر اماکن عمومی آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج خود می‌رسد.

وی افزود: دسته های عزاداری ،روضه خوانی ومدیحه سرایی، روضه های خانگی، شام غریبان امام حسین (ع)، همایش شیرخوارگان حسینی،اطعام عزادران شهر وروستا در حسینیه ها، تجمع هیات در شب هشتم حسینیه شهدا، و برگزاری برنامه های باشکوه در روز تاسوعا وعاشورای حسینی واقامه نماز ظهر عاشورا درمساجد وحسینیه ها وخیمه سوزان و نخل گردانی از جمله برنامه های این منطقه می باشد که هر کدام گویای سابقه دیرینه عزاداری مردم در این شهرستان است.

رئیس اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه ضمن قدردانی از مبلغان حوزوی، جامعه مداحان و مردم ولایتمدار شهرستان سرخه ابراز داشت: همچون سال های قبل از ایام کرونا اداره سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه در اعزام مبلغان بومی و غیر بومی به شهر و روستاهای این شهرستان همت گماشته است.

وی افزود: علاوه بر فعالیت روحانیون بومی منطقه که در طول سال بصورت فعال برنامه های فرهنگی و مذهبی را در دستور کار خود دارند اما به صورت ویژه در محرم جاری اعزام ۱۵ مبلغ دینی به نقاط مختلف شهرستان صورت گرفته است.

ارسال نظرات