۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۱۶۳۷۹

ایران اسلامی غرق در ماتم و عزای سقای دشت کربلا

ایران اسلامی غرق در ماتم و عزای سقای دشت کربلا
ایران اسلامی در روز تاسوعای حسینی (ع) سراسر سیاه‌پوش و غرق در اندوه، ماتم و عزا بوده و در جای‌جای کشورمان از صبح امروز مجالس عزاداری برپا شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امروز یکشنبه ۱۶ مردادماه در ایران اسلامی روز تاسوعای حسینی است و در جای‌جای کشورمان از صبح امروز مجالس عزاداری برپا شده است.

محرم امسال با کاهش کرونا مجدداً جلسات عزاداری رونق بیشتری گرفته است و مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روز تاسوعای حسینی به خیابان‌ها آمدند و به عزاداری پرداختند.

ایران اسلامی غرق ماتم و عزای سقای دشت کربلا

حرم شمس‌الشموس غرق در ماتم و عزاست

حرم امام رضا (ع) در روز تاسوعای حسینی غرق در ماتم و عزاست و دسته‌های عزاداری در گوشه و کنار حرم مطهر رضوی به عزاداری پرداخته‌اند.

حرم مطهر امام رضا(ع) در روز تاسوعای حسینی و در آستانه عاشورا مملو از زائران و مجاوران عاشقی است که از جای جای کشورمان خود را به حرم شمس‌الشموس رسانده‌اند تا عرض ارادت و تسلیت  خود را به محضر امام رضا(ع) برسانند.

چند روزی است مشهد حال و هوای دیگری دارد سیل مشتاقان از دور و نزدیک خود را به مشهد رسانده‌اند؛ دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی از شهرهای مختلف به مشهد آمده‌اند و در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی مشغول عزاداری برای سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانشان هستند.

خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی نیز مملو از هیئت‌های عزاداری است و هر کسی به شیوه‌ای مشغول عزاداری است از هیئت‌های تبریزی و اردبیل و آذری زبان‌ها گرفته تا زنجانی‌ها و کرمانی‌ها، کردها و لرها  و هیئت‌هایی که از جای جای خراسان رضوی خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند و اجتماع عظیمی از عزاداران حسینی را در شهر مشهد و در جوار بارگاه منور رضوی رقم زده‌اند.

خدام حرم مطهر رضوی نیز شب و روز برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران رضوی در تکاپو هستند از ایستگاه‌های صلواتی و ایستگاه چای و شربت و غذا گرفته تا برگزاری مراسمات مذهبی و اسکان زائران در رواق‌ها و زائرسراها از جمله خدماتی است که این روزها در حرم مطهر رضوی برای رفاه حال عزاداران حسینی تدارک دیده شده است.

ایران اسلامی غرق ماتم و عزای سقای دشت کربلا

شهر کریمه اهل بیت(س) در عزای علمدار کربلا به سوگ نشست

شهر مقدس قم همزمان با تاسوعای حسینی غرق در ماتم و عزاست و حرم کریمه اهل بیت(س) در عزای علمدار کربلا به سوگ نشسته است.

شهر کریمه اهل‌بیت(س) سیاه‌پوش شده است، از هر کوچه و برزن که می‌گذری بیرق‌های سیاهی دیدگانت را جلا می‌دهد که به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش بر در و دیوار برافراشته شده است.

مراسمات سخنرانی و روضه از شب اول محرم در منازل، تکایا، مساجد و حسینه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا شده و گویی با آمدن ماه حزن و عزا قیامتی در دل هر عاشق دل داده‌ای به پا شده است.

حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به‌عنوان کانون برگزاری مراسمات عزاداری یکپارچه سیاه‌پوش شده و غرق در ماتم و عزا است، مراسم سخنرانی، مداحی و مرثیه‌سرایی سید و سالار شهیدان هر شب در حرم مطهر  برپاست.

سخنرانان و مداحان در این برنامه عزاداری با خطابه و مدیحه‌سرایی گوشه‌ای از زندگی، ولایت‌مداری  و شجاعت حضرت عباس(ع) را برای سوگواران بیان کردند.

هم‌اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم است، مسجد مقدس جمکران نیز مملو از زائرانی است که از سراسر کشور به این مکان مقدس آمدند تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

ایران اسلامی غرق ماتم و عزای سقای دشت کربلا

حرم شاهچراغ(ع) در سوگ شهادت سقای دشت کربلا رخت عزا به تن کرد

پس از 2 سال وضعیت کرونایی دلهره‌آور، عاشقان حسینی همزمان با نهم محرم، روز تاسوعا با حضور در اجتماع در مراسمات عزاداری ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت، حسین بن علی(ع) نشان می‌دهند.

شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی این روز‌ها حال و هوای دیگری دارد، بوی محرم را می‌توانی در جای جای این شهر استمشام کنی، پرچم‌های سیاه در مناطق مختلف شهر خودنمایی می‌کند، تکایا و هیئت عزاداری شب و روز در کوی و برزن به یاد شهید کربلا دسته‌های عزا به پا کرده‌اند.

همزمان با نهم محرم هزاران نفر از ارادتمندان ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای عرض تسلیت شهادت قمر بنی هاشم(ع) به حرم مطهر احمدابن موسی حضرت شاهچراغ(ع) مشرف شدند.

عزاداران در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی وارد حرم مطهر شدند و با برپایی عزاداری در غم شهادت باب‌الحوائج حضرت عباس(ع) اشک ماتم ریختند.

صحن و سرای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در عزای رشادت‌های علمدار کربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از ابتدای ماه محرم سیاه‌پوش است و بار دیگر دل شیعیان با ذکر مصائب مظلومیت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) داغدار شده است.

برنامه‌های سوگواری صبح تاسوعا از ساعت 6 و 30 دقیقه با سخنرانی و زیارت عاشورا آغاز شده است و پس از آن شاهد ورود دسته‌های عزاداری و سوگواری خواهیم بود. همچنین نماز ظهر تاسوعا با حضور زائران، مجاوران و عزاداران برگزار می‌شود و پس از آن عزاداری و نوحه‌خوانی در شبستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

خواندن زیارت عاشورا، برپایی نماز مغرب و عشا و عزاداری هیئات مذهبی از دیگر برنامه‌های روز تاسوعا در حرم شاهچراغ (ع) خواهد بود.

صبح عاشورا، زیارت عاشورا در شبستان امام خمینی(ره) خوانده می‌شود و در ادامه دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی به حرم مطهر احمدبن موسی (ع) وارد می‌شوند و به سوگواری می‌پردازند. حرم مطهر شاهچراغ (ع) در روز عاشورای حسینی میزبان تشییع و خاکسپاری پیکر سردار بی‌سر شهید اسکندری خواهد بود که بر دستان عزاداران حسینی تدفین می‌شود. سوگواران امام حسین(ع) در ظهر روز عاشورا، همچون سید و سالار شهیدان نماز ظهر عاشورا را برپا می‌کنند.

ایران اسلامی غرق ماتم و عزای سقای دشت کربلا

یوم‌العباس(ع) زنجانی‌ها برگزار شد

پس از دو سال وقفه به خاطر شیوع ویروس منحوس کرونا، دسته باشکوه حسینیه اعظم زنجان لحظاتی پیش با خیل عظیم مردم از مسجد حسینیه اعظم زنجان آغاز شد. حرکت این دسته به سمت آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم(ع) خواهد بود.

شاه بیت مخصوص دسته امسال به این شرح است:

ام بنین اوغلونا من نوکرم/ سایه نشین عَلم حیدرم

لبیک ابوالفضل/ لبیک ابوالفضل

درگه جود و کرمه گلمیشم /شکر اولا زیر علمه گلمیشم

سان که طواف حرمه گلمیشم/ من قره احرامیمه فخرایلرم

لبیک ابوالفضل/ لبیک ابوالفضل

بیت وفا حاجیسی اول نورعین/ اولدی فدا دینه ادا ایتدی دین

صدق دلیلن دیدی لبیک حسین/ یار حریمینده اولوب محترم

لبیک ابوالفضل/ لبیک ابوالفضل

دوزدی که من بی ادبم عاصیم/ مست خدای ادب احساسیم

شکر اولا اللهه من عباسیم/ عاشق سیمای ملک منظرم

لبیک ابوالفضل/ لبیک ابوالفضل

دسته حسینیه اعظم زنجان که به یوم‌العباس (ع) معروف است پس از برگزاری مراسم در داخل مسجد، رسماً از ساعت 16:40 از مقابل مسجد حسینه آغاز شد و جمعیت بسیار کثیری در حد فاصل میدان آزادی تا مسجد حسینیه اعظم زنجان با فریادهای یا ابوالفضل(ع) خودشان بار دیگر قدرت شیعه را به رخ جهانیان کشیدند.

مهمانان زیادی از بسیاری از شهرهای کشورمان و همین طور مسلمانان دیگر کشورهای خارجی همچون عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان، ترکیه و قطر و حتی آمریکای لاتین در این عزاداری حضور پیدا کردند و ارادت خود را به ابوالفضل عباس(ع) نشان دادند.

از آنجایی که یوم‌العباس(ع) زنجانی‌ها به خاطر ویروس منحوس کرونا دو سالی بود که برگزار نشد، عاشقان ابوالفضل عباس(ع) برای برگزاری دسته امروز لحظه‌شماری می‌کردند و خوشبختانه دسته عزاداری امروز حسینیه با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

گفتنی است، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌ جمهور و محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین برخی از مهمانان سیاسی کشورمان بودند که در این مراسم حضور داشتند.

ایران اسلامی غرق ماتم و عزای سقای دشت کربلا

استان بوشهر در سوگ شهدای دشت نینوا  

استان بوشهر در تاسوعا حسینی غرق در ماتم و عزا است و مردم ولایت‌مدار این استان به یاد شهدای دشت نینوا مراسم سوگواری و عزاداری سنتی برپا کردند.

در ایام ماه محرم مراسم و آیین‌های ویژه‌ای در نقاط شهری و روستایی استان بوشهر برپا و اوج این آیین در تاسوعا و عاشورا متبلور می‌شود.

بوشهری‌ها توجه ویژه‌ای به مراسم تاسوعا و عاشورا حسینی دارند به گونه‌ای که در شب و روز این ایام ضمن پخت و توزیع غذای نذری، مراسم سینه‌زنی و دمام‌زنی سنتی در نقاط مختلف به یاد رشادت‌های سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت نینوا برگزار می‌کنند.

در تاسوعا و عاشورا حسینی با وجود گرما شدید هوا همراه با شرجی و رطوبت بالا ولی مردم برگزاری این مراسم را ادامه‌ می‌دهند و این ایام را باشکوه برپا می‌کنند.

مراسم عزاداری مردم بوشهر دارای شهره جهانی است و سینه‌زنی سنتی مردان و مراسم سنج و دمام آن آیینی شناخته شده است که در اقامه عزای سالار شهیدان برپا می‌شود.

اوج عزاداری بوشهری‌ها در شب عاشورا است که مراسم ویژه‌ای با آیین ویژه در شهرها و روستا با حضور مردم ولایت‌مدار برپا می‌شود.

بر این اساس پس از برگزاری آیین تاسوعا و عاشورا مردم سوگوار با برگزاری مراسم عزاداری صبح‌دم که یکی از آیین‌های سنتی استان است در بامداد عاشورا برگزار می‌شود.

ارسال نظرات